Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    Fasiken Kjell har du lagt baljan i malpåse, det är nästan tio månader sen vi fick lite bilder
    Nu får du inte hålla oss på sträckbänken mer för nu vill vi se bilder
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Mikael64
      Fasiken Kjell har du lagt baljan i malpåse, det är nästan tio månader sen vi fick lite bilder
      Nu får du inte hålla oss på sträckbänken mer för nu vill vi se bilder
      Ja det har nog inte hänt något på 10 månader så det är nog inte så mycket nytta att visa.
      Det är väl tyvärr som så att när man är "handikappad" så är det lättare att pyssla med några nanos än med en 3.000 liters balja.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Men en rapport hur karet mår i skrift vore inte heller helt fel!

        Du har 3000 liter, hur fungerar det med filtrering, ljus, vattenbyten?

        Framförallt är jag nyfiken på hur det går för dina Apistogramma där inne i djungeln!

        Det lär du inte kunna få på film, utan jag får lita på vad du skriver
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av c90368
          Men en rapport hur karet mår i skrift vore inte heller helt fel!

          Du har 3000 liter, hur fungerar det med filtrering, ljus, vattenbyten?

          Framförallt är jag nyfiken på hur det går för dina Apistogramma där inne i djungeln!

          Det lär du inte kunna få på film, utan jag får lita på vad du skriver
          Har fortfarande lite problem med trådalger - testade med Easy Carbon någon månad utan att märka någon skillnad.

          Filtren fungerar perfekt - har aldrig gjort rent dom och kommer aldrig att behöva rengöra dom.

          Kör inte alls med längre med metallhalogenen (5x150 watt) utan har bara de 10 lysrören igång och växterna växer i alla fall bra.

          Vattenbyte (ca. 1/5) sker ungefär var tredje vecka.

          Apistona är det inte så himla många kvar av nu - de har ju några år på nacken så deras naturliga livscykel är väl helt enkelt till ända. Om något halvår kanske det är dags att införskaffa en ny grupp. Jag har dock sett en del yngel i växtligheten men de blir garanterat mat till de hundratals med rovfiskar jag har i akvariet.

          Jag har även en sjukdom i akvarier som drabbar rödmunnarna och kardinalerna men jag har valt att inte medicinera utan låta naturen ha sin gång (de starkaste överlever). Jag skulle kanske håva upp de som är sjuka men det är ju tyvärr omöjligt i ett 3.000 liters akvarium.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            Vad gör du Kjelle med karet den dag du tröttnar på det allting går i våger som vi alla vet..:-)sen det roliga med det är ju att det sköter sig själv näst intill om man får en sån balans i det som du tydligen har fått då kanske man inte tröttnar på det i den grad som man gör många gånger med dem mindre karen eftersom dem kräver mer jobb.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Vad gör du Kjelle med karet den dag du tröttnar på det allting går i våger som vi alla vet..:-)sen det roliga med det är ju att det sköter sig själv näst intill om man får en sån balans i det som du tydligen har fått då kanske man inte tröttnar på det i den grad som man gör många gånger med dem mindre karen eftersom dem kräver mer jobb.
              Dilemmat är ju förståss att jag alltid "tröttnar" efter 6-7 år och skaffar något annat istället. Normalt sett så kränger jag akvariet då - men dett går med 100% säkerhet inte att få ut ut huset och att göra en makeover låter sig inte direkt göras

              Vi får väl se hur det går denna gång.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Jag antar att du har fått massor av förslag på hur du ska bli av med dina trådalger och inte är intresserad av ett till
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Jag antar att du har fått massor av förslag på hur du ska bli av med dina trådalger och inte är intresserad av ett till
                  Jodå - tipsa gärna.
                  Det som jag tidgare har kört med och själv tror mest på (stora täta vattenbyten) kommer jag dock inte att köra med av ekonomiska och miljömässiga skäl.
                  Dessutom går preparat bort som döda nyttobakterierna i akvariet.
                  Sedan är jag bortrest rätt mycket så det funkar liksom inte om man skall tillsätta något preparat dagligen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jodå - tipsa gärna.
                    Det som jag tidgare har kört med och själv tror mest på (stora täta vattenbyten) kommer jag dock inte att köra med av ekonomiska och miljömässiga skäl.
                    Dessutom går preparat bort som döda nyttobakterierna i akvariet.
                    Sedan är jag bortrest rätt mycket så det funkar liksom inte om man skall tillsätta något preparat dagligen.
                    Mitt förslag kanske du redan har testat i och för sig, men det är väldigt enkelt.

                    Släng i några Musselblommor Pistia stratiotes de suger ur massor av näring ur vattnet samtidigt som den begränsar ljuset. Det negativa är att andra växter kan få det lite tufft. Men det går ju att avgränsa området de får vara på.

                    Sen blir det lite växrensning, men ni har ju kompost!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Heu
                      • October 2002
                      • 240

                      Jag har också ett helsike med trådalger. Det är bara det att jag har karet i källarn men morgonsolen lyser fram till 10 på karet. Kommer det solljus på ditt?
                      M.v.h.

                      Rickard

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Mitt förslag kanske du redan har testat i och för sig, men det är väldigt enkelt.

                        Släng i några Musselblommor Pistia stratiotes de suger ur massor av näring ur vattnet den begränsar ljuset. Det negativa är att andra växter kan få det lite tufft. Men det går ju att avgränsa området de får vara på.

                        Sen blir det lite växrensning, men ni har ju kompost!
                        Ja man vill ju inte gärna ta livet av växterna
                        Sedan har jag redan idag en massa Alternanthera reineckii "lilacina" som växer som ogräs och täcker mycket av ytan.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Heu
                          Jag har också ett helsike med trådalger. Det är bara det att jag har karet i källarn men morgonsolen lyser fram till 10 på karet. Kommer det solljus på ditt?
                          Inget solljus alls
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Lite bilder nu Kjell. Din tråkmåns
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Guest

                              Kjell har säkert råkat spräcka framrutan så det är därför vi inte får nåra bilder

                              Kommentar

                              • Maria - Sjöjungfru

                                • January 2004
                                • 4236

                                Men Kjell, nu blir jag lite bekymrad. Du brukar ju vilja ha dina alger ju . Blir du aldrig nöjd
                                Maria - Sjöjungfru

                                Kommentar

                                Arbetssätt...