Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Då kommer en motfråga från mig Tommy - hur tänker du gå tillväga efter stödmatning? Personligen så tror jag inte att det kommer att fungera att stödmata en hackkyckling. Jag tror dessvärre, att den kommer att bli ännu mer hackkyckling när den placeras på nytt i "sitt" kar.
    Vill inte på något sätt verka negativ, men någon/några blir för det mesta hackkycklingar i en Diskusgrupp.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Inger H
      Då kommer en motfråga från mig Tommy - hur tänker du gå tillväga efter stödmatning? Personligen så tror jag inte att det kommer att fungera att stödmata en hackkyckling. Jag tror dessvärre, att den kommer att bli ännu mer hackkyckling när den placeras på nytt i "sitt" kar.
      Vill inte på något sätt verka negativ, men någon/några blir för det mesta hackkycklingar i en Diskusgrupp.

      //Inger
      Vet ju att du har rätt Inger men svårt det där att bara titta på när naturen har sin gång. Just nu är det mest kärlek och massor med aktivitet i ett syrerikt kar efter kvällens vattenbyte [emoji6]


      Skickat från min iPad med Tapatalk
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Vet ju att du har rätt Inger men svårt det där att bara titta på när naturen har sin gång. Just nu är det mest kärlek och massor med aktivitet i ett syrerikt kar efter kvällens vattenbyte [emoji6]


        Skickat från min iPad med Tapatalk
        Jag vet så väl hur du känner Tommy, men det jag skulle önska i ditt kar (som är jättefint) är lite fler gömställen i form av lite fler rötter kanske klädda med Anubias, och mer av höga växter, så att dessa som står lite lägre i rang kan söka trygghet och "komma undan" sina mobbare på ett bra sätt. Diskusar gillar när dom liksom har "tak över huvudet" .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag vet så väl hur du känner Tommy, men det jag skulle önska i ditt kar (som är jättefint) är lite fler gömställen i form av lite fler rötter kanske klädda med Anubias, och mer av höga växter, så att dessa som står lite lägre i rang kan söka trygghet och "komma undan" sina mobbare på ett bra sätt. Diskusar gillar när dom liksom har "tak över huvudet" .

          //Inger
          Har precis gått ifrån ett nästintill oinrett kar, som var vad man blev rekommenderad för störst möjlighet att lyckas med diskus, till att nu kompletterat med både några rötter och växter. Vill vara försiktig med förändringar ett tag framöver nu men tar absolut till mig det du skriver. Tack för dina råd.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Den stora fördelen (vilket är anledningen till att folk tipsar om oinrett kar) är att det är extremt lätt att hålla rent vid extrem matning och uppfödning av ungdjur. Man kan lätt dammsuga botten och se så att allt är rent och fint.

            Men där tycker jag fördelarna slutar. Det finns även nackdelar då diskusarna som kanske bor i en lägenhet med lite folk i rörelse osv istället blir stressade då de inte har någonstans att gömma sig och känner sig därmed otrygga i karet. Det verkar inte se ut som att dina gör det dock men det är en faktor.

            Så det är en balansgång. Mycket inredning är mysigt för fiskarna också, det är trots allt naturligt beteende att de ska kunna mysa bland rötter och skydd.

            Oinredda är självklart något som är överlägset i odlingssammanhang men då bor ofta fiskarna inte i vardagsrum utan i odlingslokaler där de ändå får vara i lugn & ro på ett annat sätt.

            Sammanfattning: Du behöver inte alls vara oroad för mer inredning sålänge det inte blir för svårt att hålla rent. :-)
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Den stora fördelen (vilket är anledningen till att folk tipsar om oinrett kar) är att det är extremt lätt att hålla rent vid extrem matning och uppfödning av ungdjur. Man kan lätt dammsuga botten och se så att allt är rent och fint.

              Men där tycker jag fördelarna slutar. Det finns även nackdelar då diskusarna som kanske bor i en lägenhet med lite folk i rörelse osv istället blir stressade då de inte har någonstans att gömma sig och känner sig därmed otrygga i karet. Det verkar inte se ut som att dina gör det dock men det är en faktor.

              Så det är en balansgång. Mycket inredning är mysigt för fiskarna också, det är trots allt naturligt beteende att de ska kunna mysa bland rötter och skydd.

              Oinredda är självklart något som är överlägset i odlingssammanhang men då bor ofta fiskarna inte i vardagsrum utan i odlingslokaler där de ändå får vara i lugn & ro på ett annat sätt.

              Sammanfattning: Du behöver inte alls vara oroad för mer inredning sålänge det inte blir för svårt att hålla rent. :-)
              Det är väl ungefär samma slutsats som även jag med min ringa erfarenhet med diskus har gjort. Karet kommer utvecklas, känns väldigt bra med de senaste justeringarna i form av e1501 filtret och strilrören. Att få på plats en väl fungerande teknik blir ju ännu viktigare när karet blir lite mer "svårstädat". Är en väsentlig skillnad nu mot tidigare kring hur strömmar och cirkulation tar hand om mycket av städningen för mig. Hade jag kört igång med mycket inredning innan jag förstod hur detta fungerar och därmed investerat i en bättre lösning så hade jag nog suttit med ett antal problem nu tror jag.

              Eftersom det är mina första diskusar så har denna första tid även varit viktig för att förstå deras beteende så att karet sedan kan inredas efter hur dem rör på sig etc.

