100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Broddan
    Det ser riktigt smutt ut med flera kullar svävande runt i burken.

    Har ju läst i tidigare i tråden att båda föräldrarna yngelvårdar.

    Jag funderar på om de "fetaste" ynglen fortfarande tas om hand av päronen samt mellan tummen och pekfingret hur gamla är "stor" ynglen (de som syns på filmen och inte de som är en decimeter mellan ögonen och gömmer sig bakom soffan ?
    Dom största ynglen, som börjar närma cig 1 cm i storlek, tas inte direkt omhand av föräldrarna, även om dom är i närheten och snurrar. Snarare är det nog så att de jagas bort, mestadels av honorna som tycks vara de mest aggressiva när det gäller yngelvården.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nina82
      Påminner väldigt mycket om våra Paletter
      Måste vara mycket nära besläktade.
      Lycka till...
      Båda arterna är Afrikanska och även om de lever i olika sjöar så kan man förnimma släktskapet, speciellt om man kollar in honornas spel inför hanarna. Honorna böjer kroppen, precis som paletthonor gör och blir dessutom en aning ljuslila på buken.
      Någon gång i urtiden har dessa arter säkert gått i sjösystem som legat närmre varandra eller varit ihopkopplade, för att senare utvecklas endemiskt.



      Edit; Darizz påpekar mycket riktigt en sak i sitt inlägg nedanför detta. Jag borde ha skrivit "anfader till dessa arter" i detta inlägget. Jag gör en liten rättelse här sålunda.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 March 2008, 13:15.

      Kommentar

      • Darizz
        • February 2008
        • 22

        Eftersom T-cikliderna utvecklades till de arter de är i dag efter att deras anfäder kom till Tanganyika efter den bildats så har jag svårt att se dom här två arterna har gått tillsammans i ett sjö/flodsystem. Har nog liknande anfäder ungefär som vi har med apor. Ena arten sitter i träden och smaskar bananer, den andra startar världskrig. Nära men ändå långt ifrån.

        /Erik

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Dom är riktigt maffiga dina yngel nu mats! Jag funderade länge på att skaffa Ocellatus till mitt 56 liters kar men istället blev det ju Dvärgciklider och räkor. Ibland ångrar jag mig faktiskt när jag sitter och tittar på filmerna att jag inte skaffade Ocellatus. Men visst det är kul med Dvärgciklider och räkor också. Men jag har ju ännu ett tomt 56 liters kar man kan göra något kul med, fast då blir dom övriga i familjen inte så glada om jag startar upp ett 4:e kar. Ja, får se hur det blir.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Darizz
            Eftersom T-cikliderna utvecklades till de arter de är i dag efter att deras anfäder kom till Tanganyika efter den bildats så har jag svårt att se dom här två arterna har gått tillsammans i ett sjö/flodsystem. Har nog liknande anfäder ungefär som vi har med apor. Ena arten sitter i träden och smaskar bananer, den andra startar världskrig. Nära men ändå långt ifrån.

            /Erik

            Ja, jag menar ju inte att dessa två arter har gått tillsammans sida vid sida, utan precis som du säger; en möjlig gemensam anfader. Alltså ett förnimbart släktskap.
            Jag var nog lite otydlig i det tidigare inlägget.

            Edit; jag gjorde en liten rättelse som "edit" i förra inlägget.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 March 2008, 13:17.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Dom är riktigt maffiga dina yngel nu mats! Jag funderade länge på att skaffa Ocellatus till mitt 56 liters kar men istället blev det ju Dvärgciklider och räkor. Ibland ångrar jag mig faktiskt när jag sitter och tittar på filmerna att jag inte skaffade Ocellatus. Men visst det är kul med Dvärgciklider och räkor också. Men jag har ju ännu ett tomt 56 liters kar man kan göra något kul med, fast då blir dom övriga i familjen inte så glada om jag startar upp ett 4:e kar. Ja, får se hur det blir.

              MVH/Freddan

              mmm... det finns ju mycket yngel i burken....

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Hur många kullar är det?
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jaaa, det äts upp en del yngel - honorna är på varandras yngel och norpar. När ynglen växer till sig samlar dom ihop sig. Det är ett jädra antal yngel i burken nu och jag gissar att det kan röra sig om cirka sex generationer. Fiskarna leker konstant och det är hela tiden nya yngel på väg.
                  Jag skall faktiskt erkänna att jag har funderingar på att avveckla Ocellatusgruppen - det blir lite för mycket yngel att ta hand helt enkelt... Jaja, vi får se vad som händer...

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    bjuder 20kr st! hehe
                    Diskus

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Vi får ta det via PM...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, det är inte så mycket att uppa om i Ocellatusburken, men jag fick syn på ett par feta yngel som håller till i stenröset. De vuxna är på dom rätt rejält så jag fattar varför dom gömmer sig. Försökte ta en filmsnutt och några bilder på dom men det var bara de mindre ynglen som fastnade. Svåra rackare att fota...
                        Jag får se hur länge dessa fina ciklider går kvar här hos mig, jag skall avveckla Ocellatusarna för lite annan fisk hade jag tänkt...

                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj! Jag uppar lite med vad jag tror är en lek på ett Ocellatuspar. Det brukar vara riktigt svårt att se just när själva leken pågår, men jag är hyfsat säker på att det är just detta som dessa två, på filmsnutten, donar med.
                          Honan ser man ju alltid ligga inne i eller halvvägs in/ut i snäckan och vifta vatten över äggen - men aldrig hanen. Oftast är det också så att honan är kräsen och väljer någon av de mindre snäckorna, som passar hennes mindre kropp bättre.
                          På filmen ser man att honan åker in i snäckan, stannar kvar och gör vibrerande rörelser med fenorna - och hanen lägger sig i snäcköppningen och släpper mjölken som honan fladdrar in i snäckan. Jag har faktiskt bara sett de förberedande turerna när både honan och hanen åker in och ut i snäckan och liksom testkör - men inte vad jag tror, själva leken.

                          Nu, en stund efter att filmen togs, ligger honan som limmad i snäckan och lämnar den inte. Hanen drar runt i reviret och blåser upp sig.


                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jag kan inte titta på filmen.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              Nu fungerar den
                              Kunde inte heller se den innan.
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag hade en lite glitch jag också precis i början när jag hade lagt upp den, men kollade nu och det funkar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...