420 L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #16
    Jaha, det har var ju en lustiger historia. Det verkar som om honan fallit för losern i den här kampen, och han försöker ju verkligen. Problemet är att den vinnande hanen vaktar växten och har inga problem med att mota bort den andre om han kommer nära. Så det putsas något otroligt på bladen så snart är det väl inga blad kvar, men någon lek sker inte.

    Samtidigt har de två svarta tagit ett hörn i andra delen av karet. Och när jag skriver hörn så menar jag verkligen det, de putsar nämligen på silikonet i ena hörnan. De verkar mer samspelta och den fisk som kommer i närheten av det hörnet blir bortjagad på en gång. Någon rom har dock inte lagts ännu.

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #17
      Gjorde mitt första delvattenbyte igår och rättade till mitt första stora misstag. Hade planterat min Heteranthera zosterifolia för tätt med resultat att den såg väldigt fin ut längst ut men när man plockade upp den så var det en enda sörja i mitten av alltihopa. Bara att rensa bort ruttnande blad och plantera om med lite större mellanrum så att den får plats att växa. Så den plantan har blivit lite kortare nu. Jag behöver möjligtvis göra samma sak med Cabomban men just nu ser den OK ut så jag väntar till nästa helg och ser hur den mår då. Flyttade även mina Echinodorus tenellus (som ser lite bättre ut nu än när jag köpte dem) till högra hörnet. Det såg helt tokigt ut med dem framför stenröset.

      Ett annat lite mindre problem är att det fortfarande virvlar runt en del damm i karet. Måste vara från sanden trots att jag tyckte jag var noga när jag tvättade den. Det mesta lägger sig på ytan och jag har nu börjat med att varje dag ta en liten petflaska och dra in det som ligger på ytan. Men det virvlar såklart runt en del i vattnet också och lite har lagt sig på en del växter och rötter (det syns knappt, bara när man är riktigt nära och kollar noggrannt) vilket inte är så fint. Jag antar att det löser sig med tiden dock.

      Invånarna i karet verkar dock trivas. Scalarerna har slagit fast sina revir och har en varsin halva att vara på. Någon lek blev det dock inte även om de är väldigt duktiga på att putsa samma ställe om och om igen. Ett blad på min E. bleheri har blivit så hårt putsat att det blivit ett par hål på det. Kardinaltetrorna, som jag var lite skeptisk till om de skulle klara av en uppstart, ser väldigt pigga ut.

      De enda som inte ser ut att trivas än så länge är mina två Corydoras. De är väldigt sällan framme utan gömmer sig hellre i stenröset eller bland växterna. Förhoppningsvist löser det sig när de lite längre fram får några kompisar att stimma med.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Vilken storlek har grusen? Ser riktigt snyggt ut.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #19
          0.8-1.2 mm rådasand är det.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            Hm.. ok. Vet inte om det är tillräckligt fint för att kuhliis ska kunna gräva. :S
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #21
              Idag så inträffade första dödsfallet i karet. När jag kom hem från jobbet låg en Ancistrus död på botten. Vad jag sett tidigare så hade alla Ancistrus varit pigga. Men nu har jag sett de två andra och de ser inte särskilt bra ut de heller. En av dem är väldigt inaktiv och ett tag låg han nästan på rygg. Den andre har blivit vansinnigt fet så det ser inte särskilt bra ut för någon av dem. Alla andra fiskar ser ut att må bra så jag vet inte riktigt vad det kan vara som drabbat just mina Ancistrusar.

              Det har börjat dyka upp en hel del alger också. Har inga problem med att det sätter sig lite på rötter, stenar och bakgrund men är inte helt förtjust över det som sätter sig på växterna. Jag hade förvisso inte räknat med något annat nu under uppstarten och hoppas att jag kan bekämpa det problemet när allting stabiliserats.

