100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #61
    Här kan vi se hur otroligt målmedvetna Ocellatusarna är när de gräver. Kolla in killen här, hur han riktigt tittar, mäter och gräver. Han vill ha snäckan lite djupare ner i sanden och dessutom vill han få den att luta lite åt höger - som vi ser det.
    Jag tror att hanens grävande triggar honan i viss mån, för dom blir väldigt intressearde så fort hanen har ett grävprojekt som verkar seriöst.




    Nästa filmsnutt visar en stund senare att en hona är märkbart intresserad.
    Vi kan också se den hona som jag misstänker har lekt. När dom vaktar sina ägg uppträder de väldigt stillsamt och ligger mestadels precis i öppningen av snäckan eller en bit in, helt still. Honan anlägger en kamouflageteckning som verkligen smälter ihop med snäckans utseende.
    Vi kan även se det paret som helst håller till i stenröset - så gjorde dom (jag tror det är samma individer) även i 960-karet.
    Det är mycket intressanta ciklider detta - och man har inte tråkigt en sekund medans man sitter och kollar in dom!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #62
      Ni skulle ha sett mina Multisar när jag förberedde deras flytt.

      Jag plockade bort alla stenar och Jullarna ur burken.

      Eftersom jag hade lagt sjösten i botten, under sanden där de hade grävt ut och alla yngel gömde sig så var jag tvungen att plocka upp alla snäckor och placera på slät sandbotten.

      Därefter plockade jag bort en del sjösten och jämnade till sandbotten, vilket medförde att de fick ca tre timmar med slät sandbotten och alla snäckor liggandes ovanpå sanden.

      Under dessa tre timmar var jag nog nere med håven tio gånger för att jämna till botten så att de inte skulle komma ner till stenarna igen. Total grävhysteri, till och med ynglen som knappt fick in fem sandkorn i munnen hjälpte till
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #63
        Tänkte bara slänga in en bild på honan som jag är ganska säker ligger på ägg...
        Återkommer när det händer lite kul stuff...
        Bifogade filer

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          #64
          Ursprungligen postat av MaxB
          Tänkte bara slänga in en bild på honan som jag är ganska säker ligger på ägg...
          Återkommer när det händer lite kul stuff...

          Jag håller tummarna
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #65
            Du har hållt tummarna bra Matte!
            Två honor ligger nu och fläktar ägg i sina snäckor. På torsdag är det två veckor sedan jag drog igång det här karet och vi får se om honan på bild ett kanske tar fram lite yngel till dess!
            Bild två har jag tagit från kortsidan, gaveln på karet. Den honan har bara legat och fläktat sedan igår, så där dröjer det nog lite innan resultatet visar sig.
            När ynglen kommer fram tar jag en liten filmsnutt och lägger upp!

            Förresten är det vrålkul att följa alla andra fina projekt som blommar upp här på forumet! Lycka till, ALLA!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              #66
              Hur länge brukar dom ligga på rom?

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #67
                Ursprungligen postat av 127bubbel
                Hur länge brukar dom ligga på rom?

                MVH/Freddan
                Jag vet banne mig inte exakt... Honan på första bilden har legat ungefär sex dagar - så jag tror att hon tar fram yngel ganska snart. Men vi kanske kan gissa på någon vecka, däromkring.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #68
                  Tretton dagar från uppstart till yngel! Det gick ganska fort faktiskt...
                  En av Ocellatushonorna tog fram yngel nu ikväll. Hon ligger fortfarande kvar mestadels i snäckan och trycker - men jag har sett några pyttesmå rackare smita förbi henne, för att fort som fanken sticka in i snäckan igen.
                  Jag har försökt att filma ynglen men det har inte funkat ännu. Jag lägger upp en liten film så fort jag lyckas!

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    #69
                    Grattis Mats! Hoppas att de överlever nu!!!
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #70
                      Ursprungligen postat av matte159
                      Grattis Mats! Hoppas att de överlever nu!!!

                      Ja, vi får hoppas det - men det blir lätt att singla ner lite finmald mat och sedan slipper dom ha jullar, troffar och Gracilis ståendes precis utanför snäckingången och slicka sig om munnarna!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #71
                        Ja, men så får de se dig istället och jag vet inte riktigt vilket som är värst...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #72
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ja, men så får de se dig istället och jag vet inte riktigt vilket som är värst...
                          ...och dom har inte riktigt hämtat sig från den gången då du var här och glodde på dom... muaaahahaha!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #73
                            Ja, jädrar - det är inte lätt att få knäppt ordentliga bilder eller filmer på de här vansinnigt små ynglen. Honan gör små förflyttningar ut ur snäckan men jag tror inte hon är beredd att släppa ut dom helt och hållet ännu. Dock fick jag korn på ett yngel som smiter förbi henne i snäckan - kvaliteten på Youtube är ju sisådär men man ser ynglet iallafall.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #74
                              Det är riktigt kul att sitta och titta på Ocellatusarna när dom går såhär för sig själva i ett mindre kar. Man kan lättare studera deras beteende och en sak som jag inte riktigt sett förut när de gick i 960-karet är att hanen är väldigt aktiv i yngelvårdandet. Han gräver ur lämpliga snäckor i omgivningen där honan har sin "huvudsnäcka" och sedan drar ynglen väldigt snabbt fram och tillbaka mellan snäckorna.
                              Här är en bild på hanens snäcka med två synliga yngel som han vaktar noga.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #75
                                Hmmm, dom här cikliderna blir bara mer och mer intressanta att kolla in.
                                Nu har jag sett yngel i tre snäckor hos olika par.
                                Hanen i mitten, som väldigt snabbt hade en hona i snäckan precis i början vid uppstarten tycks vakta en liten yngelsvärm helt själv. Honan han hade där är nu långt bort i vänsterkanten på karet och ligger och trycker i en helt annan snäcka, som hanen till vänster överser, samtidigt som han har en annan hona, också på vänstersidan, nära frontglaset. Två hanar där alltså med yngel i varsin snäcka.
                                På högerkanten finns ett par där honan är mycket mer aktiv och hanen verkar vara den som vaktar omgivningarna - deras yngel vaktas oerhört aggressivt av honan, inte hanen...

                                Rena snurren alltså... Det verkar som att det ibland är antingen honan eller hanen som har vaktkommandot - och att detta kan skifta.
                                De två som håller till i stenröset har jag inte sett några direkta lekrendenser på ännu.

                                Jaha, jag fortsätter att kolla in Ocellatusarna och dokumentera så gott det går.

                                Här är en filmsnutt på de tre "yngelkolonierna";

                                Kommentar

                                Arbetssätt...