Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Vad gäller säljaren så har jag ingen aning om han läser projekttrådarna på Zoopet men vill oavsett det verkligen lyfta fram honom som en oerhört sympatisk och trevlig gentleman med ett stort hjärta som troligen varit lika nedstämd och bedrövad över vad som hänt som jag. Vi har haft en väldigt bra dialog under dagen idag där han visat att vad som är viktigast för honom är att jag får uppfylla min vision om ett nytt och större diskuskar och trots att jag inte kan kräva något alls av honom så har han självmant erbjudit en ekonomisk uppgörelse där han valt att återbetala hälften av köpeskillingen. Underbart att det fortfarande finns människor som honom. Det hedrar honom verkligen.
    Trevligt när det är på det sättet.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      Jag hade nog inte heller vågat chansa med en såpass stor skada på karet även om jag är lite av den chanstagande typen.
      En lagning med en extra glasskiva skulle fungera utmärkt, men jag hade inte accepterat utseendet som hade blivit med den fula lagningen.
      Så du gör helt rätt tycker jag.
      Du får se det som att du har ett bra "projektkar" om du nån gång får tillgång till en lokal med golvbrunn

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Är det kortsidan så är det egentligen inte något problem att limma dit en ny kortsida inuti akvariet men den skall förstås vara lika tjock som den gamla. Rätt gjort så blir det snarare starkare än det tidigare. För en herrans massa år sedan råkade jag ut för samma sak (slog i med en pallyftare vid transporten) och eftersom det var akut så slängde jag in en ny kortsida ovanpå den gamla och det var inga som helst problem.
        Estetiskt kommer du inte att kunna se sprickan i sig men däremot så ser det framifrån lite lustigt ut med ett dubbel så tjockt glas på ena sidan.

        Så säkerhetsmässigt är det inga problem.
        Estetiskt kanske inte så snyggt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Är det kortsidan så är det egentligen inte något problem att limma dit en ny kortsida inuti akvariet men den skall förstås vara lika tjock som den gamla. Rätt gjort så blir det snarare starkare än det tidigare. För en herrans massa år sedan råkade jag ut för samma sak (slog i med en pallyftare vid transporten) och eftersom det var akut så slängde jag in en ny kortsida ovanpå den gamla och det var inga som helst problem.
          Estetiskt kommer du inte att kunna se sprickan i sig men däremot så ser det framifrån lite lustigt ut med ett dubbel så tjockt glas på ena sidan.

          Så säkerhetsmässigt är det inga problem.
          Estetiskt kanske inte så snyggt
          Så är det helt säkerligen men för mig så blev det nog mer en känslomässig grej. Som om om någon gjort inbrott i ditt hus, visst går det att återställa den uppbrutna dörren till minst samma standard som innan inbrottet men det lämnar efter sig en känslomässig osäkerhet och den vill jag inte ha inför min hobby.

          Däremot så kommer jag inte kassera karet utan snarare undersöka om det kan göra någon annan lycklig för en symbolisk summa eftersom det precis som du säger troligen inte kommer vara några problem efter en lagning.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Så är det helt säkerligen men för mig så blev det nog mer en känslomässig grej. Som om om någon gjort inbrott i ditt hus, visst går det att återställa den uppbrutna dörren till minst samma standard som innan inbrottet men det lämnar efter sig en känslomässig osäkerhet och den vill jag inte ha inför min hobby.

            Däremot så kommer jag inte kassera karet utan snarare undersöka om det kan göra någon annan lycklig för en symbolisk summa eftersom det precis som du säger troligen inte kommer vara några problem efter en lagning.
            Haha precis så. Det funkar men det är inte 100%. Det är 99,9% och då går man och stör sig somfan på dne 0,1%-biten.
            350L Diskus

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              Läst "ikapp" wihiiiiiii, nytt kar!! Drömmen[emoji3]
              Way bättre än det begade, synd på sprickan men allt händer av en orsak!
              Nytt är så sjukt fräscht, pengarna försvinner ändå, bara bra plöja dom i något bestående!!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Grattis till ett utmärkt beslut Tommy!

                Själv åkte jag till Nol och hämtade mitt nya 310L på grund av en betydligt mindre "defekt" på ett begagnat kar!

                Klicka på bilden för större version

Namn: 030320142423.jpg
Visningar: 3
Storlek: 77,6 KB
ID: 2171668

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Grattis till ett utmärkt beslut Tommy!

                  Själv åkte jag till Nol och hämtade mitt nya 310L på grund av en betydligt mindre "defekt" på ett begagnat kar!

                  [ATTACH=CONFIG]76110[/ATTACH]
                  Fan det hade jag inte ens hittat. O_O Just däröfr jag köper nya kar jämt kankse.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av jozi81
                    Läst "ikapp" wihiiiiiii, nytt kar!! Drömmen[emoji3]
                    Way bättre än det begade, synd på sprickan men allt händer av en orsak!
                    Nytt är så sjukt fräscht, pengarna försvinner ändå, bara bra plöja dom i något bestående!!
                    Besvikelsen har lagt sig till förmån för en stor längtan tills torsdag. Skillnaden denna gången är att ställningen nu redan är på plats så jag skulle faktiskt kunna påbörja arbetat med att snickra en möbel runt ställningen. Alltså inte sysslolös i morgon ändå
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Tror att jag nu vet hur ett barn skulle uppleva det om hen fick talat om för sig 10:00 den 24/12 att julafton i år är inställd. Jobbade med det nya karet till sent igår kväll när jag upptäckte en skada i ett av sidoglasen som gjorde att jag inte vågade gå vidare med provfyllningen. Visserligen är karet tätt men med så stor volym vore det idioti att ignorera en glasskada.

