100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #91
    Jag har haft ganska så många olika T-kar, oftast har de varit på runt 150 och upp till 3-400 liter, och nästan alla gånger har jag haft dessa kar som rena art-akvarium, alltså med endast en typ av ciklid i varje. Det är först med 960-burken som jag har blandat lite mer. En sak som vi skall ha klart för oss är att T-cikliderna kan vara ordentligt griniga, speciellt inom arten men även mot andra. I princip ser jag inget hinder att ha ett jullepar och kanske 4-6 stycken, exempelvis Ocellatus i ett 100-150 literskar. Det gäller bara att inreda så att de inte går på varandra.
    Kolla till exempel mattes 220-literstråd där han beskriver hur det är att ha ett Marlieripar och en grupp Stappersi (mycket vackra små snäcklekare).
    Tar man mitt 960-literskar som exempel så kan man ju se väldigt ihopträngda jullerevir, där det nästan ser ut som om vissa par lever sida vid sida - det blir riktigt grandiosa fajter till och från, men till skillnad från ett mindre kar kan fiskarna komma undan med lätthet i mitt stora då det finns rejält med utrymme samt massor av skrymslen att retirera i.
    Jullar och snäcklekare nu då; Jag hade mina Ocellatus ganska nära ett Transcriptuspar och där var det heta strider i stort sett oavbrutet - ingen kom dock till skada just beroende på att det fanns ställen att simma och gömma sig i under en kort stund, så att någon av parterna lugnade ner sig.
    Jag skulle alltså inte släppa ner ett jullepar i mitt lilla Ocellatuskar nu, då jag misstänker att det skulle bli lite för mycket fajtande.
    Men det finns givetvis undantag som bekräftar reglerna; En annan T-fantast här på forumet är ju bubbel-freddan som jag har varit hemma hos. Jag köpte mina Troffar av honom. Han har ganska många olika T-ciklider i sina (något större - vet inte riktigt hur stora) kar. Där går Troffar, jullar, compressiceps, prinsessor och snäcklekare ihop och han har lyckats få sina fiskar i någon form av balans som är imponerande.

    Om man nu har ett kar på runt 100-liter så tycker jag att man kan prova åtminstone - först och främst inreda det smart så att det blir en bra uppdelning i miljön, sedan försiktigt introducera tillexempel någon julletyp och några snäcklekare och helt enkelt se hur det kommer sig. Funkar det så är det ju toppen och blir det skit av alltihop så får man väl plocka bort den sort man är minst intresserad av. Grundreglerna är lite diffusa i kanten, ibland funkar det - ibland inte alls.


    Edit - förtydligande; Bubbel-freddans kar är alltså större än 100-liter, men jag vet inte riktigt hur stora...
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 February 2008, 15:10.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #92
      Ursprungligen postat av Polaren
      Måste bara säga att detta var en väldigt intressant tråd. Du kan ju gissa att man fått ett större sug efter de små krabaterna efter det här.

      Aaahh, det dök upp ett inlägg till, kul!
      Som jag sagt tidigare, så är det jätteroligt att vissa av trådarna jag drar igång här (samt många andra kanon-trådar såklart) skapar ett intresse att prova något nytt. Alla typer av fiskar är intressanta - men gillar man lite lek- och yngelaction är verkligen Tanganyikacikliderna mångfacetterade och ytterst intressanta att hålla i ett eller flera kar!

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        #93
        Snacka om tanganyika feber här på forumet, vilket är väldigt roligt.

        Som mats säger så har jag en jädra massa fisk i mina kar, och på något sätt har jag lyckats med att få frid och fröjd i karen.

        I 180 liters karet har jag följande fiskar.

        1 Lekpar utav Regani+ 30 talet ungar i 3 cm klassen
        4 Fullvuxna Marlieri
        2 Vuxna Leleupi
        4 Altolamprologus Compressiceps 1+3
        2 Neolamprologus Caudopunktas
        5 Multisar
        Stora Troffar + ca 25-30 ungar i 3 cm klassen
        4 Hequi

        I 112 liters karet har jag följande:

        1 Lekpar utav Neolamprologus Helianthus+ ca 50 ungar i 2 cm klassen
        1 Lekpar Transcriptus+ ett antal ungar
        3 Leleupi
        2 Altolamprologus Compressiceps

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #94
          Ursprungligen postat av 127bubbel
          Snacka om tanganyika feber här på forumet, vilket är väldigt roligt.

