420 L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smikeb
    • April 2007
    • 107

    #31
    mycket snyggt kar
    www.oscarciklid.egetforum.se

    Kommentar

    • osis
      • February 2008
      • 851

      #32
      Riktigt snyggt!

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #33
        Ser tyvärr dåligt ut med kakaduahanen. Tidigare ikväll såg han pigg ut men nu har han svårigheter att simma, flyter mest med strömmen och har svårt att hålla sig upprätt och tippar åt sidan. När honan dök upp fick han dock upp farten igen och visade upp sina fina fenor. Har varit lite orolig att han inte fått i sig tillräckligt med mat men jag såg honom ta lite grann (men inte särskilt mycket) när jag matade tidigare.

        Hur som helst ser det rätt illa ut just nu.

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #34
          Idag verkar kakaduahanen betydligt piggare och är väldigt alert.

          Tog ett kul foto tidigare. Mina Corydoras Julii har grävt ett litet hål under en rot där de tycker om att vistas. Idag hade 4-5 stycken trängt sig in där och då blev en Scalare väldigt nyfiken på vad de höll på med där inne.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            #35
            Hehe. Ja, är man nyfiken så!

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #36
              Gjorde ett vattenbyte idag och jag måste bara säga att Apistogramma är grejen. Medan Scalarerna gömmer sig i ett hörn någonstans så fort man rotar i karet så är kakaduorna fruktansvärt nyfikna. Idag följde de min hemmagjorda slamhävert av pet-flaska hela tiden. Man får jaga bort dem ibland så att de inte ska riskera att sugas in men lika snabbt är de framme igen.

              Dessutom verkar de helvirriga ibland. Har Varit lite rädd att de inte fått tag på mat så ibland lägger jag en bit räkmix precis framför dem och ändå reagerar de inte. Som om de vore blinda. Fram till dess att någon annan fisk märker biten och börjar tugga, då verkar de fatta vad det handlar om och försöker sno åt sig en bit.

              Verkligen charmiga fiskar, får väl åka utanför Växjö någon gång för att få tag på andra arter för här finns det knappt några apistogrammor att få tag på tyvärr.
              Senast redigerad av myslas; 20 April 2009, 18:36. Anledning: Rättstavning

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #37
                Välkommen till klubben

                Tyvärr så verkar det som att utbudet på Ap har blivit betydlig sämre sedan Simontorp packade ihop i höstas. Märker samma sak här i Linköping.

                Verkar bara vara västkusten som har ett bra utbud, förutom vissa affärer i Stockholm.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #38
                  En liten uppdatering med både goda och dåliga nyheter. Jag tar väl de dåliga först.

                  Det har framträtt en väldigt klar rangordning bland scalarerna. Det stora svarta paret bestämmer, punkt slut. De andra får inte komma för nära för då smäller det. Bland de två guldmarmorvarianterna finns det en inbördes rangordning också och den svagaste av dem får väl betala priset för att de båda blir bortjagade av de svarta. Så han har fått rejält med stryk av den andre och gömmer sig så gott han kan hela tiden. Enda gången han kommer fram är vid matning. Hans fenor ser tyvärr inte särskilt vackra ut. Ryggfenan är avsevärt nedkortad och bröstfenorna är nertrasade. Imorgon ska jag göra ett vattenbyte och försöka få tag på honom och sätta i kranatän tills han förhoppningsvist kryar på sig men faktum är att jag inte tror att han kommer att klara sig.

                  En annan trist grej är att jag upptäckte att en Corydoras Julii, som är väldigt mycket mindre än de andra, också har fått stryk och nu saknar skäggtömmar. Vet inte om den möjligen fastnat någonstans eller om de andra mobbas för dess litenhet. Får hoppas den klarar sig.

                  Lite roligare nyheter är att jag var hos min favorithandlare och hörde mig för om de kunde ta in några fler Apor. Jag fick kolla på en lista och det fanns tyvärr inte mycket att välja på. Men jag beställde iaf 1+2 Viejita och 1+2 Nijsseni. De visste dock inte om de kunde beställa omaka par men skulle kolla upp det iaf. Köpte ett par växter till också och ska fixa till lite imorgon vid vattenbytet. Återkommer då med nya bilder.

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #39
                    Blev tvungen att plocka bort Scalaren redan nu. De andra började mer och mer se honom som en prima måltid eftersom han var så svag. Har honom i karantän nu och hoppas han kan repa sig.

                    Det var inte särskilt svårt att fånga honom för när jag öppnade luckan så trodde han det var matdags och kom fram. Trodde det skulle bli knepigare än så.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #40
                      Tyvärr så är det nog bäst att se till att din Skalar får ett snabbt och smärtfritt slut.