              I övrigt ser värdena bra ut. Ingen nitrit i sikte ännu. Ph-värdet ligger väl egentligen lite högt men eftersom jag inte är ute efter att odla någon av fiskarna så tänker jag inte börja expermientera med att försöka sänka det. Dessutom är vattnet rätt mjukt så det skulle förmodligen bara innebära en onödig risk.

              Får hoppas att mina Ancistrusar klarar sig igenom vad det än är som hänt med dem.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #22
                Vad har hänt?

                Du har väl inte gett upp
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #23
                  Hej igen! Nej, jag har definitivt inte gett upp men det fanns en period då det kändes lite pinsamt att försöka uppdatera här för det såg inte särskilt bra ut. Karet närmast invaderades av långa tunna trådalger som Scalarerna försökte tugga i sig men det såg mest ut som en dragkamp de hela tiden förlorade. Så jag fick faktiskt ge dispens till ett par siamesiska algätare. De är rejält stora och kom med karet när jag fick det men har legat i en annan burk. Nu fick de chansen att komma till ett större och trevligare kar för dem. Jag passade på att ansa det värsta från växterna och plantera om allting. Gissa om det gjorde susen. Efter en vecka så var i stort sett alla trådalger borta. Det kan dyka upp lite grann allra längst upp på min Heteranthera zosterifolia (som för övrigt växer som ogräs just nu, fast trevligt ogräs) fast det är väldigt petigt att nämna det. Vet inte hur pass mycket siameserna gjorde, kan ju varit så att karet gått in sig ordentligt också. Då hade det varit igång i lite drygt tre månader tror jag.

                  Nu har det gått närmare två månader till och allt är frid och fröjd. Tror att en fisk dött sedan dess och jag har inte sett någon tendens till sjukdomar. Jag fick däremot lite tidigare plocka bort en av Scalarerna som fick en stor böld vid ena ögat och dessutom var helt orkeslös och bara flöt med strömmen. Inte roligt, men det var vad som var tvuinget att göras. Mina Ancistrusar strök med ganska fort också och jag brydde mig inte om att skaffa nya.

                  Invånare i karet just nu är:
                  2 stora siamesiska algätare
                  4 Scalare (fortfarande odlingsvarianterna, jag har börjat tycka om dem)
                  15 Kardinaltetror
                  41 Vinkeltetror
                  7-8 Pitbull pleco
                  9 Corydoras Julii
                  2 Corydoras Melini
                  6-7 Otocinclus
                  1+1 Apistogramma Cacatuoides (Orange)

                  I växtväg så har jag slängt iväg Echinodorus Tenellus som det inte blev mycket av. Det såg mest ut som att de var rostiga och de spred sig inget vidare heller. Pratade med de i akvariebutiken och de hade haft exakt samma problem även när de kört med CO2. Tillkommit har en Echinodorus Ozelot (Red) som är ganska ny och har fått en plats bakom stenröset där den just nu inte syns alls. Jag hoppas den växer till sig rejält, annars får den väl omplaceras. Echinodorus magdalenensis införskaffades för ett par dagar sedan och om den inte helt risar ihop sig kommer jag förmodligen att köpa fler att ha i förgrunden. Mycket vacker med sin lite ljusare gröna färg. Mina Staurogyne sp. blev nästan helt uppätna av Scalarerna i början men har repat sig och är riktigt vackra nu. Hade kunnat tänkja mig att skaffa mer att ha i förgrunden men de är både svåra att få tag på och dessutom dyra. Min Echinodorus bleheri har gett mig tre dotterplantor som jag mest placerat i hörnen i brist på idé vad jag ska göra med dem. Får se när de växt till sig lite.

                  Just nu är jag väldigt nöjd med hur saker och ting ser ut. Det är vänstersidan som ser riktigt kal ut men förhoppningsvist växer Ozeloten till sig och täpper till i bakre hörnet. Sedan är det bara lite mer växter i förgrunden som behövs.

