100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #16
    Har du ett kort på hela karet?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Kjaer
      Har du ett kort på hela karet?

      Jädrar, timern slog precis av ljuset så bliden blev lite mörk... men, jag kan ta en ny bild imorgon och även filma en bit ifrån!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Jag öser på här med lite uppdatering på hur det går för Ocellatusarna.
        Det är lek på gång, och man får väl påstå att det har gått hyfsat fort - bara två dygn. Men, det är detta som är så belönande med Ocellatus och liknande snäcklekare - dom är snabba till lek och röjer runt så att det går vågor i baljan.
        Leken, eller rättare sagt, förberedelserna går ofta till så att både honor och hanar gräver vid snäckorna - dels för att "provtesta" dessa och liksom kolla om det känns bra. Dom har flera snäckor under uppsikt. Ibland bestämmer honan sig för en leksnäcka och lockar dit hanen med kroppsböjningar, ryck och en mörk violett färg på huvud och bakre delen på kroppen. Ibland kan även hanen erbjuda en perfekt leksnäcka som honan blir intresserad av. Detta har nu hänt i karet och vi ser på filmsnutten att även hanen rycker med kroppen och även nästan lite "överloppshandlingsmässigt" gräver och stöter med huvudet i sanden bredvid. Dom är uppenbart upphetsade här. Även i detta stadiet av leken kan de ta långa timeouter och bara ligga helt still - detta är inget man behöver oroa sig för, det skall vara så.

        Här är en filmbit;

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Just det! En bild på karet som Kjaer ville se... här;
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Med risk att bli übertjôtig så... va fan, jag kan lika gärna slänga upp en snutt till.
            En intressant sak är ju att Ocellatusarna inte alltid tar snäckor i besittning som lekplats. När jag hade dom i 960-baljan så märkte jag att ett par gärna uppehöll sig mestadels bland stenarna. Jag tror att samma två individer gör så även i detta lilla karet, det kan vi se på filmen. Så kan vi för skojs skull kolla in ett annat par som förbereder sig och hur honan inte riktigt har bestämt sig för vilken hane hon skall ha...

            Jaja, håll till godo!




            ...och så tre bilder på honan vid röset...
            Bifogade filer

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              #21
              Tänk att dom vill leka så snabbt. Men det är ju bara ett bevis på att dom verkligen stormtrivs i sitt nya kar. Jag hade ju också Ocellatus som du vet, men dom kom inte alls till sin rätt med Jullarna, så dom fick flytta tillbaka till affären. Kommer nog skaffa dom igen sen, men då skall dom få gå i ett eget kar precis som dina.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av 127bubbel
                Tänk att dom vill leka så snabbt. Men det är ju bara ett bevis på att dom verkligen stormtrivs i sitt nya kar. Jag hade ju också Ocellatus som du vet, men dom kom inte alls till sin rätt med Jullarna, så dom fick flytta tillbaka till affären. Kommer nog skaffa dom igen sen, men då skall dom få gå i ett eget kar precis som dina.

                MVH/Freddan
                Dessa åtta rackare, som nu går för sig själva, gjorde ju ett formidabelt jobb i 960-baljan. Som dom grävde, delade upp revir, fajtades med allt och alla och lekte - det var action precis hela jävla tiden... men, det blev lite för mycket åka när troffarna kom till. Detta gjorde att jag tog beslutet att ta bort dom - inte för att dom inte passade i karet - utan just för att jag ville att de skulle få blomma ut riktigt ordentligt, för sig själva.
                Jag såg framför mig hur betingelserna är där de lever naturligt, vida släta slätter med snäckskal och lite stenformationer lite här och där. Nu är ju karet ganska litet men man märker att när de inte blir störda av för många andra "spejstagare" så uppför dom sig på ett helt annat sätt. När de donar vid sina snäckskal - så gör dom just det, och när de tar sina "timeouts" så får dom göra det utan att bli undanskuffade. Detta tror jag bidrar till att de blir konfidenta och kan ta för sig av revir, gränsdragningar och parbildning på ett helt annat sätt.
                Jag måste säga till alla som är sugna på snäcklekare, t.ex. Ocellatus - att med dessa ciklider i ett litet tajt, gott kar, blir det aldrig tråkigt - jag kan sitta i timmar och bara njuta! De här cirkuspajasarna är något av det roligaste man kan skåda i ett liet kar... som typ detta!


