960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Hohooo - Här kommer en riktigt fjantig film... men ändå liksom. De små goa björnarna äter riktigt bra! (jag höll på att tappa kameran i spat - i slutet av rullen...)



    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Och de har inte ens varit i karet en vecka.
      Det är ingen undervattenskamera du köpt? Kan du inte testa för min skull....?
      Jag kan filma under tiden du testar, jag lovar!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        [quote=MaxB;1280809]Hohooo - Här kommer en riktigt fjantig film... men ändå liksom. De små goa björnarna äter riktigt bra! (jag höll på att tappa kameran i spat - i slutet av rullen...)



        Lite svåra med maten?

        Om jag gjorde så där med mina så skulle fingertopparna åka med
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          [QUOTE=c90368;1280875]
          Ursprungligen postat av MaxB
          Hohooo - Här kommer en riktigt fjantig film... men ändå liksom. De små goa björnarna äter riktigt bra! (jag höll på att tappa kameran i spat - i slutet av rullen...)



          Lite svåra med maten?

          Om jag gjorde så där med mina så skulle fingertopparna åka med
          Jooo... men det här är ju känsliga, skygga och oerhört svåra figurer att ha att göra med... ...

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            [quote=MaxB;1280879]
            Ursprungligen postat av c90368

            Jooo... men det här är ju känsliga, skygga och oerhört svåra figurer att ha att göra med... ...
            Du menar Díscus
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              [QUOTE=c90368;1280880]
              Ursprungligen postat av MaxB

              Du menar Díscus
              Don't get me started!!!
              Svåra figurer att ha att göra med = politiker, recensenter och religiösa fanatiker... I jämförelse med dessa är vildfångade Discus en "välsignelse".
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 April 2009, 08:17.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Jo, jag ska nog inte vara för stor i orden

                Mina odlade Stendker Diskus matvägrade de första två månaderna!

                Men till skillnad från dina och Ansjos vildfångade så hade de ju blivit näst intill tvångsmatade.

                Ska bli riktigt intressant att följa era vildfångade, det är ju lite av drömmen, särskilt kanske Heckel.

                Men det där som Kaj sa om utfärgning om ett tag, ja det är ju inte annat än att man är nyfiken, särskilt som att jag är så mycket för naturformena.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Jo, jag ska nog inte vara för stor i orden

                  Mina odlade Stendker Diskus matvägrade de första två månaderna!

                  Men till skillnad från dina och Ansjos vildfångade så hade de ju blivit näst intill tvångsmatade.

                  Ska bli riktigt intressant att följa era vildfångade, det är ju lite av drömmen, särskilt kanske Heckel.

                  Men det där som Kaj sa om utfärgning om ett tag, ja det är ju inte annat än att man är nyfiken, särskilt som att jag är så mycket för naturformena.
                  Jo, nu är det ju så att VF Heckel och dessa vi har i karen just nu inte riiiktigt går ihop pga surhetsgraden - (detta är ju ett faktum man får ta i beaktande) - annars hade vi nog "blandat" lite...
                  Jag märker redan att det behövs fler individer i karet - det är alldeles för få med 6 st. i 960-liter - därför att det redan bildas inbördes grupper (par) och snart har vi "jobbiga" grupperingar - läs: par...
                  Jag skulle vilja utöka antalet Discusar i karet för att slippa inbördes parbildning...

                  Edit; här får jag nog förklara mig lite tror jag - efter att ha läst vad jag skrev inatt... tänk att jag alltid skall in här och kludda...

                  Det är klart som korvspad att jag vill att de skall para ut sig o.s.v. men vad som då ofta händer är ju att ett eller två par fullständigt tar över karet - kanske skulle det isåfall bli lite lugnare om de var fler. Det var så jag tänkte.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 April 2009, 09:10.

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    Mats, kommer inte ihåg om du har skrivit det i tråden redan, men har du någon koll på vad du har för värden i vattnet, eller chansar du och hoppas på det bästa? Med tanke på att, som jag har fattat det, diskusarna har lite "krav" på sitt vatten? Eller har ni det så bra där nere att ni har diskus-vatten i kranen?

