420 L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #91
    Det här gillade jag, trevlig filmstund
    Dina växter ser verkligen ut att trivas.

    Vad heter de låga växterna som du har i framme i karet? ser de 10 sek in i film 3
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #92
      Ursprungligen postat av flygrc
      Det här gillade jag, trevlig filmstund
      Dina växter ser verkligen ut att trivas.

      Vad heter de låga växterna som du har i framme i karet? ser de 10 sek in i film 3
      Tack.

      Det är Echinodorus magdalenensis. Den är rätt krävande. Trots 180W och nästan dubbeldoser av EC och PMDD så blir den inte alls lika hög och tät som när jag köpte den. De har den i ett kar hos min lokala handlare där de kör CO2 och det är en helt annan skillnad. Nu tycker jag det är rätt ok ändå hos mig för den sprider sina löpare överallt i karet så den mår ju inte dåligt iaf.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #93
        Ursprungligen postat av c90368
        Ser fint ut.

        Verkar vara harmoni i karet, både vad det gäller växter och fiskar.

        Gillar framförallt Vinkeltetrorna, får nog bli ett gäng sådana snart.
        Tack.

        Ja, de är rätt roliga faktiskt. De kan stå rätt still större delen av dagen och rätt som det är får de ett ryck och simmar i en väldans fart fram och tillbaka i snygg formation. Bra om man behöver en fisk till övre delen av karet för det är sällan de tar sig ner mot botten.

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #94
          Det ser dåligt ut för ena skalaren. Har kollat lite noggrannare när de ätit igår och idag och igår kom den farande som vanligt när det vankades mat men den tog inget. Tänkte att det kanske var för att det var granulat (även om de andra fem slogs vilt om maten). Testade istället med röda mygglarver idag. Den tog lite grann, tuggade en hel evighet och sedan kom det ut igen. Ser nästan ut som att den inte kan svälja. Håller sig dessutom mer och mer för sig själv lite undangömd.

          Ska kolla lite mer de närmsta dagarna men med största sannolikhet får jag ta bort den till slut.
          Senast redigerad av myslas; 14 August 2009, 17:55.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #95
            Efter att nästan ha gett upp hoppet om min stackars skalar så är det mer positivt nu. Den kan fortfarande hålla sig rätt mycket för sig själv i ett hörn men idag tog den sig en rejäl bit med mysis. När de andra jagade runt ett par andra bitar slängde jag en bit framför nosen på den och jag har sällan sett någon nappa så fort. Får se hur det utvecklar sig närmsta tiden.

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #96
              En liten uppdatering om läget. Den stackars skalaren tog jag till slut bort. Det blev allt mer uppenbart att den inte skulle klara sig särskilt bra i det långa loppet. Den stod oftast för sig själv i något hörn och såg mest apatisk ut. Vid matdags kom den fram men åt i stort sett ingenting. Den tog aldrig för sig utan stod mest och såg på medans de andra slogs om maten. Den stod dessutom still i växten medan de andra växer på rätt fort. Tyckte det var bäst att plocka bort den innan den blev riktigt svag och drog på sig massa sjukdomar som sedan skulle smittas över på de andra. Övriga fem skalarer mår alldeles utmärkt.

              En siamesisk algätare och en corydoras melini har fallit bort också, skulle tro att det var helt naturligt. Fick dem med karet och algätaren var runt 12 cm lång så förmodligen ganska gammal.

              Mina E. bleheri ser tyvärr inget vidare ut längre. Mina nya L-malar verkar kalasa på dem om nätterna. Min L177 syns ganska mycket om dagarna men jag har aldrig sett den gnaga på växterna så kanske är det L340 som är den största boven.

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #97
                Gjorde ett vattenbyte i akvariet igår och passade på att rensa ut rejäla mängder med Heteranthera zosterifolia som växt till sig väldans mycket och skymde ljuset för alla andra växter. För en månad sedan bestod det av tio små skott på ungefär 10 cm. Nu plockade jag bort såhär mycket:

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 736,0 KB
ID: 2109675

                Märkte även att min Echinodorus ozelot hade blommat.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 671,5 KB
ID: 2109676

                Kommentar

                • Enola
                  • November 2007
                  • 660

                  #98
                  Vilket snyggt kar du har, den stora roten är riktigt häftig.

                  Växten som du gallrat bort var riktigt snygg också, har inte sett den förut. Skall se om jag kan hitta sådan
                  Nytt 375 liters mix
                  Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Halloj! Fattar inte riktigt hur jag har kunnat missa den här tråden... Men vill bara säga att jag tycker ditt kar är förbannat snyggt! De stora stockarna som ligger baktill och de där två rotgrenarna som tränger ner genom vattenytan är toppen! Härliga kristallklara HD-filmer fick man njuta av också!

