Vad roligt att du är nöjd med valet och roligt att de är så aktiva! Bilder vill vi gärna se!
Scalarer i ett 540 liters kar
Kollaps
X
-
Nu har det gått några dagar sedan jag skrev sist. I storkaret rullar allt på som vanligt. Scalarerna äter och blir större och större. Bolivianerna har flyttat rommen till en grop och det har nu blivit sprattlare. Resten av fiskarna verkar också må bra. I lillkaret växer vattenpesten så att det nästan har blivit en djungel. Jag rensar ofta ut och klipper ner växterna men det växer snabbt upp igen. Fiskarna mår fint men man ser att mina ursprungsplatysar börjar bli gamla. De har ju fått många yngel så platybrist lär jag aldrig få.
I mellankaret har ytterligare en garra dött. Vet inte alls varför. En annan dog ju för ca två veckor sedan. De som dött såg varken sjuka eller skadade ut. Jag tittade på dem noggrant när de dött och inget syntes. Funderar på om de inte fått tillräckligt med mat eller fel mat. Men jag har läst på vad de ska få att äta och matat med det. Har också matat ganska mycket så jag tror att alla fått. De döda var inte magra heller så jag vete tusan vad som är fel. Resten av fiskarna i mellankaret mår tillsynes bra.Kommentar
-
Nu har det gått några dagar sedan jag skrev sist. I storkaret rullar allt på som vanligt. Scalarerna äter och blir större och större. Bolivianerna har flyttat rommen till en grop och det har nu blivit sprattlare. Resten av fiskarna verkar också må bra. I lillkaret växer vattenpesten så att det nästan har blivit en djungel. Jag rensar ofta ut och klipper ner växterna men det växer snabbt upp igen. Fiskarna mår fint men man ser att mina ursprungsplatysar börjar bli gamla. De har ju fått många yngel så platybrist lär jag aldrig få.
I mellankaret har ytterligare en garra dött. Vet inte alls varför. En annan dog ju för ca två veckor sedan. De som dött såg varken sjuka eller skadade ut. Jag tittade på dem noggrant när de dött och inget syntes. Funderar på om de inte fått tillräckligt med mat eller fel mat. Men jag har läst på vad de ska få att äta och matat med det. Har också matat ganska mycket så jag tror att alla fått. De döda var inte magra heller så jag vete tusan vad som är fel. Resten av fiskarna i mellankaret mår tillsynes bra.Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
Kommentar
-
Ja, jag vet verkligen inte. De kan ha varit gamla, för de var stora, men det kan ju vara något annat också. Funderar på om syresättningen eller genomströmningen inte är tillräcklig för garrorna. Det konstiga är att de var tillsynes helt friska ena dagen och döda andra dagen.Kommentar
-
Kommentar
-
Gjorde vattenbyte i mellankaret nu. Det finns en del trådalger men annars verkar det bra där, trots de tidigare dödsfallen. Guramisarna är stora och fina! Gillar dem verkligen. Skulle gärna ha fler av olika sorter men det är karet för litet för, tyvärr. De fem återstående garrorna verkar friska vilket i och för sig inte betyder något alls eftersom de som dog verkade lika friska de. Botiorna har blivit större och är lagom runda om magarna. När jag köpte dem var de riktigt spinkiga. Så på det stora hela rullar det ändå på i mitt Asien-inspirerade kar.Kommentar
Kommentar