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av HenkeP
                      Mats, kommer inte ihåg om du har skrivit det i tråden redan, men har du någon koll på vad du har för värden i vattnet, eller chansar du och hoppas på det bästa? Med tanke på att, som jag har fattat det, diskusarna har lite "krav" på sitt vatten? Eller har ni det så bra där nere att ni har diskus-vatten i kranen?
                      För att inte skriva allt för långt nu, så kan jag väl säga så här; Nej, jag har ingen som helst koll på vattenvärdena - men, jag "chansar" inte, eller "hoppas på det bästa" heller. Jag ser bara till att få vattnet lite tefärgat och märker jag att fiskarna trivs med den formula jag har; inte röra - rensa bort synlig skit - regelbundna vattenbyten, så verkar det som att det funkar.
                      Jag vet att detta låter helt crazy - men akvaristiken skulle inte funka som hobby för min del om jag var tvungen att med droppar, stickor och allt vad där är - hela tiden behöva "mäta" vattnet och sedan tillsätta preparat för att skapa en vattenkvalitet.

                      Jag och Ansjo var sugna på en grupp vilda Heckel också men dessa vill tydligen ha ett mycket surare vatten och är då kanske inte så käcka att blanda med de vi har nu. Jag antar att man får tillföra kottar, blad och grejer kontinuerligt för att uppnå detta sura vatten. Ett surt mjukt vatten har ju lägre ph-värde än det neutrala 7.0 (fick jag lära mig i skolan) och är det så att man har fiskar som vill ha rejält surt, ph-lågt vatten kanske man faktsikt blir tvungen att tillföra något extrakt för att fixa detta. Alkottar har jag läst skall vara mycket effektiva för att sänka ph-värdet.

                      Jag kan tänka mig att vattnet här i kranen är hyfsat neutralt (och nu snackar jag inte om andra värden - som jag inte kan ett dyft om) och med tillförsel av bland annat en del rötter så inbillar jag mig att ph-värdet sänks, vattnet blir svagt tefärgat och får en speciell "myllig" lukt, som faktiskt är väldigt behaglig. När jag har ett "gott", kristallklart sådant vatten så försöker jag hålla en balans genom så lite "pillande" i karet som möjligt, rensning av skit och matrester och regelbundna, inte alltför stora, runt 25% av vattenvolymen i karet, vattenbyten - ungefär en gång i veckan. Det är inte alltid jag gör vattenbytet på exakt samma dag i veckan - ibland kan det gå åtta, nio dagar mellan, men jag försöker hålla det så regelbundet som det bara går!

                      Detta är den, nästan slöfocksmässiga metod jag använder mig av. Jag inser att man med hjälp av diverse apparatur och tillsatser kan uppnå en mycket säkrare balans och kvalitet på sitt akvarievatten - vissa vattenmiljöer kräver nog dessutom detta sätt att arbeta på, jag tänker främst på saltvatten, men såhär underhåller jag mina kar. Därmed inte sagt att jag inte kan tillämpa ett annat sätt om det skulle vara nödvändigt - eller ändra någon av mina vanor om någon ger ett tips eller en idé på något som gör att fiskarna trivs bättre!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Och de har inte ens varit i karet en vecka.
                        Det är ingen undervattenskamera du köpt? Kan du inte testa för min skull....?
                        Jag kan filma under tiden du testar, jag lovar!
                        Fasen, jag missade detta inlägget! Jo, haha vi kan testa - jag får ju faktiskt helt och hållet plats i karet!



                        Edit; Henke! Jag har skrivit ett svar till dig (och alla andra) - som hamnade i slutet på förra sidan!

                        Kommentar

                        • Guest

                          Snyggt kar MaxB! även om jag saknar ditt T-kar lite så är det skitsnyggt.

                          Kommentar

                          • HenkeP
                            • January 2009
                            • 886

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Edit; Henke! Jag har skrivit ett svar till dig (och alla andra) - som hamnade i slutet på förra sidan!

                            Det var ju lite intressant faktiskt. För jag känner nästan precis som dig, att det blir inte samma roliga hobby, om det kommer massa "tvång" som måste göras.. Utan jag har väl den lite mera "laid-back" stilen, att funkar det så funkar det.. Man får gå på känslan helt enkelt. Naturligtvis så finns det ju en del "måsten" ändå, som vattenbyten och matning och så, men det är ju en annan sak tycker jag..

                            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                            Kommentar

                            • HenkeP
                              • January 2009
                              • 886

                              Händer det inte hänt något nytt i karet, eller har du (Mats) vuxit fast framför det så du inte kan delge oss som följer tråden vad som händer?

                              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Jag tror, eller är övertygad om, att Mats lever i den omvända världen, när vi vanliga knegare är lediga jobbar han som mest.

                                Ganska naturligt eftersom hans jobb är att underhålla oss andra

                                Det är även därför det kommer en massa inlägg från Mats på måndagsförmiddagar och andra "oxdagar" då vi andra häckar på jobbet, långt från våra akvarier
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...