                  Fiskmässigt är det nästan fullt nu. En eller två sorters Apistogramma till så är jag nöjd. Kanske en utökning av Kardinaltetrastimmet men de flesta fiskarna håller sig ju till nedre halvan där de också är så förmodligen inte.

                  Jaha, nu när ni tvingats läsa igenom den här uppsatsen får jag bjuda på lite bilder också. Återigen får ni ursäkta kvaliteten och att det syns någon blixt här och där.

                  Och så ska jag försöka uppdatera lite mer regelbundet nu när jag inte har något att skämmas för längre.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av myslas; 02 April 2009, 20:55.

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #24
                    Just det, doppvärmaren åkte ut också. Den gjorde ingen nytta alls. Temperaturen ligger på runt 26 grader utan den. Lysrören värmer väl upp tillräckligt.

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #25
                      Ursprungligen postat av myslas
                      Just det, doppvärmaren åkte ut också. Den gjorde ingen nytta alls. Temperaturen ligger på runt 26 grader utan den. Lysrören värmer väl upp tillräckligt.
                      Den låga växten på sista bilden, vilken är det? Ser intressant ut

                      Fint kar, förövrigt! Och ja, heterantherian växer olidligt mycket. Får ansa varje vecka, då den växer upp till ytan.

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Den låga växten på sista bilden, vilken är det? Ser intressant ut
                        Det är Staurogyne sp. och den är som sagt rätt svår att hitta i butiker och dyr som tusan. Men den finns på Tropicas hemsida så absolut inte jättesvår att få tag på. Den är väldigt trevlig men växer otroligt långsamt och man får själv dela upp den då och då för den växer gärna till en stor klump istället för att dra åt sidan. Men som sagt, väldigt fin.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #27
                          Ja nu när du har klarat av första "uppförsbacken" lär det nog gå fint som snus!

                          Precis som du själv nämner så brukar det kunna bli lite problem efter ca 3 månader. Men när det väl avklarat och man byter vatten regelbundet så ska det bara fungera i fortsättningen.

                          Akvariet ser riktigt fint ut nu!
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #28
                            Måste bara säga att jag gillar mina kakaduor skarpt. Fullständigt orädda och väldigt nyfikna och glider verkligen fram graciöst genom karet. Och väldigt vackra såklart. Idag gjorde jag ett vattenbyte, det första sedan jag införskaffat dem, och de var framme vid insuget så jag fick mota bort dem hela tiden.

                            De siamesiska algätarna gör som sagt ett bra jobb med att hålla karet rent men de passar inte riktigt in och inte bara för att de är just asiater. De är fruktansvärt nervösa och kan fara iväg som skott för minsta lilla grej. Resten av fiskarna är rätt lugna av sig.

                            Kommentar

                            • myslas
                              • February 2008
                              • 672

                              #29
                              Det mesta går bra i akvariet fortfarande med ett litet undantag. En av guldscalarerna ser ut att trivas mindre och mindre. Jag tror inte han är sjuk utan att han inte trivs med att vara längst ner på rangskalan och därför blir bortmobbad en hel del. Rätt ofta håller han sig till ett och samma ställe och står still där i skydd av växter och stenar. Då och då tar han sig därifrån och försker hålla sig borta från de andra scalarerna. Han har fått lite skador längst ut på ryggfenan av de andras "mobbande" också. Får hoppas att det bara är tillfälligt och han repar mod och står upp mot de andra, storleksmässigt är de jämlika.

                              Passar även på att posta ett par foton av mina kakaduor. Funderar på om jag möjligtvis ska köpa en hona eller två till. Eller är det onödigt om man inte är intresserad att få yngel av dem?
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                #30
                                Gjorde vattenbyte idag och passade på att rensa lite bland de snabbväxande växterna. Cambomban är ju en fin växt som växer snabbt men rätt jobbig när man ska ansa lite grann. Man kan inte klippa bort toppen utan får dra upp hela skiten.

                                Nedan ett litet kort på hur det ser ut efter rensningen och ett kort på större delen av vinkeltetrastimmet.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...