Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Vad roligt att du är nöjd med valet och roligt att de är så aktiva! Bilder vill vi gärna se!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Nu har det gått några dagar sedan jag skrev sist. I storkaret rullar allt på som vanligt. Scalarerna äter och blir större och större. Bolivianerna har flyttat rommen till en grop och det har nu blivit sprattlare. Resten av fiskarna verkar också må bra. I lillkaret växer vattenpesten så att det nästan har blivit en djungel. Jag rensar ofta ut och klipper ner växterna men det växer snabbt upp igen. Fiskarna mår fint men man ser att mina ursprungsplatysar börjar bli gamla. De har ju fått många yngel så platybrist lär jag aldrig få.

      I mellankaret har ytterligare en garra dött. Vet inte alls varför. En annan dog ju för ca två veckor sedan. De som dött såg varken sjuka eller skadade ut. Jag tittade på dem noggrant när de dött och inget syntes. Funderar på om de inte fått tillräckligt med mat eller fel mat. Men jag har läst på vad de ska få att äta och matat med det. Har också matat ganska mycket så jag tror att alla fått. De döda var inte magra heller så jag vete tusan vad som är fel. Resten av fiskarna i mellankaret mår tillsynes bra.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Nu har det gått några dagar sedan jag skrev sist. I storkaret rullar allt på som vanligt. Scalarerna äter och blir större och större. Bolivianerna har flyttat rommen till en grop och det har nu blivit sprattlare. Resten av fiskarna verkar också må bra. I lillkaret växer vattenpesten så att det nästan har blivit en djungel. Jag rensar ofta ut och klipper ner växterna men det växer snabbt upp igen. Fiskarna mår fint men man ser att mina ursprungsplatysar börjar bli gamla. De har ju fått många yngel så platybrist lär jag aldrig få.

        I mellankaret har ytterligare en garra dött. Vet inte alls varför. En annan dog ju för ca två veckor sedan. De som dött såg varken sjuka eller skadade ut. Jag tittade på dem noggrant när de dött och inget syntes. Funderar på om de inte fått tillräckligt med mat eller fel mat. Men jag har läst på vad de ska få att äta och matat med det. Har också matat ganska mycket så jag tror att alla fått. De döda var inte magra heller så jag vete tusan vad som är fel. Resten av fiskarna i mellankaret mår tillsynes bra.
        Men vad tråkigt att de dör i mellankaret. :/ Speciellt när man inte kan förstå varför.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ja, verkligen. Om det dog fiskar av olika sorter skulle jag tro att det var något generellt fel i karet. Nu tror jag att det är något som inte passar för just garrorna. Oklart vad dock...

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Ja, verkligen. Om det dog fiskar av olika sorter skulle jag tro att det var något generellt fel i karet. Nu tror jag att det är något som inte passar för just garrorna. Oklart vad dock...
            Undrar var det kan vara.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Trist med garrorna Nando, undrar vad dödsfallen kan bero på? Kanske dom var gamla?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ja, jag vet verkligen inte. De kan ha varit gamla, för de var stora, men det kan ju vara något annat också. Funderar på om syresättningen eller genomströmningen inte är tillräcklig för garrorna. Det konstiga är att de var tillsynes helt friska ena dagen och döda andra dagen.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Nu har jag köpt levandefoder igen och fiskarna älskar verkligen blackworms!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nu har jag köpt levandefoder igen och fiskarna älskar verkligen blackworms!
                    Jag har aldrig vågat ge mina fiskar levande foder.....hörde någon gång att man kunde få parasiter den vägen

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Oj, det kanske är möjligt men jag chansar nog ändå. Är så roligt att se när de jagar och blir helt till sig av fodret.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Oj, det kanske är möjligt men jag chansar nog ändå. Är så roligt att se när de jagar och blir helt till sig av fodret.
                        Jag förstår det, vill väl också köra levande men jag kommer vänta tills jag känner att jag har fått stabilitet i karen.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Nu har jag köpt levandefoder igen och fiskarna älskar verkligen blackworms!
                          Visst är det roligt att se dem jaga!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ja!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Gjorde vattenbyte i mellankaret nu. Det finns en del trådalger men annars verkar det bra där, trots de tidigare dödsfallen. Guramisarna är stora och fina! Gillar dem verkligen. Skulle gärna ha fler av olika sorter men det är karet för litet för, tyvärr. De fem återstående garrorna verkar friska vilket i och för sig inte betyder något alls eftersom de som dog verkade lika friska de. Botiorna har blivit större och är lagom runda om magarna. När jag köpte dem var de riktigt spinkiga. Så på det stora hela rullar det ändå på i mitt Asien-inspirerade kar.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Några bilder...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...