Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hej Mats

    Sitter med en liten fundering. Om det nu mot förmodan skulle bli yngel så misstänker jag att jag bör stänga av innerfiltret och lyfta ut filtermassan från det samma. En liten utmaning är dock att svampfiltret är helt nytt vilket innebär typ noll goda bakterier.

    Några tankar på hur jag bör gör?
    Jag drog igång ett yngelkar från scratch. Fick mätbar nitrit i vecka tre, gjorde ett >90% VB då, med vatten från ett annat akvarium och sedan dess har jag aldrig haft några mätbara nivåer!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      2014
      Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-08-12 21.10.20.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,9 KB
ID: 2171592

      2015
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3865.jpg
Visningar: 2
Storlek: 182,6 KB
ID: 2171593
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Hahahah!
        Då är jag inte ensam om att ha lyckats ordna ett snyggt akvarium utan att ha en ordentlig hardscape från början!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Hahaha ja Tommys utveckling rent inredningsmässigt är ju rätt magisk
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Har en fundering (igen):
            I våra diskuskar så har vi det oftast ganska så varmt. De med yngre fiskar lite varmare än de med vuxna fiskar. I en del kar (men sällan diskus vad jag kunnat se) så använder man luftpump och syresten. I vårt lekkar kör vi nu med ett svampfilter för filtrering och syresättning utan att få för stora vattenrörelser.

            Har sedan läst en del men även här verkar åsikterna gå isär. Bidrar luftpump och syresten och/eller svampfilter till en förbättrad syresättning i ett kar med i övrigt bra filtrering eller ger det ingen som helst effekt?

            Anledning till denna fundering är att jag ser en skillnad i andningsfrekvens hos de fiskarna som dår i diskuskaret kontra de som går i lekkaret där jag just nu har det någon grad svalare.

            (Är medveten om CO2 effekten av att köra en luftpump i kare)
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Oavsett vad folk säger så syns det en rejäl skillnad på diskusarnas andning om jag sätter på en diffusor på något av innerfiltren. Däremot vädrar man ju ut Co2, men det vet du ju redan.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Oavsett vad folk säger så syns det en rejäl skillnad på diskusarnas andning om jag sätter på en diffusor på något av innerfiltren. Däremot vädrar man ju ut Co2, men det vet du ju redan.
                Precis den skillnad jag nu ser mellan karen och det är precis som du säger en ganska stor skillnad. Skall göra VB idag samt rensa ett innerfilter så jag tänker mig slänga i det lilla svampfiltret jag har över i ett hörn för att se vad det blir för effekt på såväl andning som CO2.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ytterligare en rot har fått smaka på hammaren idag

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 506,4 KB
ID: 2171599
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det som händer med co2 samtidigt som genomluftning är väl om jag fattar rätt att du eldar för kråkorna dvs. Du tillsätter något som du samtidigt tar bort.
                    Läckert med rotflis al la Tommy [emoji5]️
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det som händer med co2 samtidigt som genomluftning är väl om jag fattar rätt att du eldar för kråkorna dvs. Du tillsätter något som du samtidigt tar bort.
                      Läckert med rotflis al la Tommy [emoji5]️
                      Precis så är det ju. Jag tror dock mig att under ett kort test att genom att inte mata påför fullt från luftpumpen och öka på CO2 tillförseln så kan jag bibehålla PH värdet i karet vilket borde betyda samma nivå CO2 i karet fast med mer syre men att det kostar CO2 för att uppnå detta.

                      Otur när jag tänker?

                      Har nu även bytt vatten i de två diskuskaren, rensat ett innerfilter samt slängt i den av hammaren mosade roten. Den ligger och flyter omkring nu så får vi helt enkelt se var karet bestämmer att de olika delarna skall landa.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Skadar aldrig med syretillförsel i filter, mer syre, mer bakterier.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Kan konstatera att man kan hålla ett stabilt PH även vid syretillförsel med luftfilter och syresten genom att bromsa lufttillförseln något samtidig som man ökar mängden CO2.

                          Även efter vattenbyte så orkar systemet dra ned PH från kranvattnets PH till önskar värde samtidigt som syre tillförs.

                          Kör så här ett tag så får vi se om jag ändrar uppfattning längre fram.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            På tal om att mixtra med vattenvärden så överväger jag att småfiltrera lite torv, nu när man har sump och allt. Kanske fiskarna tycker det är lite mysigare.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Lite avis på sumpen men visst talade vi om Einarsson Sump AB i närtid?

                              I övrigt så påminner mitt kar just nu om Stjärnornas Krig och någon form av meteorregn nu när det flyter omkring en sprängd rot och lite löv i det strömmande. Har tillräckligt med vatten i sig så de flyter inte längre vid ytan utan cirkulerar runt i karet just som svävande objekt
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Lite avis på sumpen men visst talade vi om Einarsson Sump AB i närtid?

                                I övrigt så påminner mitt kar just nu om Stjärnornas Krig och någon form av meteorregn nu när det flyter omkring en sprängd rot och lite löv i det strömmande. Har tillräckligt med vatten i sig så de flyter inte längre vid ytan utan cirkulerar runt i karet just som svävande objekt
                                Haha fiskarna får väl ducka om det kommer något.

                                Jag funderade ju på om jag ska sammanfatta/dokumentera sumpbygget på något sätt, och hur allt funkar, men jag vet inte riktigt var jag skulle börja isåfall, kanske bättre om folk ställer frågor vad de är osäkra på så kan jag svara på det i så god detalj jag kan.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...