960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #91
    Ursprungligen postat av MaxB
    Njaaa.. kepan är avtagen, Borelli-familjen i karet. Dom syns inte alls nu så jag får vänta med bilder till ett annat tillfälle.
    Men en lite trist grej har hänt - jag tittade på fjärilscikliderna och honan var verkligen on - ett litet äggrör ute och allt verkade bra, men hanen var inte på hugget - stod mest och tryckte.
    Jag kollade in honom rilktigt noga och såg att han var helt "hål-i-huvudet"-prickig runt ögonen. Inget att göra, jag tog håven och fångade ur honom - så nu ligger han i ett litet kar och får åka ner till affären på måndag. Honan ser helt ok ut och jag får se om jag tar med någon ny hane hem - ellr om jag väntar in en annan sändning.
    Fan, trist - men så är det ibland... synd bara att jag inte upptäckte det innan jag tog hem dom. Jaja, det ordnar sig!
    Vad är då denna "hål-i-huvudet"-sjukdom för nåt?

    Tråkigt att höra..
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #92
      Ursprungligen postat av MaxB
      Njaaa.. kepan är avtagen, Borelli-familjen i karet. Dom syns inte alls nu så jag får vänta med bilder till ett annat tillfälle.
      Men en lite trist grej har hänt - jag tittade på fjärilscikliderna och honan var verkligen on - ett litet äggrör ute och allt verkade bra, men hanen var inte på hugget - stod mest och tryckte.
      Jag kollade in honom rilktigt noga och såg att han var helt "hål-i-huvudet"-prickig runt ögonen. Inget att göra, jag tog håven och fångade ur honom - så nu ligger han i ett litet kar och får åka ner till affären på måndag. Honan ser helt ok ut och jag får se om jag tar med någon ny hane hem - ellr om jag väntar in en annan sändning.
      Fan, trist - men så är det ibland... synd bara att jag inte upptäckte det innan jag tog hem dom. Jaja, det ordnar sig!
      tråkigt
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #93
        Första bästa länken om hål-i-huvudet sjukan: http://www.akvariefisk.com/sot/halihuvudet.php

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #94
          surt mats! det är så jäkla vanligt med det också. har tyvärr förlorat många av mina på det sättet.

          hoppas du hittar en friskare och pilskare hane!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #95
            Ursprungligen postat av Markus1984
            Vad är då denna "hål-i-huvudet"-sjukdom för nåt?

            Tråkigt att höra..
            Ursprungligen postat av Link_Mag
            tråkigt
            Ursprungligen postat av aelva
            Första bästa länken om hål-i-huvudet sjukan: http://www.akvariefisk.com/sot/halihuvudet.php
            Ursprungligen postat av smurfmats
            surt mats! det är så jäkla vanligt med det också. har tyvärr förlorat många av mina på det sättet.

            hoppas du hittar en friskare och pilskare hane!

            Ja, visst fasen är det trist - och nu för tiden får man vara lite extra beredd på "h-i-h" och även popeye. Hade dock aldrig bekymmer med att Fjärilar var så här känsliga förr...
            Men vi får se hur det blir. Honan ser fin ut och jag funderar på att ändå försöka ta hem en annan hane till henne - men skall ta med mig mina läsglasögon och verkligen kolla noga först.

            Aelva; det där är en bra länk - jag har kollat på den också.

            Borelligruppen smög sig fram sent igår kväll och tycks trivas fint - skall se om jag kan få till lite vettiga bilder också!

            Kommentar

            • Fräken666
              • August 2008
              • 125

              #96
              När jag läste här i går om alla problem med fjärillar , tänkte jag att jag måste ha haft väldig tur med mina.
              Har 7 st och inga problem, i dag är två döda.
              Tänk hur det kan slumpa sej.

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #97
                Fick problem med min fjärils-hona, dock så verkade det som om hon hade svalt någonting, för munnen var konstant öppen och man tyckte sig se en liten sten i munnen.. hon gick bort efter ett par dagar..

                1.2 fjärilscikliderna som är kvar mår riktigt bra dock.

                Ser fram emot lite bilder Max! gärna en helhetsbild nu också när du pulat ner så mycket nya rötter.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Ja, det är jädrigt knepigt det här med Fjärilsciklider - nuförtiden. Jag har aldrig haft några bekymmer med dessa förr, hade till och med tre lekande och duktigt yngelvårdande par i 600-baljan för några år sedan.
                  Den stackars Fjärilspojken får åka plastlimousine ner till shopen idag - får se vad dom gör med honom - medicinerar eller tar livet av honom. Jag skall även hårdkolla de hanar som finns att tillgå där.
                  Skall dessutom peta ner ännu fler rötter och lite växter till (fy fan vad mycket spejs det finns att fylla - kommer ta lång tid detta) och ta några helhetsbilder, som förhoppningsvis kommer upp ikväll!

