Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Jag gillar Asienkaret mycket men fiskarna har ju inte samma intressanta beteende som apistogrammor och bolivianer med lek och yngelvård. Guramisarna skulle kanske ha det men jag har för strömt vatten för att det ska byggas några skumbon tror jag. Tycker dock att guramisarna är väldigt vackra och trivsamma att titta på. Garrorna och botiorna är roliga men inte heller där kommer det bli lek. Så min slutsats är att SA-karen är intressantare men jag är ändå glad över variationen som Asien-karet erbjuder.
    Intressant att höra. Alltid kul att få lite jämförelser.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Nu har jag gjort ett vattenbyte i storkaret. Passade på att rengöra förfiltret också. Lite häftigt att det blir som ett fint, brunt jordsediment i filtret som luktar just jord. Är mycket nöjd med pumpen/filtret som jag valde. Det är väldigt tyst och jag uppfattar det också som effektivt. Vattnet är klart och fint och det behöver inte rengöras så ofta (förfiltret alltså, resten har jag aldrig rengjort än). Nu med småscalarerna har jag börjat göra vattenbyte var fjärde dag, tidigare gjorde jag det en gång i veckan. Är det för ofta? Byter ca 20% varje gång.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Jädrar vad mysigt det är att mata med upptinad artemia och se hur sju matglada scalarer hugger in! Imorgon hoppas jag få tag på lite levandefoder att bjuda på. Bolivianerna har sprattlare i en grop. Om ett par dagar är de nog frisimmande. Älskar mina fiskar!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Jädrar vad mysigt det är att mata med upptinad artemia och se hur sju matglada scalarer hugger in! Imorgon hoppas jag få tag på lite levandefoder att bjuda på. Bolivianerna har sprattlare i en grop. Om ett par dagar är de nog frisimmande. Älskar mina fiskar!
            Låter väldigt mysigt, låter som du njuter riktigt. Lycka till med ynglen , hoppas några klarar sig.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Låter som en fantastiskt skön lunk i baljan. Gôtt!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Låter väldigt mysigt, låter som du njuter riktigt. Lycka till med ynglen , hoppas några klarar sig.
                Tack!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Låter som en fantastiskt skön lunk i baljan. Gôtt!
                  Ja, det känns så!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Efter totalstopp till följd av strömavbrott i tunnelbanan, en lång promenad med anledning av stoppet, en härlig omväg med överfylld tvärbana och en behaglig väntan på ett likaledes överfyllt pendeltåg är jag nu äntligen på väg hem med lite levandefoder i form av blackworms! Känner mig nästan som en jägare som, efter en lång och tröttsam jakt, har fällt sitt byte och är i färd med att släpa hem det till grottan

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Efter totalstopp till följd av strömavbrott i tunnelbanan, en lång promenad med anledning av stoppet, en härlig omväg med överfylld tvärbana och en behaglig väntan på ett likaledes överfyllt pendeltåg är jag nu äntligen på väg hem med lite levandefoder i form av blackworms! Känner mig nästan som en jägare som, efter en lång och tröttsam jakt, har fällt sitt byte och är i färd med att släpa hem det till grottan
                      Då hoppas vi att fiskarna är väldigt tacksamma!
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Maten blev väldigt uppskattad!

                        Två konstiga/tråkiga saker har dock inträffat. I mellankaret har en garra dött. Den låg hel och ”fin” på botten och det enda som avslöjade att den var död var färgen. Håvade upp den och kollade efter skador, svullnader eller annat tecken på sjukdom. Hittade inget. Var bara död. De andra beter sig som vanligt och ingen ser sjuk ut. I storkaret har den nya scalaren börjat uppvisa lite tecken på samma beteende som den jag bytte in. Står lite för sig själv, är inte så snabb på maten osv. Funderar på om de mobbar ut den minste, att det är det som orsakar beteendet och den minskade matlusten. I så fall lär väl alltid någon få den ”rollen” och det spelar ingen roll att jag bytt en scalare mot en annan?

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Ingen fisk i mellankaret visar tecken på sjukdom. Garrorna beter sig som vanligt. Kanske den som dog inte var sjuk utan bara gammal. Hoppas det.

                          I storkaret har jag bestämt att låta den nya scalaren vara ett tag. Den är lite för sig själv och äter dåligt. De första dagarna hängde den med resten av gruppen och åt bra, vet inte vad som hänt. Ser inte att den mobbas fysiskt av någon annan men kanske känner den sig svagare än de andra och drar sig undan av den anledningen. Vad vet jag? Sjuk tror jag inte den är egentligen men av någon anledning trivs den inte riktigt. De andra sex verkar må utmärkt. Knepigt...

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            OT-varning men jädrar vad spännande VM-laghoppningen är! Omhoppning med USA om guldet. Helt galet osannolikt och vansinnigt spännande. Heja Sverige!!!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jaha, USA vann på tid. Silver till Sverige. Bra jobbat ryttare och hästar!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Hur går det i karen? Någon mer som verkar må dåligt eller är det bättre?
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...