Scalarer i ett 540 liters kar
Kollaps
X
-
Nu har jag gjort ett vattenbyte i storkaret. Passade på att rengöra förfiltret också. Lite häftigt att det blir som ett fint, brunt jordsediment i filtret som luktar just jord. Är mycket nöjd med pumpen/filtret som jag valde. Det är väldigt tyst och jag uppfattar det också som effektivt. Vattnet är klart och fint och det behöver inte rengöras så ofta (förfiltret alltså, resten har jag aldrig rengjort än). Nu med småscalarerna har jag börjat göra vattenbyte var fjärde dag, tidigare gjorde jag det en gång i veckan. Är det för ofta? Byter ca 20% varje gång.Kommentar
-
Låter väldigt mysigt, låter som du njuter riktigt. Lycka till med ynglen , hoppas några klarar sig.Kommentar
-
-
Efter totalstopp till följd av strömavbrott i tunnelbanan, en lång promenad med anledning av stoppet, en härlig omväg med överfylld tvärbana och en behaglig väntan på ett likaledes överfyllt pendeltåg är jag nu äntligen på väg hem med lite levandefoder i form av blackworms! Känner mig nästan som en jägare som, efter en lång och tröttsam jakt, har fällt sitt byte och är i färd med att släpa hem det till grottanKommentar
-
Efter totalstopp till följd av strömavbrott i tunnelbanan, en lång promenad med anledning av stoppet, en härlig omväg med överfylld tvärbana och en behaglig väntan på ett likaledes överfyllt pendeltåg är jag nu äntligen på väg hem med lite levandefoder i form av blackworms! Känner mig nästan som en jägare som, efter en lång och tröttsam jakt, har fällt sitt byte och är i färd med att släpa hem det till grottanMed vänlig hälsning LindaKommentar
-
Maten blev väldigt uppskattad!
Två konstiga/tråkiga saker har dock inträffat. I mellankaret har en garra dött. Den låg hel och ”fin” på botten och det enda som avslöjade att den var död var färgen. Håvade upp den och kollade efter skador, svullnader eller annat tecken på sjukdom. Hittade inget. Var bara död. De andra beter sig som vanligt och ingen ser sjuk ut. I storkaret har den nya scalaren börjat uppvisa lite tecken på samma beteende som den jag bytte in. Står lite för sig själv, är inte så snabb på maten osv. Funderar på om de mobbar ut den minste, att det är det som orsakar beteendet och den minskade matlusten. I så fall lär väl alltid någon få den ”rollen” och det spelar ingen roll att jag bytt en scalare mot en annan?Kommentar
-
Ingen fisk i mellankaret visar tecken på sjukdom. Garrorna beter sig som vanligt. Kanske den som dog inte var sjuk utan bara gammal. Hoppas det.
I storkaret har jag bestämt att låta den nya scalaren vara ett tag. Den är lite för sig själv och äter dåligt. De första dagarna hängde den med resten av gruppen och åt bra, vet inte vad som hänt. Ser inte att den mobbas fysiskt av någon annan men kanske känner den sig svagare än de andra och drar sig undan av den anledningen. Vad vet jag? Sjuk tror jag inte den är egentligen men av någon anledning trivs den inte riktigt. De andra sex verkar må utmärkt. Knepigt...Kommentar
Kommentar