70-växtkub mot alla odds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Nja, lite si och så skulle jag tro. Det är nog en av de lättare L-malarna så får de bara rätta betingelser då bör det inte vara några problem.
    De ser ganska kul ut när de blir vuxna, de ser ut som ett stort huvud som simmar omkring i karet med svans på! Könsskillnaderna är heller inte så svåra att se då hannarna får ganska kraftiga odontoder om man jämför med honorna.
    Här står det mycket matnyttigt: http://www.goc.se/j/index.php?option...pper&Itemid=60
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Lite uppdatering vad jag hunnit med under dagen då frugan varit på jobbet.
      Dammsugit hela lägenheten, tvättat och häng in och upp nya kläder, diskat, lagat mat och gått en sväng med jycken.
      Men det viktigaste var nog vattenbytena i de stora karen, lagt nya laddningar PMDD i påsar samt äntligen kopplat in co2 i kuben.
      Så i morgon räknar jag med att göra den första rensningen av växter! Eller tar det längre tid än så?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Det tog inte mer än ett par timmar så såg det ut så här:
        Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0004.JPG
Visningar: 1
Storlek: 101,9 KB
ID: 2103518
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det tog inte mer än ett par timmar så såg det ut så här:
          [ATTACH]15469[/ATTACH]

          Lägg upp bilder på din CO2lösning
          / Rickard

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            Ursprungligen postat av ansjo
            Det tog inte mer än ett par timmar så såg det ut så här:
            [ATTACH]15469[/ATTACH]
            Sådana bubblor får man bara se på bild ,inte precis så att detta händer hos mig
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av rick
              Lägg upp bilder på din CO2lösning
              Jag vet inte om det är så mycket att lägga in bilder på, det går en slang från magnetventilen in i ytterfiltrets insug, så det är inte så avancerat.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag vet inte om det är så mycket att lägga in bilder på, det går en slang från magnetventilen in i ytterfiltrets insug, så det är inte så avancerat.
                Du får inte något "snark" i ytterfiltret?

                Har du bara skurit ett litet hål i "gallret" framför insuget, eller?

                Funderar på att testa din variant istället för den där J*kla plastskruven jag har nu.

                En bild på insuget med slang kanske kan ge mig någon ide.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  När jag körde co2 genom ytterfiltret fick jag bara ett evigt hostande tyvärr.. Då hade jag bara makaraoner i hela ytterfiltret.
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av rick
                    När jag körde co2 genom ytterfiltret fick jag bara ett evigt hostande tyvärr.. Då hade jag bara makaraoner i hela ytterfiltret.
                    Just det, mitt filter är ett Eheim II 2026 med Eheims standard filtermaterial.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag tror det är en nackdel att använda tex ett Eheim med filterkorgar eller Fluvals liknande ytterfilter då risken att restgas samlas mellan dessa korgar är ganska stor. Visst rapar mitt Eheim 2217 med bara makaroner och Ehfi-substrat med ibland, men det är väldigt sällan och jag tycker att gasen löser sig ganska bra.
                      Sedan är det givetvis beroende på hur många bubblor per sekund man kör med, jag har ca 1 bubbla/sek men dubblar man denna siffra så kommer filtret att ha svårare att lösa gasen.
                      Jag har bara borrat ett hål nertill i insuget och leder in slangen den vägen. Ser man i insugsröret så delas bubblorna upp redan på väg in i filtret till mindre bubblor och detta borde med göra att det inte blir lika mycket restgas.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,0 KB
ID: 2103580
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Blivit någon lek på dina Apistogramma?

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • larsemil
                          • June 2008
                          • 172

                          det här är ett bra projekt. jag är väldigt sugen på ett 50x50x50 och ha ett lekpar scalarer i det. har bara inte råd just nu så det får vänta lite.

                          Under tiden har jag skaffat fjärilar till mitt 60 som jag ska försöka få lite lek på. Håll tummarna för mig ska jag hålla för er.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av 127bubbel
                            Blivit någon lek på dina Apistogramma?

                            MVH/Freddan
                            Nej, de har inte visat så många tecken för detta. Men samtidigt är det kanske inte så konstigt då de inte har så många platser att skapa revir på, jag får nog göra lite ändringar i karet när växterna tagit fart.

                            Ursprungligen postat av larsemil
                            det här är ett bra projekt. jag är väldigt sugen på ett 50x50x50 och ha ett lekpar scalarer i det. har bara inte råd just nu så det får vänta lite.

                            Under tiden har jag skaffat fjärilar till mitt 60 som jag ska försöka få lite lek på. Håll tummarna för mig ska jag hålla för er.
                            Jag har ett par stycken sådana kuber, ett som räkkar och ett till mina VF Apistogramma. Jag gillar dessa kuber starkt, och det är dessa kar jag sitter framför och bara spanar.
                            Jag håller alla mina tummar så att det går vägen med dina fjärilar, har du inget kort du kan länka till så man kan spana in skönheterna?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Så även du har skaffat kattfisk

                              I vilket kar ska du ha lejonen
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Själv gjorde jag kanonaffärer idag. Mycket räkor fick följa med hem, men mest nöjd är med det Apistogramma Panduro par jag ropade in för enbart 70 kronor.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...