                  Kommentar

                  • Link_Mag
                    • January 2009
                    • 238

                    #99
                    vilka butiker i gbg handlar du mest i?
                    Diskus och Växter FTW!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Link_Mag
                      vilka butiker i gbg handlar du mest i?
                      Det blir så att jag mestadels handlar i en liten lokal z-shop här i Torslanda där jag bor sedan några år. Killen där är verkligen tillmötesgående och hjälpsam - det han inte har hemma tar han hem - ofta från privatpersoner som odlar i mindre skala, annars från de vanliga "kranarna".
                      Andra affärer som jag besöker då och då är bl.a. Herkules - där jag handlade mycket förr om åren. Och så försöker jag ta mig till ciklidhobby i Nol så ofta jag kan.

                      Kommentar

                      • jagsjalv
                        • February 2006
                        • 139

                        Jäkligt fräckt kar! Man blir absolut sugen på att skaffa apisto och stora kar.

                        Du var inne på lekar tidigare men kommer det att överleva några yngel i karet? Vilka olika sorters apisto ska du ha och hur många av varje?
                        /André

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av jagsjalv
                          Jäkligt fräckt kar! Man blir absolut sugen på att skaffa apisto och stora kar.

                          Du var inne på lekar tidigare men kommer det att överleva några yngel i karet? Vilka olika sorters apisto ska du ha och hur många av varje?
                          Halloj André! Kul att du tycker det hela verkar lovande - karet är ju bara i sin linda ännu - jag skall slänga in bilder på utvecklingen löpande.
                          Jag är tveksam till att det blir några större mängder överlevande yngel - om dom leker så får dom gå med sina yngel tills ynglen försvinner, jag är helt ointresserad av att dra upp eller "odla" i någon form.
                          Nu går det 1+2 A. agassizii och 1+3 A. borelli i karet (samt en Fjärilsciklidhona som skall få en partner förhoppningsvis snart...). Jag tror att detta kan vara lagom såhär i uppstartningsskedet - men det kan kanske, kanske bli någon Apisto-"överraskning" lite senare - folk har ju varit i Tyskland i helgen och man kan aldrig vara säker...

                          Kommentar

                          • jagsjalv
                            • February 2006
                            • 139

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Halloj André! Kul att du tycker det hela verkar lovande - karet är ju bara i sin linda ännu - jag skall slänga in bilder på utvecklingen löpande.
                            Jag är tveksam till att det blir några större mängder överlevande yngel - om dom leker så får dom gå med sina yngel tills ynglen försvinner, jag är helt ointresserad av att dra upp eller "odla" i någon form.
                            Nu går det 1+2 A. agassizii och 1+3 A. borelli i karet (samt en Fjärilsciklidhona som skall få en partner förhoppningsvis snart...). Jag tror att detta kan vara lagom såhär i uppstartningsskedet - men det kan kanske, kanske bli någon Apisto-"överraskning" lite senare - folk har ju varit i Tyskland i helgen och man kan aldrig vara säker...
                            Då blir det stora revir för dem och de gillar de säkert.
                            Jag tror att terasser hade varit väldigt fräckt, har du övervägt det mer? Personligen hade jag nog valt det och skippat tetrorna till förmån för någon levandefördare.

                            Ja i Tyskland finns väll det mesta i akvarieväg
                            /André

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av jagsjalv
                              Då blir det stora revir för dem och de gillar de säkert.
                              Jag tror att terasser hade varit väldigt fräckt, har du övervägt det mer? Personligen hade jag nog valt det och skippat tetrorna till förmån för någon levandefördare.

                              Ja i Tyskland finns väll det mesta i akvarieväg
                              Nja, terassidén var nog mera riktad till Maths (c90....) när jag replikerade på lite grejer han var sugen på att göra i sitt kar.
                              Min tanke med det här karet är nedhängande rötter - i och med att det råkar sitta en stenig btn-bakgrund i karet - som får bilda en fond eller förlängning frammåt av själva bakgrunden. Tetror blir det nog iallafall, då jag tror att det kan bli snyggt med ganska stora stim, speciellt bland de nedhängande rötterna.
                              Levandefödare är jag lite trött på för tillfället - jag har precis rensat utt alla dessa ur 600-karet, där det går lite Scalarer och 1+3 A. Viejita.
                              Terasser är absolut något jag skall fixa till i kommande kar - detta är ju egentligen så lätt fixat, bara man förbereder sig en aning!

                              Kommentar

                              • Fräken666
                                • August 2008
                                • 125

                                Jag Har 6st scalarer i mitt 540l som jag väntat på att dom skulle para ut och idag så har jag fått rom av ett par och ett annat som troligen är på g.
                                Så nu är det slagsmål och jag måste flytta åtminstonde ett pa.
                                Ska jag ta paret som troligen tänker leka eller dom två som är inklämda i varsit hörn.
                                Tacksam för hjälp.
                                Ps tror dom äter upp rommen själv eller brukar dom hålla på och picka på den.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...