Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Spännande snack Tommy
    När du funderar på enklare lösningar. Tänkt till om Hannes lösning?
    408L Orinoco theme aquariumGeophagus sp Orange headGeophagus steindachneriSatanoperca leucostictaL134L201


    Ett av de vackraste karen på Zoopet i min mening. Han har ju vanliga hängande armaturer med ledinsatser. Kostar småpotatis och blir toksnyggt och du får då belysta och skuggiga partier.
    Tack för kanonbra input. En plan växer sakteligen fram.

    Tänker just nu så här:
    (vilket mycket väl snabbt kan revideras eftersom jag inte ha en aning om hur det kommer fungera eller se ut i verkligheten.

    Ungefär 40% av karet högersida kommer inredas med mycket rötter och en bösig botten (kvistar, rotflis och löv). Denna sida står i ett hörn i vardagsrummet.

    Ungefär 20% av karets vänstersida kommer inredas med några rötter men med vit sandbotten. Denna sida är öppet ut mot vardagsrummet.

    Kvarstående 40% av karets mitt inreds helt rent med vit sandbotten.

    Över karets 20%+40% sätt från vänster sidan läggs en ljusramp för att få ordentligt med ljus på denna yta. 2 eller 4 rör på kanske 1 meter eller 1,20.

    Över karets 40% på högersidan läggs endast några LED spottar för att skapa en skuggigare sida bland rötter och löv.

    Tanken är sedan att försöka skapa ett strömt vatten från vänster till höger så att den skuggiga och bösiga sidan blir den lugnaste.

    Synpunkter, tankar, idéer på detta?
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 19 May 2015, 17:24.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Tack för kanonbra input. En plan växer sakteligen fram.

      Tänker just nu så här:
      (vilket mycket väl snabbt kan revideras eftersom jag inte ha en aning om hur det kommer fungera eller se ut i verkligheten.

      Ungefär 40% av karet högersida kommer inredas med mycket rötter och en bösig botten (kvistar, rotflis och löv). Denna sida står i ett hörn i vardagsrummet.

      Ungefär 20% av karets vänstersida kommer inredas med några rötter men med vit sandbotten. Denna sida är öppet ut mot vardagsrummet.

      Kvarstående 40% av karets mitt inreds helt rent med vit sandbotten.

      Över karets 20%+40% sätt från vänster sidan läggs en ljusramp för att få ordentligt med ljus på denna yta. 2 eller 4 rör på kanske 1 meter eller 1,20.

      Över karets 40% på högersidan läggs endast några LED spottar för att skapa en skuggigare sida bland rötter och löv.

      Tanken är sedan att försöka skapa ett strömt vatten från vänster till höger så att den skuggiga och bösiga sidan blir den lugnaste.

      Synpunkter, tankar, idéer på detta?
      Kör! Går inte veta hru det komma bli utan att pröva. Du kan ju torrinreda också och pröva dig fram sen.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        För min del funkar det inte att tänka som du Tommy, dvs. att planera innan hur karet ska bli inredningsmässigt. Det som funkar för mig är att köpa mer och större inredning än jag behöver sedan pröva mig fram irl när karet väl står där. Så mitt råd är att hamstra massa inredning i skog och mark eller i handeln. Risken när man tänker en hel del innan är att man blir låst. Bättre i så fall att mäta ut ytan på golvet och torrinreda med det du skaffat.
        Men det är hur jag skulle göra. Du och Pernilla kanske funkar tvärtom och är kreativare i tanken innan. Vi är kanske olika
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          För min del funkar det inte att tänka som du Tommy, dvs. att planera innan hur karet ska bli inredningsmässigt. Det som funkar för mig är att köpa mer och större inredning än jag behöver sedan pröva mig fram irl när karet väl står där. Så mitt råd är att hamstra massa inredning i skog och mark eller i handeln. Risken när man tänker en hel del innan är att man blir låst. Bättre i så fall att mäta ut ytan på golvet och torrinreda med det du skaffat.
          Men det är hur jag skulle göra. Du och Pernilla kanske funkar tvärtom och är kreativare i tanken innan. Vi är kanske olika
          För mig är det en väldigt trivsam process att fundera ut inredningen på näthinnan innan det är dags att påbörja arbetet på riktigt, jag ser framför mig olika effekter som jag vill uppnå, ser framför mig konsekvenserna av olika inredningsdetaljer, teknikval och placering av såväl inredning som teknik. Sen så kan detta möjligen förändras när karet väl står där .

          Älskar att sitta som nu, med en varm kopp kaffe och analysera allt från inredning till hur själva flytten skall gå till.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Jag vet ju inte hur det ser ut hos er som kör ytterfilter, men jag har en pump på 1800L/h i filterkammaren.
            Det blir inga löv kvar på den nakna sandbotten i två tredjedelar av karet, på motsatt sida utblåset. Däremot kilar det fast sig lite mellan stenar/rötter...