          Som mats säger så har jag en jädra massa fisk i mina kar, och på något sätt har jag lyckats med att få frid och fröjd i karen.

          I 180 liters karet har jag följande fiskar.

          1 Lekpar utav Regani+ 30 talet ungar i 3 cm klassen
          4 Fullvuxna Marlieri
          2 Vuxna Leleupi
          4 Altolamprologus Compressiceps 1+3
          2 Neolamprologus Caudopunktas
          5 Multisar
          Stora Troffar + ca 25-30 ungar i 3 cm klassen
          4 Hequi

          I 112 liters karet har jag följande:

          1 Lekpar utav Neolamprologus Helianthus+ ca 50 ungar i 2 cm klassen
          1 Lekpar Transcriptus+ ett antal ungar
          3 Leleupi
          2 Altolamprologus Compressiceps

          MVH/Freddan
          Javisst! Jag har ju sett dina fina kar med egna ögon, vid ett par tillfällen - och det är verkligen imponerande på vilket sätt du har lyckats få till miljöerna och samklangen mellan dina fiskar!
          Du måste skaffa dig en skön kamera snart!

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #95
            maxB va har du för temp och värden i vattnet?
            Diskus

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #96
              Ursprungligen postat av danneregner
              maxB va har du för temp och värden i vattnet?
              Cirka 26°. Värden för övrigt har jag inte en aning om... jag kollar aldrig det... Byter bara 25-30% vatten i veckan och rensar undan all synbarlig skit - och matar ytterst sparsamt...
              Sicket pro, eh?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #97
                Jag antar att ni inte tycker illa vara om jag visar ett par bilder och en liten filmsnutt?
                På bilderna, vilka är en och samma, den ena bara lite uppförstorad, kan man se en hane som ligger och vaktar ett par yngel. Ett av dom ligger mellan hans bröstfenor och syns egentligen inte bra alls, men ett annat ligger någon cm ifrån honom och det ynglet är det hyfsad skärpa på.

                När man rör kameran framför karet blir de väldigt misstänksamma och liksom stelnar till. Ofta fintar dom genom att lägga sig vid en tom snäcka, som för att rikta inkräktarens uppmärksammhet bort från den snäcka där ynglen befinner sig. Ynglen har också en läskig förmåga att uppfatta rörelser - så fort man närmar sig simmar de blixtsnabbt in i närmsta snäcka, det är nästan stört omöjligt att få några bra sekvenser. Vi ser i alla fall en hona som har några stycken ute, sedan hanen som är på stillbilderna med ett par stycken yngel mellan fenorna - och till sist paret på högerkanten. Deras yngel har en förbluffande stor areal simyta och växlar hela tiden mellan snäckorna.

                Bifogade filer

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  #98
                  Hur många ungar är det sammanlagt? Bilder från mina kar kommer i nästa vecka, min far fyller 50 år och han kommer att få en fin kamrera för ca 7000 kr. Så då kan ni räkna med en massa bilder.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Hur många ungar är det sammanlagt? Bilder från mina kar kommer i nästa vecka, min far fyller 50 år och han kommer att få en fin kamrera för ca 7000 kr. Så då kan ni räkna med en massa bilder.

                    MVH/Freddan
                    Fasen vad fränt med kameran!!!
                    Antal yngel... hmmm... Jag skulle gissa att honan till vänster har ungefär 10 st. det är svårt att uppskatta då de åker in och ut hela tiden. Ett liknande antal gäller för paret till höger. Hanen som ligger närmare frontrutan har nog ungefär 3-4 st. Det handlar alltså om tre olika kullar, men den hane som är far till honan till vänster har lagt ner intresset så hon är ensam, likadant är det för den hanen som är närmare frontrutan och som har mindre yngel, hans hona skiter i det hela också.
                    Så, allt som allt, skulle jag uppskatta att det rör sig om ungefär 25 yngel i burken just för tillfället.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Den här liraren är ju för skön alltså. Han har en tös och massor med ungar, och bjuder in en brud från "singelröset" till snäckan fem centimeter fån familjehemmet...
                      Ja, vi får se hur han skall klara ut detta - tjejerna är ju inte direkt glada...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Den inbjudna honan, som jag skrev om i inlägget innan, tog fram sina yngel idag. Här är en liten filmsnutt på det;



                        De andra ynglen har reducerats något och jag uppskattar att det är ungefär 10 stycken allt som allt för tillfället. Dessa börjar dock se ut som små mini-Ocellatusar nu. Kolla bilden nedan.

