Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Otroligt fint akvarium du har byggt, är lite sen i tråden men va gör det, fick se allt på en gång .

    Vad har du för värden i det stora karet? Tänkte mest på hur du håller ner PH:t i ett så stort kar, du har väl inte co2? Läst hela tråden och inte sett något sånt . Vill ha ett stort SA sen, ja det blir inte så stort men stort ska det bli iaf . Bor i Skåne och vattnet här är inte så lätt att sänka ph på, enligt min erfarenhet då.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av TastY
      Otroligt fint akvarium du har byggt, är lite sen i tråden men va gör det, fick se allt på en gång .

      Vad har du för värden i det stora karet? Tänkte mest på hur du håller ner PH:t i ett så stort kar, du har väl inte co2? Läst hela tråden och inte sett något sånt . Vill ha ett stort SA sen, ja det blir inte så stort men stort ska det bli iaf . Bor i Skåne och vattnet här är inte så lätt att sänka ph på, enligt min erfarenhet då.
      Antar att det är mitt eget 3.000 liters du menar.
      Vet inte vilket pH jag har (kranvattnet ligger på ca 8,0) men jag kranvattnet har ett lågt KH samtidigt som jag tillsätter lite ek-substrat vid vattenbytena så jag skulle tro att pH ligger precis över 7,0
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        Fungerade det med hantlar och växter?
        Mina hantlar åt upp allt dom kunde.
        Var ju iofs VF om det spelar roll.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          Jo det var det stora jag menade, underbart akvarium : Vad är lite ek-substrat i ett 3000 L? . Funkar det även med högt KH och DH som jag har? PH ligger på 8,0-8,5 där jag bor.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Tenkare
            Fungerade det med hantlar och växter?
            Mina hantlar åt upp allt dom kunde.
            Var ju iofs VF om det spelar roll.
            Både de VF "hantlarna" (Heros efasciatus från Peru samt tetrorna) nafsade lite på växterna men det var inga större problem.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av TastY
              Jo det var det stora jag menade, underbart akvarium : Vad är lite ek-substrat i ett 3000 L? . Funkar det även med högt KH och DH som jag har? PH ligger på 8,0-8,5 där jag bor.
              Mäter inte - men det blir väl någon dl och dessutom några dl med Aqua Medics brunvattenpreparat.
              Funkar säkert också med högre KH men då behövs det en större mängd.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Både de VF "hantlarna" (Heros efasciatus från Peru samt tetrorna) nafsade lite på växterna men det var inga större problem.
                Så olika det kan vara, mina gick igenom allt. Fanns knappt något grönt kvar.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  Kjell - den där belysningen som "står" ovanpå karen, vad heter det och går det att köpa i Sverige? Jättedyrt? Finns det olika storlekar?
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Det är Aqua Medics belysning och den säljs av Simontorp www.simontorp.se i Sverige.
                    Jag har för övrigt samma belysning över mitt 3.000 liters.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • copella
                      • January 2008
                      • 238

                      källar baljan

                      Hej vill bara få lite nya bilder nu när du har fylt upp komposten och akvariet har vilat lite m v h richard

                      Kommentar

                      • copella
                        • January 2008
                        • 238

                        lång väntan

                        hej igen!

                        nu har vi väntat på lite upp dateringar så snälla lite fina bilder på "burken"

                        m v h
                        richard

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Det har inte hänt så mycket utan akvarier rullar på. Fiskarna och växterna frodas.
                          Igår var jag faktiskt och köpte lite fler fiskar - dels för att köpa in några ytterligare till de jag redan har och dels en ny art.
                          Så just nu har jag ytterligare 50 kardinaler, 15 Corydoras samt 14 små vildfångade (3-5 cm) Biotodoma wavrini gående i karantänen. Där får de gå ytterligare någon vecka innan de kommer i det stora karet. Skall då också försöka få upp ytterligare ett gäng med rödmunnar.

                          Samt som sagt då försöka få till några foton också
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • copella
                            • January 2008
                            • 238

                            kul att det blv liv i denna trevliga tråd igen!

                            Tack kjell förstod att du nu sitter mest och drömmer framför burken så vi väntar på några fina bilder m v h Richard

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Har väl annars i planerna att bygga om åtminstone 2 av mina långa 100 liters akvarier som nu är indelade i fack. Jag tänkte plocka bort glasen mellan sektionerna och sedan försöka odla några av de små L-malarna i dom akvarierna.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 July 2008, 17:13.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Hur mår dina Ap?

                                Har du sett om det blivit några yngel, borde finnas förutsättningar för överlevare i din volym.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...