Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Vilket fantastiskt fint akvarium du har!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av ElinR
      Vilket fantastiskt fint akvarium du har!
      Tack snälla, det värmer verkligen!
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Har läst igenom tråden och det är verkligen kul att följa utvecklingen i ditt kar! Intressant att du delar med dig av tankar, funderingar, framgångar, reflektion mm. Detta gör sådana här trådar så lärorika!
        Du har fått till ett riktigt snyggt kar och så fina plattfiskar!
        Hur går det med Fluvalkaret, jag är nyfiken då jag tycker dom har en snygg design och brukar bli väldigt vackra när dom är inredda?
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av heba
          Har läst igenom tråden och det är verkligen kul att följa utvecklingen i ditt kar! Intressant att du delar med dig av tankar, funderingar, framgångar, reflektion mm. Detta gör sådana här trådar så lärorika!
          Du har fått till ett riktigt snyggt kar och så fina plattfiskar!
          Hur går det med Fluvalkaret, jag är nyfiken då jag tycker dom har en snygg design och brukar bli väldigt vackra när dom är inredda?
          Tack snälla, kul att du orkar läsa mitt svammel och tack för kommentaren om karet. Fluval karet står än så länge som en snyggt designad luftavfuktare, projektering pågår
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Foto: Drop-Checkern visar visserligen fortfarande blått men det vore synd att klaga på växternas utveckling sedan de planterades. Det växer så det knakar helt enkelt. Ser med andra ord inga direkta besvär med karets nuvarande kondition men vill ju så gärna få det bekräftad även genom en drop-checker som visar grönt.

            Till historien hör ju att CO2 system installerades bara för några dagar sedan så växternas framfart fram tills nu beror inte på det utan snarare på andra bra villkor i karet i kombination med Tropicas Plant Growth som verkar fungera väldigt bra.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1747.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,7 KB
ID: 2163518
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Veckans första akvarieunderhåll genomfört. Passade på att samtidigt förlänga taifunen till CO2 systemet. Tror inte vår hona är riktigt på topp, kan bero på alla förändringar. Baserar min känsla på att paret inte tillbringar fullt så mycket tid tillsammans längre utan hon står gärna för sig själv. Var ett tag sedan nu vi såg deras lekbeteende. Övertygad om att de är störda av alla de förändringar vi gjort i karet på senaste. Inga stora saker men tycker mig se små indikation, nja kanske inte ens indikationer utan mer en kvalificerad magkänsla.

              Nu är det, utöver vanlig skötsel som ikväll, dags för lugn och ro i karet.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Skräp, precis innan ljuset släcktes så dök det upp en död panda. Av fiskens kondition att dömma så har den nog varit död ett dygn eller så. Har nog legat gömd någonstans men "vaskats" fram i samband med vattenbytet. Aldrig kul att förlora ett djur
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Tråkigt. Kankse har skadats vid ommöblering eller något?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Även om det vore klantigt så är det inte alls omöjligt att den fastnat i kläm under en rot eller liknande.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Har under åren regelbundet haft dödsfall av ung Corydoras. I Diskuskaret t.ex. så köpte jag ju 16 st. C. Duplicareus. 2 av dem har dött hittills. Tror Corydoras både är lite känsligare och mer korkade när de är yngre. När de väl nått vuxen ålder tycker jag det tuffar på.

                      Sedan tycker jag inte du ska stirra dig blind på dropcheckern. Den har du mest för att se att den inte blir gul dvs. att det är för mycket co2. Tillsätter du fortfarande PHjusterande medel? Vet inte om den gör något med processerna i dropcheckern. Så växterna svarar ju på Co2 långt under den gröna nivån. Vallisneria, Anubias, Cryptocoryne tar ju fart även vid låga positiva Co2 förändringar. Om det växer är väl allt frid och fröjd, tycker jag. Det var väl det du ville?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Yes, använder PH-buffer 6,5 vid varje vattenbyte. Skulle vilja testa utan för att se vilken effekt CO2 systemet har på PH värdet men vågar inte eftersom jag har ca 7,8 i kranen. Med PH buffert ligger jag på ca 6,9 i karet. Vore ju trevligt att slippa PH buffert för drygt 200 SEK per månad.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Men Diskus tål högre nivåer. I kran har jag ju själv 7,6. Men rötter och annat i diskuskaret gör att det går ner till 6,9 efter några dagar. Har aldrig använt PH buffer. Tror få av oss som har Diskus använder det faktiskt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Och nu har du ju Co2 som sänker Pht.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Du upplever inga problem med ostabilt PH? Jag byter 50% 2 ggr per vecka och kommer då fylla på med PH 7,8 som det sedan (om det vill sig väl med CO2 systemet) kanske går ned till 7,0 efter några dagar, sen är det dags för vattenbyte igen. Berg och dalbana istället för som nu stabilt på 6,9.

                              Hade inte PH-buffert tidigare å jag hade 7,0 i kranen men fick lite smärre panik när vi flyttade för några månader sedan (och då också skulle flytta diskusarna) och insåg att vi hade 7.8 i kranen i nya bostaden.

                              Men vill ju helst använda så lite preparat som möjligt.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Du har ett riktigt fint akvarium vackra färger och harmoniskt. Riktigt kliar i fingrarna att riva i mitt eget kar men tar emot då det fungerar bra och gjort så länge. Med tiden kan ett akvarium bli lite rörigt med alla enstaka överlevare och växter som växer bra och som man inte riktigt nänns riva ut..jag måste nog skaffa ett till
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...