100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    #76
    Det blir väl lika många Ocellatus ungar som dina Marlieri har i 80 liters karet.

    Med alla dessa ungar du har så lär du få åka runt halva Sverige, till olika zooaffärer för att lämna alla ungar. Nädå skoja bara med dig, kul att det funkar så bra för dom.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #77
      Hmm....jag betalade 130kr/st för fullvuxna röda ocellatusar, vetdu....
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #78
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Hmm....jag betalade 130kr/st för fullvuxna röda ocellatusar, vetdu....
        Hmmm - jag kanske får byta namn till Max von Anka om det skall fortsätta så här...

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #79
          Ville bara höra hur det gått med ynglen, om de klarat sig och om du har fler bilder på de små? Är själv på G att göra om ett 110L till Tanganyika med Ocellatus och fann denna tråd både inspirerande och lärande.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #80
            Det finns yngel på fyra "ställen", eller såhär; Ett par, där både hanen och honan är aktiva, verkar vara de som har bäst chans för tillfället att få sina yngel att överleva. Sedan ligger en ensam hona och vaktar några stycken, likadant ligger två hanar på varsit håll och vaktar.
            Jag blir inte riktigt klok på hur de fördelar det här vaktandet, men det som ser bäst och naturligast ut, är där både honan och hanen vaktar tillsammans - eller så är det bara invanda fördomar.
            Grejen är att snäckan där båda föräldrarna är aktiva, där ser man flest yngel, samt att ynglen rör sig mer.
            Hos de andra tre är ynglen ganska sporadiskt förekommande och man ser dom titta fram bara då och då.
            Att fota de pyttsmå ynglen är jättesvårt - iallafall med min sketkamera och okunskap - men jag kan försöka få till en filmsnutt, för då brukar man ju se att ynglen åtminstone rör sig!
            Lycka till med ditt akvarium, skriv gärna in här eller i någon annan tråd och berätta hur det går - Ocellatusarna, och andra snäcklekare är verkligen kul att kolla på

            Edit; vad är det för vacker blå snäcka/snigel du har som Avatar?

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #81
              Det är en blå äppelsnäcka, en riktigt blå och blank rackare

              Nu längtar jag tills mitt 110L är tomt på fisk så att jag får ta ur lite inredning och lägga till nya stenar och snäckskal.

              Zooaffärerna jag varit på har inte haft några snäckskal, så vad ska jag fråga efter om jag måste beställa? (leksnäckor så att säga). Om jag skaffar 8 Ocellatusar borde det räcka med 20 snäckskal va?
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                #82
                jaha nu har alla drabats om tanganyika-feber och malawi-fobi. och vems fel e de? MAXB!!!
                Diskus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #83
                  Ja, hahaha... Mitt fel... Det är ju trevligt att ha fel ibland. Titta till exempel på den där "svarta-Endlers-gyppy-hona"-tråden som jag startade för några dagar sedan - där hade jag ordentligt fel och fick lära mig att veta hut! Inte se skillnad på Guppy och Black Molly... Ojojoj!
                  Men det är det som är så kul med akvaristiken - man lär sig hela tiden något nytt!

                  Nu skall jag ju snart köra igång med lite Apistogramma i 600-literskaret och den Ap-boom man ser på forumet har jag ingen delaktighet i iallafall.

                  Sedan är ett räk-kar på gång också - det är också ett ämne inom akvaristiken som jag är fullständigt okunnig om - jag håller på att driva Ansjo helt bananas med tusentals frågor via PM - men kul skall det bli.

                  Till Fridas fråga om antal Ocellatusar och snäckskal; Jag har 8 stycken Ocellatusar i ett 100-literskar. Det känns, i mitt fall, som att det skulle räcka med 6 stycken. Nu har jag dock jämna par och funderar du på 8 stycken så kanske ett antal på 7 stycken är att föredra - 3 hanar och 4 honor. De tar ganska rejäla revir och är duktiga på att hålla undan. En hane i mitt kar blir ständigt förpassad till stenröset där han får gömma sig.
                  Snäckor kan du ha i överflöd - dom som hamnar ivägen flyttar Ocellatusarna på - dessutom gräver både honan och hanen ut flera snäckor som alternativa yngelbon. Jag har i nuläget två "ordentliga" yngelkolonier i mitt kar, och ynglen har ett flertal snäckor som dom förflyttar sig mellan - under överinseende av föräldrarna.

                  Det var en mycket vacker blå Äppelsnäcka! Är dom vanliga i handeln?

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #84
                    hehe, de va roligaste tråden på länge. anjos får kolla vad han skickar hem till dig nästa gång. hmm e ocellatusar lätta att odla, eller va finns de för andra lättodlade arter till ett 100l? har aldrig haft tanganyika, skulle va kul att pröva nu när man ska skaffa nåra kar till.
                    Diskus

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #85
                      Ursprungligen postat av danneregner
                      hehe, de va roligaste tråden på länge. anjos får kolla vad han skickar hem till dig nästa gång. hmm e ocellatusar lätta att odla, eller va finns de för andra lättodlade arter till ett 100l? har aldrig haft tanganyika, skulle va kul att pröva nu när man ska skaffa nåra kar till.

