100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Verkar som tråden håller på att spåra ut lite ur Tanganyika snacket, så därför skall jag berätta en rolig sak som hänt i mitt kar, och att jag fått bevis på att mina fiskar är i fullständigt topptrimm. Berättade ju för ett tag sen att min ena Cyprichromis hanne fått utstående öga, men jag sket i att medicinera, då jag fattade det beslutet att dom som är svaga får gått bort. Resultatet utav detta är att ingen dött och att Cyprichromis hannen är fullständigt frisk, och är helt sig själv igen. Hemligheten lite också är att jag bytt vatten 2:e dag och öst i med vanligt havssalt (UTAN JOD), som han gottat sig i.

    Vill bara berätta det posetiva.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Verkar som tråden håller på att spåra ut lite ur Tanganyika snacket, så därför skall jag berätta en rolig sak som hänt i mitt kar, och att jag fått bevis på att mina fiskar är i fullständigt topptrimm. Berättade ju för ett tag sen att min ena Cyprichromis hanne fått utstående öga, men jag sket i att medicinera, då jag fattade det beslutet att dom som är svaga får gått bort. Resultatet utav detta är att ingen dött och att Cyprichromis hannen är fullständigt frisk, och är helt sig själv igen. Hemligheten lite också är att jag bytt vatten 2:e dag och öst i med vanligt havssalt (UTAN JOD), som han gottat sig i.

      Vill bara berätta det posetiva.

      MVH/Freddan

      Det här låter jättebra tycker jag! Klart att vi inte skall låta snacket spåra ur!
      Jag är inne på din linje med att "låta naturen ha sin gång". Gäller det inte att ett helt bestånd beter sig underligt så brukar jag också vänta ut en fisk för att kolla om det inte ändå ordnar sig - oftast gör det ju det, som i ditt fall. Jag har också haft ett par fiskar som haft utstående ögon, t.ex. fick en av mina Ocellatusar detta precis i början - jag lät det hela bero och det gick över av sig självt på ett par dagar. Nu är det ju inte alltid det funkar så bra men jag blir jätteglad att din Cyprichromis fixade skivan.
      Därmed inte sagt att man inte skall medicinera om det dyker upp en krånglig sjukdom! Som tur är har jag haft väldigt få tillfällen då jag behövt medicinera - oftast, som sagt, fixar det sig ändå!

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        Sorry, det var jag som spårade ur.
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Kjaer
          Sorry, det var jag som spårade ur.

          Aaahh, det var väl ingen fara! Klart att man måste få snacka om annat en stund, jag tror Bubbel var lite skämtsam bara.

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Det stämmer.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              varför inte både diskus och apisto? sry ska inte leda den här tråden från fel världsdel.
              Diskus

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av danneregner
                varför inte både diskus och apisto? sry ska inte leda den här tråden från fel världsdel.
                Det är OK - några inlägg hit eller dit om annat gör väl inget!

                Nu hade jag tänkt att riktigt "djungla" till i 600-litaret med rejält mycket rötter och småväxter. Blir det liksom plats över kan det mycket väl tänkas att det kan bli lite Discus. Nu har jag ju haft några Discuslekpar i "sällskapskar", och när jag kör på Discus igen vill jag nog ha ett gäng i ett rejält kar nästan helt för sig själva, eller i någon typ av lek-kub två och två för att uppleva deras yngelvård ordentligt. Just nu känns det som att jag kan vänta med Discus lite.
                Jag skall lägga upp en tråd på det här karet när det blir aktuellt!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag uppar med lite yngelbilder i Ocellatusbaljan. Som vanligt när man har kameran framme så stelnar de vuxna till lite - men en hona är ganska ilsken och två av de andra honorna ligger nästan osynliga långt inne i sina snäckor och vaktar ägg.



                  Kommentar

                  • JEK
                    • March 2007
                    • 1467

                    Härligt att se deras yngelvård! Har du övervägt att byta ut ett av ljusrören mot ett blått? Det skulle blir jättesnyggt! När man ser undervattensbilder från T-sjön är det också väldigt blått så det är också biotopkorrekt.
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      Härligt att se deras yngelvård! Har du övervägt att byta ut ett av ljusrören mot ett blått? Det skulle blir jättesnyggt! När man ser undervattensbilder från T-sjön är det också väldigt blått så det är också biotopkorrekt.
                      Japp, jag håller helt med dig, ett nytt rör får åka i - det ser för jädra gul-vitt ut nu!

                      Kommentar

                      • JEK
                        • March 2007
                        • 1467

                        Vad bra. Kommer att bli mycket bättre så.
                        Mvh.
                        Johan - akvarielös!

                        Kommentar

                        • Broddan
                          • February 2007
                          • 536

                          Mina första Ocellatus-yngel!!

                          [quote=MaxB;1107580]Jag uppar med lite yngelbilder i Ocellatusbaljan. Som vanligt när man har kameran framme så stelnar de vuxna till lite - men en hona är ganska ilsken och två av de andra honorna ligger nästan osynliga långt inne i sina snäckor och vaktar ägg.

                          Hej Max och alla ni andra!

                          Jag har tjuvläst i alla dessa sköna T-trådar och själv satt igång en burk. Det har småstrulat lite fram och tillbaka men blev glad idag då jag såg Ocellatus yngel.

                          Delar med mig av ett filmklipp

                          Må gott/Daniel
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            [QUOTE=Broddan;1110483]
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Jag uppar med lite yngelbilder i Ocellatusbaljan. Som vanligt när man har kameran framme så stelnar de vuxna till lite - men en hona är ganska ilsken och två av de andra honorna ligger nästan osynliga långt inne i sina snäckor och vaktar ägg.

                            Hej Max och alla ni andra!

                            Jag har tjuvläst i alla dessa sköna T-trådar och själv satt igång en burk. Det har småstrulat lite fram och tillbaka men blev glad idag då jag såg Ocellatus yngel.

                            Delar med mig av ett filmklipp

                            Må gott/Daniel
                            http://www.youtube.com/watch?v=nts3iBYyiNs

                            Det ser förjädra gôtt ut!!!

                            Jag slänger in en snutt jag med, från igår kväll. Det finns ett par riktigt feta yngel som mest håller till i stenröset, jag skall försöka få lite bilder på dom. Annars är ynglen som är med på filmen rätt så bigga nu, dom också!

                            Kommentar

                            • Broddan
                              • February 2007
                              • 536

                              Det ser riktigt smutt ut med flera kullar svävande runt i burken.

                              Har ju läst i tidigare i tråden att båda föräldrarna yngelvårdar.

                              Jag funderar på om de "fetaste" ynglen fortfarande tas om hand av päronen samt mellan tummen och pekfingret hur gamla är "stor" ynglen (de som syns på filmen och inte de som är en decimeter mellan ögonen och gömmer sig bakom soffan ?
                              Hälsningar

                              D

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                Påminner väldigt mycket om våra Paletter
                                Måste vara mycket nära besläktade.
                                Lycka till...
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...