                      Förstår nu hur oerhört kul jag tycker det är med akvaristik och hur enormt mycket jag laddat upp för detta spännande 720 projekt för jag kan faktiskt inte minnas när jag blev så besviken och nedstämd sist.

                      Efter att ha suttit på golvet och bara tittat besviket på karet en längre stund så beslutade jag mig för att ta kvällen och sova på saken.

                      Vaknade ännu tidigare än vanligt med en hjärna som övergått från besvikelse till snarare en inställning över att problem är till för att lösas. (OK erkänner även besvikelsen är kvar hos mig)

                      Redan vid 04:30 i morse så hade de första mailen gått ut till flera glasmästare samt även en förfrågan till en handlare om ett nytt 720 kar.

                      Har just nu ingen aning om var detta landar, och helgens inredningsaktivitet kan man nog konstatera som inställd men att detta skall ske på ett eller annat sätt råder det ingen tvekan om.
                      Om du nu ändå köper ett nytt, varför inte se till att få ett akvarie med mer höjd så det ger bättre utrymme för plattfiskar?

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av simpson
                        Om du nu ändå köper ett nytt, varför inte se till att få ett akvarie med mer höjd så det ger bättre utrymme för plattfiskar?
                        Har ju just ett sådant kar ståendes i vardagsrummet och det känns väldigt rymligt, längden och djupet ger bra förutsättningar för flera revir och eller en lekplats samtidigt som det passar väldigt bra in i rummet.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Någon trådföljare som kan tänkas tycka till om följande byggtankar?
                          (Om nu min text går att förstå utan skiss, kanske ännu svårare än fredag kväll)

                          Har nu en ställning till akvariet som är 60 cm djup, 64 cm hög och 200 cm lång.

                          Tanken är att bygga en vit möbel runt denna ställning.
                          Tänker någon form av skiva som läggs som bottenplatta under karet och då följaktligen ovanpå ställningen. Denna skiva kommer vara lika lång och djup som ställningen plus det som skivorna som används bygger. Låt oss säga 1,8 cm bara för att förenkla denna redan komplicerade text.

                          Skivan läggs kant i kant med ställningens bakre och högre del samtidigt som den sticker ut 1,8 cm över ställningens främre och vänstra del.

                          Karet placeras sedan kant i kant med skivans främre och vänstra del vilket följaktligen lämnar en fri yta på ca 1,8 cm på skivans bakre och högre del.

                          Samma typ av skiva används sedan för att bygga en vägg bak karet och på karets högra del. Denna skiva monteras ovanpå den fria yta på 1,8 cm som finns över bak och till höger.

                          Samma typ av skiva används sedan för att bygga en front framför ställningen. Denna skiva monteras under den fria yta på ca 1,8 cm som finns under fram och till vänster om ställningen.

                          Kan detta fungera. Några problem med att karet kommer stå på en läpp som sticker ut utanför ställningen?

                          Gick det att förstå över huvudtaget?
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Någon trådföljare som kan tänkas tycka till om följande byggtankar?
                            (Om nu min text går att förstå utan skiss, kanske ännu svårare än fredag kväll)

                            Har nu en ställning till akvariet som är 60 cm djup, 64 cm hög och 200 cm lång.

                            Tanken är att bygga en vit möbel runt denna ställning.
                            Tänker någon form av skiva som läggs som bottenplatta under karet och då följaktligen ovanpå ställningen. Denna skiva kommer vara lika lång och djup som ställningen plus det som skivorna som används bygger. Låt oss säga 1,8 cm bara för att förenkla denna redan komplicerade text.

                            Skivan läggs kant i kant med ställningens bakre och högre del samtidigt som den sticker ut 1,8 cm över ställningens främre och vänstra del.

                            Karet placeras sedan kant i kant med skivans främre och vänstra del vilket följaktligen lämnar en fri yta på ca 1,8 cm på skivans bakre och högre del.

                            Samma typ av skiva används sedan för att bygga en vägg bak karet och på karets högra del. Denna skiva monteras ovanpå den fria yta på 1,8 cm som finns över bak och till höger.

                            Samma typ av skiva används sedan för att bygga en front framför ställningen. Denna skiva monteras under den fria yta på ca 1,8 cm som finns under fram och till vänster om ställningen.

                            Kan detta fungera. Några problem med att karet kommer stå på en läpp som sticker ut utanför ställningen?

                            Gick det att förstå över huvudtaget?
                            Går att förstå och borde fungera u.a!

                            Jag hade en gång en aluställning med en skiva ovanpå som stack ut framme och på sidorna, sen var det en snygg front som man kunde "hänga" på utsticket. Extremt lätt att bara lyfta av och få tillgång under karet.

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Tanken var en praktisk akvarielördag, den har hittills varit mest teoretisk. Texterna att läsa tar liksom aldrig slut.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0375.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,9 KB
ID: 2171676
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Kanske skall man putsa glaset idag?

                                They would be even more majestic if they weren't quite so goofy-looking. Nice dodges by the diver. Who appears to be cleaning the tank from the inside.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...