                      De flesta "vanliga" Tanganyikacikliderna är åtminstone (enligt min åsikt) lätta att få att leka, alltså; om man ger dem så "rätta" betingelser som det är möjligt. Om vi tittar på snäcklekare så finns det ju ett antal jättebra trådar här på forumet att läsa igenom - och det räcker med ganska små kar i typ 100-litersklassen, ofta ännu mindre.
                      Snäcklekare är ju tacksamma av den anledningen att det i stort sett räcker med sand och snäckor, så är dom igång. Ocellatusarna som jag beskriver i denna tråden hade ju levt i ett 960-liters innan - dock med en ganska kraftig konkurrens om närmiljön. Dom lekte i 960-baljan och dom är lika intensiva, om inte ännu mer, i sin nya miljö, 100-litaret. I det nya lilla karet kan jag dessutom verkligen studera hur de bär sig åt vid parbildning, lek och yngelvård. Som du har sett i tråden har jag bara dratt i finkornig sand, snäckor och ett hyfsat stenröse, som tjänar som undanflyktsområde när någon av individerna inte är "igång" med någon lek. Enkelt och lättöverskådligt.
                      Lite annorlunda blir det inredningsmässigt om man i ett mindre kar (kanske en aning större än 100-liter) till exempel vill ha någon typ av "prinsessa". Dessa ciklider är också jättekul att ha ensamma, att låta en hane och hona para ut sig och låta dessa bilda en koloni med generationer av yngel som samspelar, hjälps åt och bildar nya hyfsat fredliga konstellationer. Till dessa får man bygga lite robustare stenhögar med såpass stora grottöppningar och prång att en 10 centimeters fisk kan simma där. Har man lite tålamod så blir det en helt fantastisk koloni prinsessor efter något halvår/år.
                      Olika typer av Julidochromis - Regani, Marlieri, Ornatus, Transcriptus och Dickfeldi går också ypperligt att ha parvis i ett typ 100-literskar. Man väljer ut en variant som man tycker om och låter en hona och hane para ut sig. Inredning till jullar är egentligen väldigt enkel, ett par grundstenar i botten och några flata stenar uppepå brukar räcka för ett par att trivas i (titta på mina Marlieri som går i ett ytterst spartanskt inrett kar på 80-liter. Jag har visat en del bilder och filmer på dom i min 960-tråd).
                      Jullarna leker också villigt, och en viss yngelvård mellan yngelgenerationer finns även hos dessa ciklider (dom större ynglen går iallafall inte på dom yngre), men föräldrarna jagar resolut bort större yngel efter en tid.
                      Här är alltså tre typer av Tanganyikaciklider som går att ha i mindre kar (det finns fler), de leker lätt och man kan plocka upp yngel allteftersom och sälja, ge bort eller byta in i till exempel någon zoo-affär som är intresserad.
                      Om man skall kalla detta för odling låter jag vara osagt, men jag antar att du menar - dra upp lite yngel till husbehov - och inte odling i stor skala.

                      Kommentar

                      • kanotisten
                        • May 2006
                        • 218

                        #86
                        Jag har ett exakt likadant akvarium och är i samma tankar på projekt som jag ser att du gjort här.

                        Har redan införskaffat sanden och massa hålsten, och skall köpa snäckor nu i veckan.

                        Har dock ett par frågor. Tänkte också ha Ocellatus, men även någon Julle, förmodligen Gul, eller Regani. Tror du det funkar?

                        Kommentar

                        • danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

                          #87
                          ok tack! ska kolla på lite olika får vi se, e ganska sugen på tanganyika
                          Diskus

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #88
                            japp! då har man pratat med mamma och ringt runt lite, de blir ett 54l odling av nått slag och ett 112l tanganyika (odling så småning om..hihi). nu ska jag bara bestämma vadjag ska ha i.
                            Diskus

                            Kommentar

                            • danneregner
                              • October 2006
                              • 1347

                              #89
                              Ursprungligen postat av kanotisten
                              Jag har ett exakt likadant akvarium och är i samma tankar på projekt som jag ser att du gjort här.

                              Har redan införskaffat sanden och massa hålsten, och skall köpa snäckor nu i veckan.

                              Har dock ett par frågor. Tänkte också ha Ocellatus, men även någon Julle, förmodligen Gul, eller Regani. Tror du det funkar?
                              vill också ha 6-8 ocellatus och ett par gula jullar funkar de? 112l
                              Diskus

                              Kommentar

                              • Polaren

                                • February 2008
                                • 25

                                #90
                                Måste bara säga att detta var en väldigt intressant tråd. Du kan ju gissa att man fått ett större sug efter de små krabaterna efter det här.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...