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      Ursprungligen postat av Enola
                      Vilket snyggt kar du har, den stora roten är riktigt häftig.

                      Växten som du gallrat bort var riktigt snygg också, har inte sett den förut. Skall se om jag kan hitta sådan
                      Tack för det. Ja, den är väldans snygg och får den bara rejält med ljus så växer den nästan som ogräs. Det var snyggt med allt det som fanns i karet men några av de andra växterna fick rejäl ljusbrist så jag fick rensa bort det mesta.

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Halloj! Fattar inte riktigt hur jag har kunnat missa den här tråden... Men vill bara säga att jag tycker ditt kar är förbannat snyggt! De stora stockarna som ligger baktill och de där två rotgrenarna som tränger ner genom vattenytan är toppen! Härliga kristallklara HD-filmer fick man njuta av också!
                      Tack tack, jag är själv väldans nöjd. Får väl fixa lite mer bilder och filmer, har bara varit lite mycket att göra med annat de senaste veckorna.

                      Kommentar

                      • Enola
                        • November 2007
                        • 660

                        Du kanske redan har berättat det i tråden, men vad har du för lyse i ditt akvarium? Jag hoppas att mitt räcker men jag tror det, har ju precis planterat så jag får se när växterna börjar sätta sig om de trivs eller ej. Tycker redan att min röda växt börjar sträcka på sig rejält. Jag kör 2 T8 ramper med totalt 4 stycken Philips Aquarelle lysrör. Riktigt skarpt och snyggt ljus.
                        Nytt 375 liters mix
                        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          Ursprungligen postat av Enola
                          Du kanske redan har berättat det i tråden, men vad har du för lyse i ditt akvarium? Jag hoppas att mitt räcker men jag tror det, har ju precis planterat så jag får se när växterna börjar sätta sig om de trivs eller ej. Tycker redan att min röda växt börjar sträcka på sig rejält. Jag kör 2 T8 ramper med totalt 4 stycken Philips Aquarelle lysrör. Riktigt skarpt och snyggt ljus.
                          Jag har en ramp med två stycken 36W T8 Aquarelle som jag sedan kompletterat genom att fixa dit två stycken 54W T5 Aquarelle, så totalt 180W.

                          Kommentar

                          • Enola
                            • November 2007
                            • 660

                            OK, nu när jag läste igenom tråden från början såg jag att du hade skrivit tydligt vad du hade för lyse får vel se hur mitt utvecklar sig och om jag behöver byta upp mig.
                            Senast redigerad av Enola; 09 September 2009, 18:09.
                            Nytt 375 liters mix
                            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              Tror att någon i mitt närområde skall få för sig att sälja ett 400l kar billigt snarast för ditt kar har fått mig sugen på att köra på något större kar och avveckla något/några av de mindre (OBS Ingen köpes annons! :P)
                              Senast redigerad av Sultanen; 10 September 2009, 00:01.
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                Hoppsan, det var ett bra tag sedan jag uppdaterade nu. Har varit mycket vid sidan om akvariehobbyn ett tag.

                                De flesta fiskarna mår bra och detsamma gäller för växterna, med några undantag. Det har inte funkat så bra med dvärgcikliderna tillsammans med glupska skalarer och nyckelhålsciklider. Många av dem tog aldrig för sig och hade svårt att få någon mat alls vilket innebar att de smalnade något fruktansvärt och tynade bort till slut. De som klarat sig bra av dem är min två Apistogramma viejita, de kommer alltid fram vid matdags och är inte rädda för att sno matbitar från de större fiskarna. Kakaduahonorna var de som försvann först och nu tror jag hanen är borta också. Dessutom är borelii-hanen borta men honan klarar sig än så länge. I framtiden kommer jag att skaffa lite mindre kar där någon apistogramma får ha huvudrollen istället.

                                Bland växterna har jag gallrat friskt bland mina olika svärdplantor nyligen. Orsaken är att någon av malarna äter upp dem och bladen såg himla fula ut till slut. Får se lite vad som händer nu när jag tagit bort alla dåliga blad men risken är väl att jag får klara mig utan svärdplantor i detta karet i framtiden. Däremot växer jättevallisnerian en hel del och det kommer snabbt upp nya plantor så de får kanske ta över svärdplantorna till slut.

                                Inga foton just nu för det ser så himla naket ut på högersidan efter gallringen av massa blad. Det får växa till sig lite igen innan jag slänger ut nya bilder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...