                        En ganska intressant sak är hur Ocellatusarna beter sig sinsemellan vid lek och viloperioder. Ett stenröse i karet verkar vara en ypperlig "resort" för de individer som för tillfället inte leker. De kan uppehålla sig där och liksom bara ta det lugnt innan någon blir leksugen och sätter igång att gräva ut en lekplats. En annan sak som jag noga studerat är att om det finns två kullar med yngel så tycks det vara så att ynglen kan röra sig mellan de båda lekplatserna. Jag har sett flera yngel snabbt simma ganska långa sträckor, och helt enkelt byta bo - det verkar som om de olika föräldrarna accepterar ynglen ändå.

                        En helt annan sak är det om t.ex en hona är i lektagen men ännu inte lagt äggen, då är hon mycket skyndsam att snabbt som bara den simma fram till en snäcka och nappa åt sig ett eller flera yngel.
                        Ynglen rör sig också konstant - så därför är det mycket viktigt att ha många snäckor i karet - dels som lekplatser men också som gömställen för yngel som gärna simmar iväg på långa turer.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 February 2008, 08:52.

                        Kommentar

                        • danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

                          har du mycke yngel eller? med tanke på hur mycke dom leker
                          Diskus

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av danneregner
                            har du mycke yngel eller? med tanke på hur mycke dom leker
                            Jag var nog lite otydlig i inlägget innan, my bad. Det var en period för någon vecka sedan då jag gissar att det var ungefär 25-30 yngel i karet, allt som allt. Nu är det nog ungefär 10, kanske 15 stycken, och dessa börjar faktiskt växa till sig riktigt bra.
                            Idag drog en hona fram en ny kull och jag gissar på att det kan röra sig om kanske 10-15 stycken där också - så det gör att det finns 20-25, kanske 30, allt som allt i nuläget.
                            Ynglena växlar i antal hela tiden - många dör, av olika anledningar - men det tillkommer ständigt nya.
                            I och med att jag inte har några planer på att dra upp en massa yngel så låter jag naturen ha sin gång, men givetvis så ser jag till att mata de små så att de inte svälter - men äter någon "fiendehona" upp 10 stycken så är det inte hela världen - det kommer nya!
                            Ocellatusarna är OTROLIGT intressanta att kolla på och de är ju också en fröjd att hålla, rent lekmässigt!

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Kul att dom ynglar av sig så bra mats. Kul att dina Gracilisar tog fram ännu en kull, det är väl många nu? Mina Helianthus tog också fram en kull med ungar till igår, så dom tajmar varandra rätt bra, eller hur?

                              Har även lite problem i mitt ena kar nu där den ena Cyprichromis hannen har fått utstående öga och svullen mage, vilket den har fått utav stress kan jag nästan lova, då det varit fullt slagsmål nu när honorna varit i lektagen.

                              Får hålla tummarna för att ingen annan får det bara.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Kul att dom ynglar av sig så bra mats. Kul att dina Gracilisar tog fram ännu en kull, det är väl många nu? Mina Helianthus tog också fram en kull med ungar till igår, så dom tajmar varandra rätt bra, eller hur?

                                Har även lite problem i mitt ena kar nu där den ena Cyprichromis hannen har fått utstående öga och svullen mage, vilket den har fått utav stress kan jag nästan lova, då det varit fullt slagsmål nu när honorna varit i lektagen.

                                Får hålla tummarna för att ingen annan får det bara.

                                MVH/Freddan
                                I 960-litaret är det så mycket yngel nu av - ALLA- (utom troffarna, ännu) - att det nästan känns jobbigt!
                                Cyprichromisarna, ja... Tänk nu på den spejs jag har i mitt kar - fyra hanar, åtta honor... tycker man ju borde var en dans på rosor... uhuh,nää...
                                De två handjävlar som går där nu och regerar jagade ihjäl två av de andra hanarna. Nu är där bara två kvar - och det är tillräckligt kan jag lova. Två hanar på åtta honor är perfekt. Den cyprichromishona som du såg på en film i 960-tråden, som hade käften full med yngel spottade för ett par dagar sedan och nu går det en jädra massa C-yngel vid bakgrunden, uppe vid ytan och frontglaset, uppe vid ytan. Merparten av dessa kommer att gå åt men de äter duktigt och inga andra verkar bry sig om dom...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...