Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Min anubis ska blomma

    Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Alltid trevligt när Anubias blommar - oftast gör de inte det under vattenytan
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        men det var liksom lite så jag tänkte att detta inte är så vanligt, aldrig sett eller hört talas om att dom kunde blomma =D

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Ursprungligen postat av tanteva
          Min anubis ska blomma

          Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
          Vackert!
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            fick höra av några amerekanska aqvarieväxt nissar att just anubis är väl den enda av den sorten som blommar under vattnet, den brukar fortsätta när den väl etablerat sig ) denna har dock fått flytta till 114 baljan då det vart så trångt i 56an...den är väl strax över en dm nu =)

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av tanteva
              fick höra av några amerekanska aqvarieväxt nissar att just anubis är väl den enda av den sorten som blommar under vattnet, den brukar fortsätta när den väl etablerat sig ) denna har dock fått flytta till 114 baljan då det vart så trångt i 56an...den är väl strax över en dm nu =)
              Ok, det låter fint. Jag har en Anubis (modell större) som blommar, den är för tillfället lite trist placerad men det verkar ju vara läge att flytta på den då.

              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                fast blommar den så är det ju bra =D...

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  56an håller på att växa igen. Där lever nu bara räkor, de andra dog ut eller har fått flytta in i 114.

                  Frågan är ju vad jag skall göra med alla växter, då jag ville testa ha sådana snäcklekare.
                  Där är planen byta ut sanden emot den vita jag har sedan innan, köpa snäckor och sätta upp hangonfiltret så jag får ordentlig cirkulation och bra reningsverk till dem. då jag är helt novis med utan växter. Har förstått dom bökar så dant så det är inte lönt...

                  Dock har jag anubis på en rotdel, undrar om den kan få stå kvar, eller dom kanske inte gillar rötter... hmm jag skall ta reda på det =D

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    God morgon Eva! Jag kan berätta lite om mina erfarenheter av Lamprologus Ocellatus, vilket är en aggressiv art av snäckskalslekare (och enligt zoopets artbeskriving så kan man hålla dem i kar från 45L vilket är helt befängt). Jag introducerade 6st i ett 54Liters inrett med fin sand och akvarieberg med massa håligheter och sen ett 20 tal snäckskal, både skal från tanganyika (svindyra) och vinbergssnäckor från ica (petade ur smöret och köttet och kokade dem, fattar inte hur nån kan vilja äta nåt så osmakligt och äckligt). Till en början var det en nyfiken och gemensam grupp men med tiden började hirarkin göra sig påmind. Nån av dem kunde helt enkelt bli fråntagen all möjlighet att få ha sitt eget skal att hålla till i och försökte den närma sig ett skal så blev den brutalt attakerad. Den blev förpassad till ett hörn uppe vid ytan och inte ens där fick den vara i fred! Jag hade som sagt ca 20 snäckskal men då gör den dominanta hanen som så att den gräver ner alla skal som inte används av hanen och dennes honor, eftersom han vill inte ha konkurrens och finns det inga skal så blir det inget revir bredvid honom helt enkelt! De fick senare flytta till ett 150Liters men striderna avtog inte utan den dominanta tog bara ett större revir och det hela slutade med stress och död och det var ett olustigt akvarium att äga! Därför hävdar jag bestämt att man alltid ska avstå från att hålla aggressiva arter i ett akvarium, det är bara djurplågeri! De flesta arter från tanganyika och malawi, speciellt tanganyika är väldigt aggressiva men om du vill ha snäckskalslekare så finns ju te.x den ganska fredliga lamprologus multifasciatus....och det jag sett av den så verkar den funka bra!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Tack åheim för informationen.
                      Att dom var riktigt så aggressiva visste jag inte, så nu får jag tänka om =D Det såg så trevligt ut att ha sådana.
                      Då kanske jag skall stoppa i den fjärilshonan jag har nu å en ny hade till henne i den 56an...dom kommer visserligen äta upp en hel del räkor...men jag kan ju flytta några till 114 där dom kan gömma sig lite med . Ja 56an är ju tät växt som det är nu, måste rensa ur lite mer där och in med nån flat yta enligt hur man nu skall locka dom... om dom nu vill leka...
                      Jag borde hitta något som liknar nät men lite stabilare, katterna hoppar gärna upp... och jag klarar mig ifrån att riskera blött överallt , tillå med ev skada på karet om en katt skulle hamna i...så det måste vara stabilt för dem att stå på... inte så förtjust i kåpan... har en led lampa för ett 10 liters som skulle passa ypperligt i mitten.
                      jag får tänka vidare =D

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        Fast multifasciatus och brevis är ju två fredligare arter och dem funkar ju troligen bättre!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          fast den ocellatos brukar väl vara vanligast, den har jag hört om mest.
                          Men det tåls ju att tänkas på =D får leta runt lite.. har inte brottom alls =)

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Idag har jag lite sorg.
                            Hade hittat en festman till min fjärilshona, å dom kom överens med . inget jagande bara lugnt fint simmande. Igår såg jag han inte vid matning. Tänkte det var väl inte så farligt. Idag hittade jag han, torr som fnöske


                            Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              efter sorgen har jag nu flyttat honan och provar några nya dvärgar, nämligen panduro. Det vart nå helt annat sedan fjärils honan fick flytta. Hon var i först när dessa panduro kom. Hade fått höra att det skulle nog inte vara några problem. MEn jag ansåg hon var lite för tjurig för att få vara kvar, så hon bor nu med guppyna i 56an...Troligen skaffar jag henne en ny hane å flyttar på lite guppys... så hon kan få försöka i vart fall att få vara en fisk med fästman.

                              Efter hon flyttat började märkliga saker hända...antingen har jag amanoräkhonan droppat ommen å alla vill äta eller så har mina pansarpandor samlat på sig en massa lek å nu kände att det var dags, Det var ett fasligt simmande runt plantor och lite var stans i grupp... fick inte med allt på film men jag fick en liten här kommer den
                              även panduro honan syns lite då å då... hon är än så länge ganska färglös... men krumbuktar sig för hanen när dom ses...

                              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Undrar vem av fiskarna som kan gräva så. Pansar pandor, häxmalar, Panduro apor eller ancistrur. Någon gillar att gräva i vart fall

                                Kommentar

                                Arbetssätt...