420 L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #61
    Ursprungligen postat av myslas
    Det är Staurogyne sp. och den är som sagt rätt svår att hitta i butiker och dyr som tusan. Men den finns på Tropicas hemsida så absolut inte jättesvår att få tag på. Den är väldigt trevlig men växer otroligt långsamt och man får själv dela upp den då och då för den växer gärna till en stor klump istället för att dra åt sidan. Men som sagt, väldigt fin.

    Vill du slippa klumpen så se till att klippa ner den så den håller sig låg. Då sprider den sig över botten
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #62
      Köpte mig en stor mopanirot idag som jag tänkte använda och försöker nu intala mig att tefärgat vatten är väldigt vackert.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #63
        Jaha, hade bara tänkt ha med mig ett par äppelsnäckor till min räkvas med mig hem från butiken idag. Men som vanligt går man omkring och tittar i karen och så kom jag till ett kar med sex stycken nyckelhålsciklider som direkt kom fram till glaset och jag kunde nästan se hur de ropade "snälla ta oss härifrån" så var bara tvungen att ha dem. De har mest hållt till inne bland växterna men börjar komma fram så sakteliga nu. Oerhört vackra fiskar.

        Kort och filmer kommer nästa vecka då min semester börjar och jag ska ändra om lite i karet.

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #64
          Två av nyckelhålscikliderna har redan bildat par och lever nu rövare i karet. De spänner upp sig ordentligt och dansar kring varandra och de andra fyra gör bäst i att hålla sig undan. Har sett att de så smått börjat gräva en grop i sanden också.

          Jag har inte sett min kakaduahane alls idag vilket gör mig lite orolig, han är inte den som brukar gömma sig.

          EDIT: Där dök han upp för några sekunder ändå, sedan in i det stora röset snabbt igen. Kanske är han lite skraj för nyckelhålscikliderna.
          Senast redigerad av myslas; 08 July 2009, 20:02.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #65
            Ok, jag gjorde min lilla rescape idag och är nöjd med resultatet. Mer om alla mödor kring det finns att läsa i min blogg. Jag bifogar bilderna här i alla fall.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #66
              Ett gäng videos har jag att bjuda på också. Sorry, fortfarande inget stativ och jag är inte direkt stadig på hand. Ni får väl ta sjösjukepiller innan ni kollar.

              Först en liten snutt som visar en översikt över hur det ser ut.


              Sedan kom några av mina apistos fram och det verkar som om min rescape gjorde kakaduahanen lite förvirrad för nu brydde han sig inte ens om viejitahanen som han tidigare jagat genom hela karet. Ska bli intressant hur det utvecklar sig.


              Till sist en liten snutt på mina nya Nyckelhålsciklider. Det tog någon timme innan de vågade sig fram från den stora roten på högersidan efter mitt ingrepp i karet men sedan kom de allihopa fram och inspekterade omgivningarna. Fortfarande två som är väldigt dominanta och jag har sett lekbeteende men det läggs ingen rom. De var på ett kokosnötskal en gång men det såg ut som om de gjorde övningsrundor för de betedde sig som om lek skedde men som sagt ingen rom. De kanske inte är helt könsmogna ännu? Eller kan det vara två hanar som försöker leka med varandra? Två honor har man ju hört talas om inom vissa fiskarter men två hanar? Nåväl, här är filmen på dem hur som helst.


              All skit i vattnet beror till stor del på att jag har rotat så mycket i sanden, men jag har lite problem med det annars också. Det far omkring småpartiklar några dagar efter vattenbyte. Så jag har beställt ett quickfilter som jag ska sätta på ett pumphuvud från Aquaclear som jag redan har så får man se om det gör någon nytta.

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #67
                Nu har ena nyckelhålscikliden i paret gått och blivit ordentligt elak. Det är inte bara så att han (jag antar att det är hanen) jagar bort de fyra andra. Han jagar dem genom hela karet hela tiden. De gömmer sig så gott de kan men ibland verkar det som om han faktiskt letar upp de stackarna. Tror aldrig jag sett en så ilsken nyckelhålsciklid förr. Får se om han kommer att fortsätta på samma vis för det måste ju vara jobbigt för honom också att bara jaga omkring hela dagarna. Tur att det är fyra stycken som får dela på det i alla fall. Risken är trots allt att han tar död på dem om det fortsätter.

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #68
                  Har skaffat mig ny kamera och firar med lite nya bilder i denna tråden. Nu ska det direkt sägas att det här var rena testbilder (det var för dåligt väder för att gå ut och testa) och jag hade automatinställningar på och slog av blixten. Resultatet blir dålig skärpa och gott om brus. Ska försöka lära mig alla finesser och sedan blir det förhoppningsvist bättre bilder.

                  Tycker verkligen om mina Nyckelhålsciklider. Det har lugnat ner sig lite nu också även om en av dem fortfarande är rätt dominant. Det är intressant att se hur färgerna växlar hela tiden.

                  Som synes har jag stoppat ner ett gäng äppelsnäckor också. Skaffade ett par till min räkvas och tyckte de var så tuffa att jag köpte några till detta karet också.

                  Bland växterna är det min Echinodorus ozelot som trivs allra bäst. Tycker det kommer nya blad varenda dag samtidigt som de gamla håller väldigt bra.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #69
                    Vilka fina bilder Myslas!
                    Det är ett spännande kar du har.
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #70
                      Har inte hänt något spännande sedan senast. Lägger in en ny helkarsbild och en bild på vinkeltetrorna.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #71
                        Mina malar och algätare klagade på att de aldrig fick vara med på bild så jag tog lite kort på dem också.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #72
                          Var en runda i Kalmar igår och passade på att besöka guldfiskens butik. Den var betydligt mindre än jag förväntat mig med tanke på hur mycket de säljer på sin hemsida. Men de har väl ett lager också.

                          Hur som helst hade de massor med jättevalisneria i sina kar och jag har letat efter det ett tag. Problemet var att de hade rätt gott om trådalger också. Men personalen var väldigt trevlig och hjälpte mig hitta några fina nya skott (tja, en av dem var väl metern lång) som var algfria och jag fick dem väldigt billigt.

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #73
                            Var på Åleds idag och fyndade lite fiskar. Mer om det går att läsa i min blogg, men jag tänkte slänga in några bilder på de nya skönheterna.

                            Nu blir det inte mer fisk i det här karet utan om jag hittar något annat får jag väl starta ett nytt.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • MissB
                              • May 2009
                              • 502

                              #74
                              Fina bilder!!
                              Vad är det för L nummer på din nugget? Mina ser likadana ut, men vet ej L nummer

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                #75
                                Ursprungligen postat av MissB
                                Fina bilder!!
                                Vad är det för L nummer på din nugget? Mina ser likadana ut, men vet ej L nummer
                                L177 är min, men det finns ju L018 (L085) också och kanske någon till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...