70-växtkub mot alla odds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Han har jag inte lyckats få någon bra bild på, ska försöka i helgen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #92
      tycker alla din bilder är fina =)

      Jag vill också ha en kub
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #93
        Ursprungligen postat av Markus1984
        tycker alla din bilder är fina =)

        Jag vill också ha en kub
        Tack du.
        Ja, kuber har ett riktigt trevligt mått som akvarium som jag har fallit helt för. Här är numera 4 stycken här hemma, men det på 5,5 liter räknas knappt.
        Nackdelen kan vara att de är lite svårare att plantera och planera men det får man ta.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #94
          Ja, kuberna är underbara! Du har ju verkligen lyckats fint med dom Ansjo, och den senaste stora är jag nyfiken på at få kolla nu när du har "grejer" i.
          Du är för jävlig på att inreda och få till det snyggt och det är bara att gratulera till detta! Snyggt, mycket snyggt!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Jag är lite tveksam till de orden, ska du låna pengar?
            Nä, skämt åsido, nu är där bara lätta växter som man kan klara av i de flesta vanliga akvarium, men dessa kommer till del att bytas ut allt eftersom jag får tag i annat, något som inte alltid är gjort i en handvändning.
            Sedan gillar jag kar som det är lite ordnat kaos i, men det är svårt att få detta i en kub om man ska köra med växter och ska kunne se in i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #96
              Tjuvar in en liten off topic fråga!

              Du använder vad jag har förstått Engelsk sjösten i stort sett i alla dina kar. Jag vill minnas att jag har läst att den innehåller eller eventuellt kan innehålla kalk. Vad är din erfarenhet?

              Orsak till frågan är att jag sitter och funderar på mina framtida Ap kar där jag tror att karen ska ha bottenfilter typ den variant de kör med i källaren hos Åleds. Där den Engelska sjöstenen ska ligga som filtermaterial.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                #97
                Då har man nästan bestämt sig vilken 4:e och sista sort apistogramma det blir och denna kommer att inhandlas imorgon. Det står mellan Nijesseni och Hongsloi, men det lutar klart åt den förstnämda.

                Imorgon får ni veta vilken det blev.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Tjuvar in en liten off topic fråga!

                  Du använder vad jag har förstått Engelsk sjösten i stort sett i alla dina kar. Jag vill minnas att jag har läst att den innehåller eller eventuellt kan innehålla kalk. Vad är din erfarenhet?

                  Orsak till frågan är att jag sitter och funderar på mina framtida Ap kar där jag tror att karen ska ha bottenfilter typ den variant de kör med i källaren hos Åleds. Där den Engelska sjöstenen ska ligga som filtermaterial.
                  Off topic, finns det sådant i våra trådar?
                  Helt riktigt, jag kör med Engelsk sjösand 2-3 mm i nästan alla mina kar och för mig funkar det bra. Jag har inte märkt något att den ska innehålla kalk, men å andra sidan brukar jag inte mäta mitt pH heller.
                  Även när jag körde med co2 i mitt förra 960 hade jag det gruset, men det var aldrig några problem att hålla pH:t där jag ville.
                  Sådana bottenfilter kör jag med i alla mina kar, och i de större går dessa tillsammans med ytterfilter. En lösning jag har kört med ett tag nu och jag tycker det funkar alldeles utmärkt.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #99
                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Då har man nästan bestämt sig vilken 4:e och sista sort apistogramma det blir och denna kommer att inhandlas imorgon. Det står mellan Nijesseni och Hongsloi, men det lutar klart åt den förstnämda.

                    Imorgon får ni veta vilken det blev.

                    MVH/Freddan
                    Kul Freddan, då blir det ingen väntan till auktionen?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Ser härligt ut!

                      Men jag funder på din Panduro hane, de brukar var väldigt fina, mår din inte bra?
                      Nja, så sjuk ser din inte ut, trots att den inte är så stor ännu, eller:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0012.JPG
Visningar: 1
Storlek: 159,5 KB
ID: 2103496
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Nja, så sjuk ser din inte ut, trots att den inte är så stor ännu, eller:
                        [ATTACH]15442[/ATTACH]
                        Se där ja, den var det ju inget fel med
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Nu äntligen fick jag tummen ur röva och kom precis hem efter jag har varit och fyllt på min co2 tub.
                          Idag känner jag inte riktigt för att mecka med karet så det får vänta tills i morgon, men har karet funkat utan detta tills nu så lär det nog göra det en dag till! Jag har heller inte bestämmt om jag ska köra in gasen i ytterfiltret, men det lutar ändå åt det hållet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jo, det blir väntan till auktioen iallafall. Tänkte att det kanske dyker upp nån väldigt snygg apistogramma på auktionen, så det blev inget apistogramma köp idag. Istället fick 3 Clown Pleco följa med hem

                            MVH/Freddan



                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Kul Freddan, då blir det ingen väntan till auktionen?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Sedär ja, de malarna har jag i kuben med, en 5-6 st. Tänk på att du har rötter i karet bara då de gillar att knapra på dessa.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Har en jädra massa rötter i karet som dom kan knapra på. Vet inte om du vet detta men är den svårlekt i akvarium?

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...