                      För jag hoppas att du inser att du aldrig kan återföra den till de Skalarer du har nu.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #41
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Tyvärr så är det nog bäst att se till att din Skalar får ett snabbt och smärtfritt slut.

                        För jag hoppas att du inser att du aldrig kan återföra den till de Skalarer du har nu.
                        Förstår att det kommer att bli svårt, men han är trots allt fortfarande pigg och äter bra och jag har ett par andra kar på gång så jag ska låta honom gå i karantän några dagar och om han blir bättre så ska jag nog lyckas hitta ett nytt hem åt honom.

                        Kommentar

                        • planetaryice
                          • December 2003
                          • 74

                          #42
                          Väldigt snyggt akvarium och med många trevliga invånare.
                          Har ett likadant akvarium i uppstart och sitter med samma problem att ljuset inte räcker till.
                          Kan du inte lägga upp en bild på hur du har fäst lysrörshållarna??
                          Åter igen, grymt bra jobbat!
                          420 liter

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #43
                            Ursprungligen postat av planetaryice
                            Väldigt snyggt akvarium och med många trevliga invånare.
                            Har ett likadant akvarium i uppstart och sitter med samma problem att ljuset inte räcker till.
                            Kan du inte lägga upp en bild på hur du har fäst lysrörshållarna??
                            Åter igen, grymt bra jobbat!
                            Det kan jag göra men min lösning är inget jag rekommenderar.

                            Jag gick på devisen att alla lösningar är bra utom de riktigt dåliga. Och eftersom jag har tummen mitt i handen så gjorde jag det så enkelt som möjligt. Jag tog helt enkelt och satte fast lysrörshållarna på ett par träbitar och sedan limmade jag fast dem på plastlocken. Sedan satte jag kabellister vid sidan för att leda sladdarna bak. Inte särskilt snyggt, men det fungerar ju och dessutom ser man inte fulkonstruktionen när man har locken stängda.

                            Däremot så har det ju några nackdelar. För det första kan jag inte plocka bort plastlocken men det är inget jag har något behov av att göra heller så det kvittar. Det är bara att vika upp dem. Men däremot blir det problem när jag väl ska byta lysrör, då får jag plocka bort hela konstruktionen igen.

                            Det var väl förvisso inte menat som något permanent utan en budgetvariant som gick snabbt att fixa ihop och sedan har jag helt enkelt inte gjort något åt det.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • myslas
                              • February 2008
                              • 672

                              #44
                              EN liten uppdatering efter att jag gjort vattenbyte och flyttat lite växter. Min Echinodorus Ozelot trodde jag skulle växa betydligt mer på höjden men det gjorde den inte så jag flyttade fram den istället så att den syns bättre och bakom stenröset hamnade en Echinodorus Bleheri istället. Får väl se om den växer till sig lika mycket som den i andra hörnet av karet.

                              Mina Echinodorus Magdalenensis har fått flytta fram lite och tar nu upp hela framkanten på vänstersidan. Den trivs tydligen väldigt bra för det har kommit fram massor med stängslar med dotterplantor. Otroligt snygg växt dessutom men den kräver tydligen rejält med ljus och koltillskott för att klara sig.

                              Igår skaffade jag mig någon planta som bara kallades för Echinodorus Mix. Frågade i handeln om det är någon växt som blir hög men de hade faktiskt ingen aning så jag tänkte att jag väl fick köpa en kruka och se vad som händer med den. Tycker den var väldigt fin iaf och den får stå i förgrunden i mitten av karet.

                              Mina Staurogyne sp. har blivit lite misshandlade igen av min enda kvarvarande guldmarmorscalare. Han verkar tycka att de är riktigt mumsiga. Han var på dem mycket när jag precis startat karet också så det var nästan inga blad kvar men de växte sig väldigt fina till slut ändå. Får se hur mycket han lämnar kvar av dem denna gången. Delade upp dem en del också för i motsats till många andra små förgrundsväxter verkar den inte vilja dra sig åt sidorna särskilt mycket. Istället blir det som en stor boll som man får dela upp lite grann.

                              Det som ska göras nu är att inhandla kokosnötter att slänga ner innan jag får mina nya apor så att det finns tillräckligt med gömställen och revir för dem allihopa. Dessutom skulle jag behöva någon fin mossa på rötterna.

                              Här kommer lite bilder som utlovat. Ännu en gång, ursäkta den totala avsaknaden av kvalitet på dem.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av myslas; 03 May 2009, 18:33. Anledning: stavfel

                              Kommentar

                              • planetaryice
                                • December 2003
                                • 74

                                #45
                                Ser ju ut att fungera fint! Kan själv rekomendera en billig reflektor som jag har gjort. Köpte en rulle aluminiumtejp på ClasOhlson fungerar superbra som reflektor, väldig skillnad mot den befintliga svarta ytan. Bara att tejpa fast några remsor.
                                420 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...