            (Går ju inte att fota riktigt med detta dagsljuset i rummet, men du ser hur jag menar...)

            Klicka på bilden för större version

Namn: 190520154117[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,1 KB
ID: 2171638
            Senast redigerad av Mr Woods; 19 May 2015, 18:34.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Just nu så har det en helsvart bakgrund. Kan det duga?
              Njae... Inte i min personliga smak så är det inte det men det är ju jag det.

              jag hade satsat på en rejäl bakgrund eller alternativt en slimline, det gör i mitt tyckte att man "ramar" in karet och det blir en helhet. En "riktig"bakgrund för mig blir en del av inredningen istället för nåt man vill dölja typ, en svart bakgrund blir väldigt platt och får inte samma djupkänsla i mitt tycke men detta är helt mina personliga åsikter och smaken är som röven, klôven..
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Njae... Inte i min personliga smak så är det inte det men det är ju jag det.

                jag hade satsat på en rejäl bakgrund eller alternativt en slimline, det gör i mitt tyckte att man "ramar" in karet och det blir en helhet. En "riktig"bakgrund för mig blir en del av inredningen istället för nåt man vill dölja typ, en svart bakgrund blir väldigt platt och får inte samma djupkänsla i mitt tycke men detta är helt mina personliga åsikter och smaken är som baken, klöven..
                Agree
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Kommer du och hälsar på när du ändå skall komma till mina krokar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Kommer du och hälsar på när du ändå skall komma till mina krokar
                    Har faktiskt varit där en sväng i kväll och titta på karet . Det satt en fotobakgrund på karet föreställande "grått berg" som såg "ok" ut.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Allt tyder på att det blir hämtning av karet torsdag kväll varpå jag i morgon kväll måste flytta 240 och 120 karet i och med att det nya skall stå där dessa står idag. Tömmer det till 80% med fiskar och all inredning kvar, flyttar på det och fyller det på nytt så att jag sedan i lugn ro kan sätta upp det nya på rätt plats och påbörja flytt från det gamla till det nya.

                      Har ett par spännande dagar framför mig där mycket skall klaffa
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Har nu påbörjat alla förberedande aktiviteter inför morgondagens ankomst av det nya karet genom att bland annat flytta de kar som står där det nya skall stå.

                        Har dock en fundering. Istället för att "packa ned" 8 diskus i ett antal hinkar, kan det fungera att mellanlanda dem i ett 120 lido med både innerfiltret och svampfiltret igång?

                        Blir visserligen väldigt mycket fisk på liten yta men å andra sidan hur är det att bo i en hink? Vill ju absolut inte att någon revirkamp går igång med så mycket fisk på så liten yta men det kanske kan undvikas genom att mörklägga det helt genom att lägga en svart handduk över karet?

                        Tänker mig att jag behöver en heldag till att flytta all teknik och innehåll i 240 karet till det nya så det blir väl ungefär så länge som kompisarna i så fall får bo i 120 karet.

                        Vad tror ni, kan det fungera?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det kommer att fungera kanon med Lidot, Tommy. Rätt tänkt [emoji5]️
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Sådär då var allt klart inför morgondagen. Bägge karen flyttade och åter igång. Vardagsrummet påminner lite smått om en krigszon men som tur är så är det en kortvarig upplevelse. Ser nu fram emot att karet står på plats här hemma så att arbetet kan fortsätta. Ser något mindre fram emot hämtning och transport av karet. Blir en väldigt försiktigt och kontrollerad fyllning av karet efter transport. Om allt går som planerat så är lördagens sedan dedicerad till att kicka igång karet på allvar.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Jag är avundsjuk på dig. Vill ju också ha ett sånt akvarium.
                              Däremot så är jag inte avundsjuk på själva bärandet av akvariet

                              Ja det kan bli fruktansvärt stökigt när man ska flytta runt några kar. Tidskrävande, kaotiskt och förvirrande.
                              Men när du är färdig så kommer belöningen i att få inreda ett nytt akvarium modell stort

                              Kommentar

                              • simpson
                                • July 2012
                                • 666

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Nackdelen med ledramper och tex Razor är att de kostar någonstans mellan en miljon och en miljard . Har du några exempel på tänkbara led-spotar?
                                Nu finns det ju 'prisvärda' ledramper från olika kinesföretag, kostar mindre än en standard T5 ramp kostar i Sverige...

                                Och räknar man in driftskostnaden över 3 år med lysrörsbyte och större strömförbrukning blir led en klart bättre affär.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...