Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av tomwid
    Troligtvis trasig ballast, om glimtändaren varit trasig hade den inte tänts överhuvudtaget
    Som sagt några glimtändare finns det inte i armaturen.

    Vad är en ballast?
    Är det det som i den gamla typen av lysrör kallades för drossel eller magnetiska don.
    Dessa don som numera har ersatts av HF-don (högfrekvensdon)
    Frågan är ju då om ett fel i HF-donet kan leda till att strömmen bryts efter några sekunder?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tomwid
      • December 2010
      • 158

      Jo, ballast används väl fortfarande som namn för drivelektroniken om man är slarvig... reaktor är ett annat.

      Hursomhelst är det troligtvis fel på elektroniken.

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Som sagt några glimtändare finns det inte i armaturen.

      Vad är en ballast?
      Är det det som i den gamla typen av lysrör kallades för drossel eller magnetiska don.
      Dessa don som numera har ersatts av HF-don (högfrekvensdon)
      Frågan är ju då om ett fel i HF-donet kan leda till att strömmen bryts efter några sekunder?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        testa med annat lysrör om du inte gjort det. ibland så på gammla rör så står dom ju och blinkar när dom håller på att gå sönder så detta kanske är en variant? kanske lite onödigt att inte testa bara för att lägga pengar på en ny armatur när man kunde köpt nya rör.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av freddi36
          testa med annat lysrör om du inte gjort det. ibland så på gammla rör så står dom ju och blinkar när dom håller på att gå sönder så detta kanske är en variant? kanske lite onödigt att inte testa bara för att lägga pengar på en ny armatur när man kunde köpt nya rör.
          Jepp jag tänkte testa med att byta lysrör, annars får jag beställa ett nytt HF-don. Hela armaturen lär jag inte behöva byta i alla fall
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Richards
            • February 2011
            • 29

            Om HF donet är gjort för två rör så släcks båda om ett av dom skulle vara kass, ialla falla de vi har på jobb,=standard.
            HF don är för övrigt skit, håller inte i längden, håller 2-4 lysrörs byte max.
            En del är väldigt känsliga, vissa får man inte byta rör på med ström på, vilket går utmärkt med taditionell tänd don.
            Finns ett talesätt, man är inte någon elektriker om man inte bytat HF-don...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Lägger in ett foto till från en annan vinkel.
              Vattnet idag var lite klarare än igår och man ser faktiskt ganska lätt från framrutan till bakrutan på akvariet (det är faktiskt 130 cm).
              Fiskarna är dock lite skygga eftersom jag tog det strax efter att HQI-belysningen gått igång och då brukar fiskarna vara väldigt skygga. Dagtid när bara lysrören är på är det full fart på dom.
              Bifogade filer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Blev riktigt fint efter makeovern
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  snyggt.
                  130cm, mäktigt!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av freddi36
                    snyggt.
                    130cm, mäktigt!

                    Jaa, det är ett mäkigt kar, har haft möjligheten att det i verkligheten och det är såå stort och ser så naturligt ut
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Getingen
                      • August 2010
                      • 325

                      Nån som vet vart i tråden man kan hitta bilder på hur det såg ut innan? orkar inte gå igenom 46 sidor.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Här har du alla bilder från tråden: http://www.zoopet.com/forum/misc.php...hments&t=78549
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          Jag tycker att det låter som att det är fel på elektroniken. Väldigt märkligt.
                          Senast redigerad av Pannecke; 04 April 2011, 23:32.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            skitsnyggt kjell!!

                            fast jag är ju en såndär kille som vill att ett kar ska vara helt fyllt. men det var pga växterna va som du sänkte ytan?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Pannecke
                              Jag tycker att det låter som att det är fel på elektroniken. Väldigt märkligt.
                              Jepp, får skruva ner armaturen och beställa lite nya delar till den från Aqua Medic. Men det lär dröja några veckor (HQI-belsyningen funkar ju i alla fall samt de 8 andra lysrören) för nu till helgen (fredag-söndag) skall jag upp till Ciklidstämman i Stockholm och i slutet av nästa vecka (torsdag-söndag) har jag 2 st 2-dagarskurser för affärer uppe hos Akvarieteknik. Ser fram emot detta.
                              Just nu håller jag annars mest på med att skriva några nya kapitel till den nya Akvarieguiden som förhoppningsvis kommer ut till senhösten. Det är rätt jobbigt att skriva och allt tar ju nu mycket längre tid än vanligt eftersom huvet inte riktigt hänger med.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                skitsnyggt kjell!!

                                fast jag är ju en såndär kille som vill att ett kar ska vara helt fyllt. men det var pga växterna va som du sänkte ytan?
                                Jepp
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...