              Som nästa steg så skulle jag gärna vilja se att mina växter mår bra och utvecklas som jag har tänkt och att det sker med bibehållen vattenkvalitet. (Har beställt växtnäring idag) Vågar mig sedan på att plantera ytterligare.

              Visst blir det testa och lär med svåra fiskar vilket troligen inte är optimalt men känner själv att det är en väldigt stimulerande resa som triggar mig till att lägga ned mycket tid och med en oerhörd vilja att lyckas.

              Har sagt det förr och säger det igen, alla ni som tar er tid att ge råd här på zoopet är ovärderliga för mig i denna resa.


              Skickat från min iPad med Tapatalk
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                Jag hade en hackkyckling där den stackaren inte hade en fena kvar. Nu har jag Malawi ciklider så det är en helt annan livs stil med mycket stök och bröt! Jag satte den mest aggressive fisken i en yngelkasse i det befintliga karet. Han bodde där i tio dagar och lugnade sig. Nu simmar de ihop och hackkycklingen mår bra och får vara ifred. Jag tror att det ibland kan vara lönt att separera någon individ för att de ska gå bättre ihop igen. Men som sagt, det är helt andra fiskar jag har!
                Ett fint kar du har, jag spanar på dina framsteg!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag vet så väl hur du känner Tommy, men det jag skulle önska i ditt kar (som är jättefint) är lite fler gömställen i form av lite fler rötter kanske klädda med Anubias, och mer av höga växter, så att dessa som står lite lägre i rang kan söka trygghet och "komma undan" sina mobbare på ett bra sätt. Diskusar gillar när dom liksom har "tak över huvudet" .

                  //Inger
                  Nu har du och Einarsson satt grillar i huvudet på mig , lämna karet ostört ett tag för att ge fiskarna lugn och ro eller göra ytterligare en förändring genom någon mer rot samt fler växter? Skapa ytterligare en förändring vilket diskusarna i grunden inte gillar men då skapa bättre långsiktiga förutsättningar för alla i hierarkin genom fler trygga zoner i akvariet eller lämna det därhän men då inte skapa bättre förutsättningar för de som står lägst i rang. hmm?

                  Ur ett städ- och underhållsperspektiv så känns det inte som något problem att inreda ytterligare, känner att jag har kontroll på teknik och vattenkvalitet. Fäljer det dessutom väldigt noggrant både manuellt och maskinellt.

                  Någon skulle nu säkert vilja påpeka att jag gör saker i fel ordning, och ja så är det nog men detta får bli min skola i akvaristik. Förhoppningsvis så ökar kunskapen varpå misstagen blir färre
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Du behöver inte stressa angående mer inredning, du kan mkt väl låta det vara ett tag. Dina diskusar ser inte alls stressade ut i nuläget.

                    Du kan hålla koll på tecken som att någon av fiskarna inte får i sig mat vid matningar, eller alltid blir borttryckt till ett hörn etc. Sålänge alla är framme och äter behöver du inte oroa dig.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Du behöver inte stressa angående mer inredning, du kan mkt väl låta det vara ett tag. Dina diskusar ser inte alls stressade ut i nuläget.

                      Du kan hålla koll på tecken som att någon av fiskarna inte får i sig mat vid matningar, eller alltid blir borttryckt till ett hörn etc. Sålänge alla är framme och äter behöver du inte oroa dig.
                      Det är just det som är grejen och som startade denna dialog om karets inredning. Vi har en fisk som allt mer får stå i ett hörn och då heller inte får i sig någon mat. Det går i vågor, brukar vara utanför några dagar för att sedan ansluta till gänget igen, men nu har den varit utanför lite för många dagar för att det skall kännas bra.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Det var en olyckshändelse jag lovar, men det råkade nog följa med hem lite inredningsdetaljer idag

                        Tanke: Öppet under roten så att bottenströmmen får göra sitt med all smuts som landar där, bakom roten en ny skyddsplats i karet, förhoppningsvis en ännu bättre sådan när taket av Anubias växt till sig.

                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Skön stämning i karet denna kväll. Paret skakar, putsar och kelar. Övriga diskusar simmar nyfiket omkring mellan såväl gamla som nya rötter och växter. Pandorna är som vanligt helt crazy på kvällen, ancistrusarna jobbar febrilt, räkorna ja dem har jag faktiskt ingen aning om var dem är och kardinalerna simmar lugnt omkring och beskådar det hela. Helt enkelt en bra akvariekväll

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1410204933.554652.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,9 KB
ID: 2163362


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Wiie
                            • May 2006
                            • 124

                            Riktigt fin kar och fina fiskar! Får man vara lite nyfiken och fråga vad diskusarna gick på hos Herkules??

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Wiie
                              Riktigt fin kar och fina fiskar! Får man vara lite nyfiken och fråga vad diskusarna gick på hos Herkules??
                              Det får man absolut. Har för mig att det var 295 styck.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Fler räkor?
                                Efter att karet har genomgått en större förändring så ligger numerären räkor i underkant för vad som rekommenderas. Funderar därför på att komplettera med ytterligare ett gäng. Antar att "nettoeffekten" av räkor alltid är positivt, dvs de rensar mer än vad de själva smutsar ned? Vad gäller utrymme för djuren i karet så lär det ju inte vara några problem, man får ju leta efter de jag har, försvinner i inredningen.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...