Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Grymt snyggt , det här kommer att bli jättebra. Jag är alltid lite avundssjuk när jag ser hur fantastiskt duktiga ni är på att inreda karen.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Vad roligt att du tycker det, tack!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Verkligen fina inredningsvarianter du har gjort. Kommer att bli vrålsnyggt!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Jag funderar på helglasakvarium. Blir det fult i överkant då när man ser vattenytan, slangarna som sticker upp, grenar som bryter vattenlinjen osv? Har ju Juwelkar nu och där är det som ett lock som går ner så man inte ser överkanten/vattenlinjen. Det är snyggt tycker jag men hur får man till något motsvarande med helglas? Ett alternativ är visserligen att köra med aluminiumram. Ni som har helglas - hur ser era akvarium ut uppifrån?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Verkligen fina inredningsvarianter du har gjort. Kommer att bli vrålsnyggt!
            Tack!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Nya försök...

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag gillar dom första bilderna bäst. Dom sista bilderna på rötterna ser liksom ut att vara lite "uppradade". Såklart är det du bestämmer hur inredningen ska se ut och vad du tycker. Tänk lite växter också. Jag tror att du kommer få till det kanon Nando. Himla skoj att följa din tråd

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack Inger för synpunkter! Nu testar jag lite olika alternativ bara.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Är det någon som har erfarenhet av Akvastabil Move (160x60x60)? Funderar ibland på att göra det lätt för mig och köpa ett färdigt paket med kar, möbel och belysning. Tycker Akvastabil verkar bra men hör gärna från er som har eller har haft ett sådant kar. Hur funkar det med bottenhålen? Låter läskigt och som att det finns risk för läcka men gissar att det ändå håller tätt för annars skulle de väl inte fortsätta köra med en sådan lösning? Andra synpunkter på Akvastabil som är värt att tänka på?

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Fantastisk tråd!!! Missat den förut (hur det nu kan vara möjligt) men nu läst ifatt den. Mycket spännande. Akvastabils kar och bänkar är oerhört välbyggda. Snygga!
                      Men sedan apropå det där med filter så kan du nästan inte ha för stort filter men lätt ett för litet. En sak är väl när filtret är nytt, men när filtret börjar fyllas med skräp i olika grad av nedbrytning så minskar flödet betänkligt i ett mindre filter. Det är ju flödet genom filtermassan som styr hur mycket bakterier filtret kan hålla levande.
                      När det gäller filterfrågan så undrar jag om du är ljudkänslig. Om ja tveklöst ett Eheim 2080 eller annars den äldre serien Classic som Mats brukar förespråka. Gör det inget med ett svagt sus så rekommenderar jag lika tveklöst JBLs stora filter e1901 eller e 1902. Smart uppbyggda med filtermatta rätt igenom. Rullar på jul. Smidigt!
                      Urstark och går som tåget. Jag har det filtret i mitt 450 med regnbågar. Köp inte ett mindre filter än detta till ditt kar är mitt råd. Då kommer du att ångra dig. Det är ett löfte
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Nando, nu har jag inte riktigt koll, men finns inte akvastabil fusion i storleken som du vill ha? Jag har ju två a.fusion och är jättenöjd.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Inger - tack för tipset om Fusion! Fattar inte att jag missat det. Tur man har kloka Zoopet-vänner! Nu gäller det att läsa på och välja det som passar mig bäst.

                          Bluewing - kul att du hittat hit och tack för filtertipsen! Jag är lite ljudkänslig men inget extremt. Karet ska stå i vardagsrummet och då spelar ljudet mindre roll för mig. I sovrummet vore det en annan femma...

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Inger - tack för tipset om Fusion! Fattar inte att jag missat det. Tur man har kloka Zoopet-vänner! Nu gäller det att läsa på och välja det som passar mig bäst.

                            Bluewing - kul att du hittat hit och tack för filtertipsen! Jag är lite ljudkänslig men inget extremt. Karet ska stå i vardagsrummet och då spelar ljudet mindre roll för mig. I sovrummet vore det en annan femma...
                            Min fru och 2 av mina döttrar kan höra en mygga släppa sig på 5 mils avstånd, så där måste det vara knäpptyst. Nu låter du ju mer normal. Men även om en pump låter lite när den är ny så blir den allt tystare då den så småningom får en biofilm på impellern som smörjer det hela dessutom blir det successivt mer fullt i filtret och motståndet gör att det blir allt tystare. Men som sagt JBL 1901/1902 är billigare och enklare att göra ren och tar mindre plats i skåpet då den är hög och smal.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Haha, underbar beskrivning av dina käras hörsel!

                              Väljer i nuläget mellan Eheim 2080 och JBL 1902. Priset är naturligtvis en faktor men inte den viktigaste i och med att jag ändå kommer att lägga en del pengar på hela projektet. Då spelar den, i sammanhanget, lilla prisskillnaden mindre roll. Vill bara ha ett riktigt bra och praktiskt filter som håller länge.

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag funderar på helglasakvarium. Blir det fult i överkant då när man ser vattenytan, slangarna som sticker upp, grenar som bryter vattenlinjen osv? Har ju Juwelkar nu och där är det som ett lock som går ner så man inte ser överkanten/vattenlinjen. Det är snyggt tycker jag men hur får man till något motsvarande med helglas? Ett alternativ är visserligen att köra med aluminiumram. Ni som har helglas - hur ser era akvarium ut uppifrån?
                                Grejen med helglasakvarium är just att kunna betrakta karet uppifrån också. Helst vill man då ha ett så kallat "rimless", alltså utan glaslister i ovankant.
                                Så här ser mitt ut vilket har stödlist utmed långsidorna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...