70-växtkub mot alla odds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Äh, det funkar likadant vareviga gång innan det tagit fart så det är jag inte rädd för. Det är ganska kul när man läser trådar om rena panikattackerna en del får om det blir lite obalans eller alger i karet, ta det lugnt så försvinner det oftast bara karet har blivit stabilt.
    När jag flyttade mitt förra 240 och drog på co2 igen så blev det likadant med algerna, men det lugnade ner sig ganska snart för att till slut försvinna. I det karet körde jag med mäsk, och som ett brev på posten kom istället toffsalgerna när co2 nivåerna blev lite ojämna.

    Att du inte har haft problem med alger på rutorna kan bero på mängden ljus, i detta kar är det 1 watt/ liter!

    Marcus1884, det var kul att höra att du tycker, lite smicker skadar aldrig och jag går till tråden direkt!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      Fan, jag som bara skulle bli glad om det fanns grönalger istället för kiselalger i mitt 540 Fast så går det med 72W på 540L...

      Min ramp har inte kommit ännu

      Längtar tills bilder, och följer tråden. Man lär sig alltid något nytt

      Ps. Tror du jag kommer få problem med 408 W (2x 150W 10k MH + 2x 54W aquarelle t5) med bara PMDD och EC?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av ansjo
        Äh, det funkar likadant vareviga gång innan det tagit fart så det är jag inte rädd för. Det är ganska kul när man läser trådar om rena panikattackerna en del får om det blir lite obalans eller alger i karet, ta det lugnt så försvinner det oftast bara karet har blivit stabilt.
        !
        Instämmer!

        Ursprungligen postat av ansjo
        Att du inte har haft problem med alger på rutorna kan bero på mängden ljus, i detta kar är det 1 watt/ liter!
        !
        Respekt
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Johanski
          Fan, jag som bara skulle bli glad om det fanns grönalger istället för kiselalger i mitt 540 Fast så går det med 72W på 540L...

          Min ramp har inte kommit ännu

          Längtar tills bilder, och följer tråden. Man lär sig alltid något nytt

          Ps. Tror du jag kommer få problem med 408 W (2x 150W 10k MH + 2x 54W aquarelle t5) med bara PMDD och EC?
          Bilder kommer i morgon, det är liksom lite stressigt nu.
          Problem med så mycket belysning, det beror hur länge det ska vara tänt. Metallhallogenen behöver inte blåsa på 10 timmar, utan det är bättre att bara ha tänt dessa några timmar och sedan öka på om det funkar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Då kommer de utlovade bilderna på algmassakern, och de som säger att Ancistrus inte gör sitt jobb kan jag tyvärr inte hjälpa!
            Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0009.JPG
Visningar: 1
Storlek: 219,9 KB
ID: 2104108

            Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0014.JPG
Visningar: 1
Storlek: 167,9 KB
ID: 2104109
            Fördelen jag ser nu är att de inte kommer tillbaka i samma utsträckning längre, inte så speciellt tråkigt tycker jag!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Så lite uppdateringar nu då...
              Jag har precis lagt mitt första bud på Ebay för att förhoppningsvis ropa hem en nu MH-lampa, med frakt 21 dollar och det kan man överleva!
              Bytte ut de 4 T5-rören i rampen idag till Philips Aquarelle och får se hur detta utvecklar sig. Det syns inte så stor skillnad i karet eftersom hela ytan och halva karet är täckt av Spikblad och Hygrophila polysperma. Växtligheten har nu tagit lite bättre fart och det börjar bli dags att ta fram röjsågen.

              Mätte även nitratet i karet idag eftersom det kommer lite cyano på botten, och den låg runt 10 trots att jag göder med fulldos PMDD varannan dag, så det blir att öka på dosen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0148.JPG
Visningar: 1
Storlek: 332,8 KB
ID: 2104435

              Algerna har nu mer eller mindre gett upp, men trots i mina ögon jämna co2 nivåer och ett jämt pH så har det kommit lite toffsalger nere i gruset och på en del Anubiasblad.
              Senast redigerad av ansjo; 11 January 2009, 15:13.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Så här ser karet ut nu, och som sagt skulle en rensning av växter inte vara fel:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0143.JPG
Visningar: 1
Storlek: 361,1 KB
ID: 2104433
                Ett par bilder på skalarerna:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0145.JPG
Visningar: 1
Storlek: 236,6 KB
ID: 2104431
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0146.JPG
Visningar: 1
Storlek: 220,7 KB
ID: 2104432
                En av de ensamna A.viejita honorna letande efter maken kanske:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0147.JPG
Visningar: 1
Storlek: 279,0 KB
ID: 2104434
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Jaha, nu var oskulden såld på Ebay, eller rättare sagt det var första gången jag budade där och som tur var vann jag det jag var ute efter.
                  10 dollar gick lampan på, och lika mycket i frakt men om man jämför vad en sådan kostar i affären kan jag köpa många innan jag är uppe i de pengarna. Nu är det bara att hoppas att den är hel när den kommer fram, men lite får man chansa här i livet. Funkar detta bra så finns det mycket annat kul man kan handla "overthere", så länge det är begagnade saker eller gåvor...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Lampan är nu betald och jag hoppas den kommer hem nästa vecka.
                    Jag ska även möta upp drd i Åled nästa vecka, och då kommer 4 st L-183 få flytta hem till mig, men vilket kar de får husera i har jag inte bestämt ännu.
                    De är ruskigt snygga då jag har 4 sedan tidigare, men tyvärr är det ganska sällan som man ser dem...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Härliga uppdateringar Ansjo! Det ser, som alltid, mustigt och fint ut i dina kar!
                      Skall även bli mycket intressant att få kolla på lite bilder på de nya malarna!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Blivit någon ny Viejieta hanne till dina honor?

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Nej det har jag inte, men det blir antagligen på tisdag nästa vecka. Kanske det finns lite andra kul malar med, vi får se....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Okej, Jag har ju som du säkert sett i min tråd utökat med Apistogramma här hemma nu med Vijieta och Nijesseni.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ja det har jag sett, men efter att jag skaffat en ny Ap. hanne blir det inte fler sorters Apistos i kuben iaf, men lite kul malar får alltid plats.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nu fick det äntligen flytta hem en ny hanne till mina Apistogramma viejita honor, men han känner sig ännu lite bortkommen:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0127.JPG
Visningar: 1
Storlek: 293,5 KB
ID: 2104596
                                En bild på Endlers från Asien, bilden gör dem tyvärr ingen rättvisa då jag har sagt aldrig mer Endlers, men det var tills jag fick se dessa:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,5 KB
ID: 2104597
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...