70-växtkub mot alla odds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmy.VBG
    • February 2006
    • 112

    #46
    Hello mr!
    Jag kan komma över med en påse växter.
    Jag vet inte om du klarar av dom, de e väldigt svåra att få förökning på men du kan ju prova.
    Lemna minor heter den och e mycket svår att få tag på.
    Tror jag fick den av Kaj.P han vill inte ge den till vem som helst sa han, men du kan få av mej.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=791378

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      Det var ju väldigt snällt, säg inget till Kaj bara!
      Men som sagt är det inte säkert att jag klarar av den, men man kan alltid göra ett försök.....NOT!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jimmy.VBG
        • February 2006
        • 112

        #48
        Okej!
        Förstår jag rätt, så bjuder du på kaffe, även om du inte får några växter.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=791378

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #49
          Sitter och väntar på bilder! ;P

          Läckert med 'kuber'..!
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #50
            Jäpp väntar på bilder, vilket är tvunget enligt Zoopetlag §17 eller nått
            läste jag någonstans.. selektiv syn
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #51
              Ja, då har man kommit en liten bit på vägen nu i helgen. I går kväll såg det ut så här innan sanden åkte i karet:
              Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0003.JPG
Visningar: 1
Storlek: 214,9 KB
ID: 2103353
              Och efter sandan var tvättad ett antal gånger såg karet ut så här:Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,3 KB
ID: 2103354
              Det måste vara världens dåligaste idé att sälja Engelsk sjösand som är mer smuts än grus? Men å andra sidan är det idioter som jag som köper den och får stå hela kvällen och tvätta sand.

              Ett annat problem, eller vad man ska kalla det, är rampen. Jag trodde MH-lampan var på 10000 Kelvin, men den visade sig vara på 20 000 Kelvin och ger ett väldigt blått ljus. Jag undrar hur detta kommer att visa sig mot växterna och frågan är om jag ska köpa en ny lampa eller testa den som sitter i?

              Fiskarna släppte jag i i går kväll, men det är inte planterat någonting då det ser ut som dimman i Lützen i karet, men det har förhoppningsvis lagt sig till i morgon förmiddag då jag är gräsänkling.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #52
                Just nu ser ju det blåa ljuset riktigt snyggt ut.. men får se vilka färger fiskarna får..

                Prova den du har först.. vänta tills allt grums lagt sig och du fått akvariet att mogna något..
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  Jag har nu sett på det här dj**la pissljuset i ett par timmar nu och det ser rent ut sagt inte klokt ut. Iofs gillar jag lite blåare ljus i akvarium, men det här tar priset då allt i karet får ett blåstick. Kanske skulle vara snyggt om man hade kardinaler, men nu har jag inte det och det blir inga i det karet heller!
                  Det får bli en beställning på en ny MH-lampa när affären tar hem grejer från Imazo nästa gång, och jag får vänja mig vid ljuset så länge.
                  Det är ingen större fara ännu då jag inte har fått fyllt min co2tub och har således inte dragit igång karet för fullt ännu.

                  Annars ser jag lite lektendenser på mina A.Viejita och den hannen har även flirtat med A.pandurohonorna.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #54
                    Har missat detta projekt! Ska bli kul att se vad det blir av denna kub
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #55
                      Se det så här:
                      Du har det fetaste månljuset på forumet
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #56
                        Gillar formen skarpt. Fan blir nog att beställa ett likadant själv. Skall vaka in och se hur det ter sig. Spännande projekt. Har på känn att det blir bra när det är en sån akvarieräv som håller i taktpinnen.

                        Du påstår att du tvättat sand hela kvällen, jag påstår att du skulle fortsatt en stund till

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #57
                          Ja, det bådar gott det här!
                          Fan jag kommer ihåg när jag tvättade engelsk sjösten till 600-baljan... Det såg ut precis sådär - men det försvinner snabbt. Ös på nu!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #58
                            Se bara till att du har ett filer i så att du får cirkulation och att vadden suger i sig skiten!

                            Annars lär det se lika eländigt ut efter att du har planterat växterna.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #59
                              Nädå, växterna planterades i morse och det var faktiskt såpass klart i vattnet så jag kunde fota lite fisk. Men det är klart, med filtrering över 2000 liter i timman borde ge resultat!
                              Den största nackdelen jag ser med karet är att den faktiskt är ännu svårare att plantera längst in mot bakrutan om jag jämför med mitt förra 960. Det karet var bara 60 högt men 80 djupt, men det blir tydligen en större nackdel att ha ett högre kar.
                              Sedan känns det även lite tråkigt att bara ha de "vanliga" växterna än så länge, men man kan kanske hitta lite här och lite där så man får vad man vill ha till slut.
                              Bilder kommer i morgon!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #60
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Nädå, växterna planterades i morse och det var faktiskt såpass klart i vattnet så jag kunde fota lite fisk. Men det är klart, med filtrering över 2000 liter i timman borde ge resultat!
                                Den största nackdelen jag ser med karet är att den faktiskt är ännu svårare att plantera längst in mot bakrutan om jag jämför med mitt förra 960. Det karet var bara 60 högt men 80 djupt, men det blir tydligen en större nackdel att ha ett högre kar.
                                Sedan känns det även lite tråkigt att bara ha de "vanliga" växterna än så länge, men man kan kanske hitta lite här och lite där så man får vad man vill ha till slut.
                                Bilder kommer i morgon!
                                Tack jag vet! Mitt 400 liters har en ramp på tio cm vilket innebär att det blir 70 högt. Tog bort rampen när jag "grund" planterade, men vid justering så får man stå på tå. Å då är det karet bara 40 djupt!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...