                Edit; för nytillkomna tittare (om det finns några), missa inte filmsnuttarna på sidan 1 i tråden!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 January 2008, 21:14.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #23
                  Hup, den här tråden har jag missat. Är lite avundsjuk på dig Mats, låter så enkelt det där med att åkte och köpte ett hundraliters. Jag kan köpa tio hundraliters i morgon om jag vill, men jag har ingen j*kla vägg att ställa ett endaste av dom mot

                  Trots att jag har prioriterat bort mina Tanganyika så ska jag med nyfikenhet spana in ditt nya snäcklekare projekt
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Hup, den här tråden har jag missat. Är lite avundsjuk på dig Mats, låter så enkelt det där med att åkte och köpte ett hundraliters. Jag kan köpa tio hundraliters i morgon om jag vill, men jag har ingen j*kla vägg att ställa ett endaste av dom mot

                    Trots att jag har prioriterat bort mina Tanganyika så ska jag med nyfikenhet spana in ditt nya snäcklekare projekt
                    Ja, jag känner igen det där med väggarna - kanske skulle du prova att stacka dom i nåt hyllsystem - (det värsta jag sett i den vägen var Kjelles källare - när vi kollade hans 3000-litare - jisses, det var småkar högt och lågt).
                    Man prioriterar ju hit och dit, men det sköna är ju att man kan återkomma till sina favoriter hela tiden - själv har jag ju Apistogramma och en repris på discus framför mig...
                    Jag säger som Pinhead i Hellraiser; Oh what wonders I´m gonna show you!
                    Det blir, förhoppningsvis, goa trådar lite längre fram!

                    Sedan är ju Ocellatusarna så fantastiskt lätta att ha att göra med - de är ju så trivsamma och lättlekta!

                    Kommentar

                    • Guest

                      #25
                      Schyssta filmer på detta och 960L MaxB, fy dig det var du som väckte mitt tangahjärta igen

                      Off topic: Imorgon bär det av till götet för att köpa snäcklekare och andra tanganyikafirrar mfl. Jag kommer att lägga upp en tanganyikaprojekt jag med snart.

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        #26
                        woo woo lutt har blivit en man!
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Ursprungligen postat av fredd
                          woo woo lutt har blivit en man!

                          Med Tanga-kalsonger

                          Nej, för fasiken Lutt! Skojar bara lite

                          Det är klart som Bullens Korv-spad att du skall köra lite Tanga, Lutt - Det är oftast inga problem, bara man ger fiskarna "rätt" förutsättningar - och framför allt, tror jag, när man väl bestämt sig för en viss typ av miljö och fiskar - att låta dom vara, och sköta sig själva.
                          Dock finns det det alltid råd och rön från andra erfarna akvarister att ta till sig - tro mig - jag har lärt mig mer under de senaste året här på forumet - än de 35 år jag har "joxat" med mina kar innan!

                          Kommentar

                          • felix_ragnar
                            • August 2006
                            • 1424

                            #28
                            [quote=MaxB;1081743]Med Tanga-kalsongerquote]

                            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Ursprungligen postat av Lutt
                              Schyssta filmer på detta och 960L MaxB, fy dig det var du som väckte mitt tangahjärta igen

                              Off topic: Imorgon bär det av till götet för att köpa snäcklekare och andra tanganyikafirrar mfl. Jag kommer att lägga upp en tanganyikaprojekt jag med snart.

                              Det skall bli spännande och intressant att följa ditt projekt - And, don´t be a stranger! - har du frågor eller helt enkelt allmänna funderingar så tjôtar vi igenom spörsmålen i någon av T-trådarna - OK?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #30
                                Det är ju mitt i natten (ingen kollar ändå) så jag lägger upp en bild på en riktigt sur stenröskärring...
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...