100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CrillePille
    • February 2007
    • 233

    jag som alltid trott att det var hanarna som var störst av Occelatusar...?? :/

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av CrillePille
      jag som alltid trott att det var hanarna som var störst av Occelatusar...?? :/

      Halloj CrillePille!
      Hmmm... jag vet inte riktigt vad som har fått dig att tro att hanarna inte är störst... men, det är dom, och när fiskarna är vuxna är det rejäl skillnad mellan de mindre honorna (som när de blir upphetsade nästan påminner om Palettciklidhonor - både i färg och uppträdande) och de större hanarna.
      Jag kanske har skrivit fel i något inlägg så att det blivit tokigt - ber i så fall om ursäkt för detta. På filmen ser man dock den mycket större hanen, som knappt kommer in i snäckan, när han släpper sin mjölke och som honan transporterar in i snäckan med vibrerande, svepande fenrörelser!

      Kommentar

      • CrillePille
        • February 2007
        • 233

        ok.. på nån bild o nån film du har lagt upp så har du skrivit "hona" om den stora... så jag blev lite förvillad där bara..

        hane - stor
        hona - liten

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Det är väl inget att haka upp sig på CrillePille? Mats har säkert bara råkat skriva fel, isåfall vilket alla kan göra.

          Men hanarna är största och honorna mindre.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • CrillePille
            • February 2007
            • 233

            jag "hakade" inte upp mig alls... utan jag bara fråga för att jag inte visste, jag trodde att det var så att hane var stor o hona liten, men iom att jag inte visste och att han skrivit tvärtom så blev jag förvirrad..

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja, jag har nog halkat på nån tangent eller helt enkelt inte tänkt mig för, och skrivit fel någonstans i inläggen. Men ingen fara skedd - nu har vi ju rett ut det hela. Hanar stora och honor mindre!
              Och, klart som korvspad så måste man ju fråga om man är osäker!

              Tänk hur mycket frågor jag kommer att ställa i min räktråd sedan när kuben börjar bli klar - är det något jag är osäker på så är det räkor

              Men, boys! Visst ser det läckert ut när Ocellatusarna leker? Det känns rätt fränt att få det på film!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Här är en rätt kul filmsnutt på två honor som slåss. Honan till vänster är den som vi såg leka i förra filmen, honan till höger har kommit lite längre och har pyttesmå yngel i snäckan. Hanen, som är fadern till båda lekarna, kan bara dumt stå i bakgrunden och... liksom titta på!
                Sån här jädra fart är det mest hela tiden - puuooh!

                (man ser skillnaden i storlek på honorna/hanen rätt bra också!)

                Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 March 2008, 23:10.

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Halloj! Jag uppar lite med vad jag tror är en lek på ett Ocellatuspar. Det brukar vara riktigt svårt att se just när själva leken pågår, men jag är hyfsat säker på att det är just detta som dessa två, på filmsnutten, donar med.
                  Honan ser man ju alltid ligga inne i eller halvvägs in/ut i snäckan och vifta vatten över äggen - men aldrig hanen. Oftast är det också så att honan är kräsen och väljer någon av de mindre snäckorna, som passar hennes mindre kropp bättre.
                  På filmen ser man att honan åker in i snäckan, stannar kvar och gör vibrerande rörelser med fenorna - och hanen lägger sig i snäcköppningen och släpper mjölken som honan fladdrar in i snäckan. Jag har faktiskt bara sett de förberedande turerna när både honan och hanen åker in och ut i snäckan och liksom testkör - men inte vad jag tror, själva leken.

                  Nu, en stund efter att filmen togs, ligger honan som limmad i snäckan och lämnar den inte. Hanen drar runt i reviret och blåser upp sig.


                  http://www.youtube.com/watch?v=jLP6slaH4_w
                  Otroligt spännande att se! Hur många snäckor har du per fisk?
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Kjaer
                    Otroligt spännande att se! Hur många snäckor har du per fisk?
                    Det är 8 Ocellatusar och (som jag kunde räkna - det finns fler gömda i sanden) 60 snäckor. Det skulle väl göra 7 och en halv snäcka per fisk... om jag inte är helt vrickad i matten nu...

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      Tack för svaret! Gräver dom ner snäckskal som dom inte använder? Har för mig att jag har läst det någonstans...
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Kjaer
                        Tack för svaret! Gräver dom ner snäckskal som dom inte använder? Har för mig att jag har läst det någonstans...
                        Jaa... eller rättare sagt, dom gräver liksom över snäckorna runt omkring den/de snäckor som är mest intressanta för stunden. Om detta är en "medveten" (instinktiv) handling eller att "det bara blir" så på grund av att de gräver som fasiken hela tiden, vet jag inte riktigt. När jag sitter och tittar på dom så ser det inte riktigt ut som att de "planerar" att gräva ner eller gömma snäckor runt omkring - men, det kan ju faktiskt vara en list för att inte det skall bli attraktiva snäckor i närområdet för någon annan att vilja ha som leksnäcka.
                        Mellan lekarna, under de korta viloperioderna, gräver oftast hanen lite "random" och hittar gömda, bortglömda snäckor som plötsligt blir väldigt intressanta och ny lek triggas.

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          Okej.. Verkligen ett intressant beteende dom har. Vill ha!
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Kjaer
                            Okej.. Verkligen ett intressant beteende dom har. Vill ha!
                            Lätt ordnat!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              I och med att det blev en ny sida här så lägger jag upp filmsnuttslänkarna här igen, om någon kanske missat dom och undrar vad vi skriver om!


                              Lek;


                              Fight;




                              Edit; Det var tydligen nåt tjall på "fight"-länken, men nu skall det funka!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 March 2008, 23:13.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jahapp! Då var Ocellatusarna sålda - alla vuxna och även en del yngel. Akvariet står nu tomt och jag planerar att testa lite Apistogramma i det här karet. Vad det blir för variant vet jag inte ännu, men jag återkommer med bilder och filmer när det blir aktuellt.

                                Den här tråden dör nog av ganska fort nu... Jag hoppas dock att den information och dokumentation om de mycket intressanta Ocellatusarna, deras parbildning och lekbeteende har varit givande och det vore ju kul om någon Ocellatusvetgirig kanske hittar hit och kan få en hyfsad uppfattning om dom.

                                Faktum är att jag saknar Ocellatusarna redan, men det blev helt enkelt för mycket avkomma att hålla reda på.

                                På återseende - alla trevliga och goa Zoopetare!!!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 May 2008, 18:21.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...