Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Kjells akvarier

    Har nu börjat komma igång lite med mit akvarieprojekt i mitt källarkontor hemma.
    Preliminärt så består "projektet av tre delar.

    Etapp 1.
    8 st akvarier på 26-40 liter som är tänkt att innehålla räkor av olika slag.
    7 st akvarier på 55-80 liter och i dessa har jag tänkt att ha krabbor i 2 st av dem samt fisk i de övriga (antagligen ciklider).

    Etapp 2.
    2 st akvarier på ca 160 liter som sannolikt så småningom kommer att bli ett växtakvarium och ett saltakvarium.

    Etapp 3.
    1 st akvarium på ca 3000 liter som sannolikt kommer att Tanganyikaciklider.

    Etapp 1 måste genomföras väldigt snabbt eftersom jag i slutet av nästa vecka åker ner till Duisburg och då tänkte ha med mig diverse räkor hem och kanske också lite fisk.

    Etapp 2 och 3 är inte akut utan kommer att genomföras någon gång i vinter.

    Detta har hänt:
    Under veckan har jag byggt och målat den ställning i vilken alla akvarier som ingår i etapp 1 och 2 kommer att stå.
    Igår levererades akvarierna och idag pumpar, doppvärmare, belysning till alla akvarier som ingår i etapp 1.
    Imorgon hoppas jag åtminstone hinna med att limma bakgrunder i de 8 små akvarierna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    #2
    Så småningom vill vi ju förstås se bilder också...
    ( men jag antar att du redan räknat med det )
    /muppins


    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av muppins
      Så småningom vill vi ju förstås se bilder också...
      ( men jag antar att du redan räknat med det )
      Så är det väl tänkt och det kan väl också bli något mini-Zoopetvästmöte här när allt är klart (en vacker dag blir det säkert det). Minimöte lär det bli för rummet är bara lite drygt 15 kvm och då står det även en soffa och ett bord där.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Tänk om Kjell skulle angripas av killiotism...
        Då skulle det bli alltfler akvarier kantänka...
        Vore det i alla fall en intressant tanke...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Tänk om Kjell skulle angripas av killiotism...
          Då skulle det bli alltfler akvarier kantänka...
          Vore det i alla fall en intressant tanke...
          Hade faktiskt lite killis en gång för en herrans massa år - var lite för pilligt för mig för att det skulle vara min grej.
          Det är väl egentligen samma med växtakvariet som ingår i etapp 2 - det är egentligen inte alls min grej. Är ändå sugen att prova på lite av de nymodigheter som kommit de senaste åren.
          Skaldjur är dock helt nytt (ja nästan i alla fall - har haft dom i sällskapsakvarier tidigare) så det vill jag gärna prova på.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            själv tycker jag skaldjur är jätteintressant! dåliga är att man inte kan hålla fiskar med dom...
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Imorgon hoppas jag åtminstone hinna med att limma bakgrunder i de 8 små akvarierna.
              Vad finns det för bakgrunder till akvarier i den storleken?
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Imorgon hoppas jag åtminstone hinna med att limma bakgrunder i de 8 små akvarierna.
                Vad finns det för bakgrunder till akvarier i den storleken?
                Ibland har man tur.
                Var uppe hos Back to Nature-fabriken för några veckor sen för att göra ett jobb för dom (fotade upp ett nytt akvarium samt de nya 56 cm höga Woodrock-bakgrunderna). Precis innan hade det varit ett mindre fel i produktionen vilket innebar att de fick kassera en del Woodrock-bitar. Dom plockade jag istället med mig och tänkte såga ner så dom passar även i små akvarier. Rätt mycket jobb - men kul.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Imorgon hoppas jag åtminstone hinna med att limma bakgrunder i de 8 små akvarierna.
                  Vad finns det för bakgrunder till akvarier i den storleken?
                  Ibland har man tur.
                  Var uppe hos Back to Nature-fabriken för några veckor sen för att göra ett jobb för dom (fotade upp ett nytt akvarium samt de nya 56 cm höga Woodrock-bakgrunderna). Precis innan hade det varit ett mindre fel i produktionen vilket innebar att de fick kassera en del Woodrock-bitar. Dom plockade jag istället med mig och tänkte såga ner så dom passar även i små akvarier. Rätt mycket jobb - men kul.
                  DET kallar jag lyx.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Etapp 1.
                    8 st akvarier på 26-40 liter som är tänkt att innehålla räkor av olika slag.
                    odling eller ?
                    du skulle inte få svårt å sälja dom om du tänkt odla dom lite mer udda sorterna.

                    om du inte kommit så långt än så kan jag rekommendera bottenfilter och cirkulationspump ihop med räker har funkat mycket bra för mig
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      DET kallar jag lyx.
                      På ålderns höst måste man unna sig lite lyx

                      odling eller ?
                      Nja mer för att studera - om det hade varit för att odla i någon större skala skulle jag nog haft störra akvarier.

                      om du inte kommit så långt än så kan jag rekommendera bottenfilter och cirkulationspump ihop med räker har funkat mycket bra för mig
                      För min del blir det filtermatta bakom bakgrunden. Det lär fungera minst lika bra - har dock en känsla av att filtret inte är av så där jättestor betydelse i ett akvarium med enbart räkor..
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        För min del blir det filtermatta bakom bakgrunden. Det lär fungera minst lika bra - har dock en känsla av att filtret inte är av så där jättestor betydelse i ett akvarium med enbart räkor..
                        bör räcka alldeles utmärkt.
                        har inte märkt att mina körsbärsräkor skitar ner alls mest platyn som sysslar med det

                        får gärna ta bilder om du får tag på nåt annat än amano och körsbär
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

                          #13
                          Jag har nu flyttat ner till källarn. Idag. Men akvarien tar vi nästa helg. Vi måste bygga en akvariehylla av lecablock och bänkskivor först. Jävlar vilket jobb de är.
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

                            #14
                            gillar skarpt etapp 3 blir roligt att se blider på de senare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              får gärna ta bilder om du får tag på nåt annat än amano och körsbär
                              Så är det väl tänkt
                              Idag har jag limmat bakgrunder/filter i de 8 minsta akvarierna. Imorgon blir det tyvärr inte så mycket gjort eftersom min mor fyller 80 och det blir nog inte så uppskattat om man hoppar över det.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...