Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Ha ha ha ja det är nog bara här och i mammagrupp man får diskutera bajskonsistens, form och färg.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Grattis Tommy! Äntligen får du som jag uppleva den lätt genanta känslan av total bajslycka i ditt diskuskar. Det sånt som skapar bonding i vår diskusfalang här på Zoopet.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Wiie
        • May 2006
        • 124

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Nix det är inte Tigerlotus, ser mera ut som Nymphoides hydrophylla eller annars vattenspikblad men med ovanligt långa stjälkar. Mina vattenspikblad blir ungefär likadana med gödning och Co2.

        Edit. Kollade filmen igen och det är Nymphoides hydrophylla

        Tack

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Inte riktigt bekväm med karet i kväll. Tre diskusar tuffar på som vanligt medan tre känns något tillbakadragna.

          Efter att ha själv spenderat större delar av dagen nedbäddad med datorn i knät så fick det bli lite studier och prover i kväll. Samtliga värden testade (KH, PH, NO2, NO3, CO2). Samtliga värden verkar helt OK.

          PH-värdet håller sig under 7 trots att jag inte längre använder PH-buffer.
          KH stabilt på 3.
          Om jag verkligen anstränger mig så kanske jag eventuellt kan se en rosa indikation i Nitrit testet vilket kanske inte vore jättekonstigt nu när karet medicinerats.
          Kan kanske tycka att det är lite höga värden på Nitraten, kommer fortsätta följa detta i och med att jag börjat med PMDD och kanske kan ivern att få fina växter resultera i en överdosering.
          CO2 fortsätter visa grönt (med blå ton), tror säkert att jag kan öka detta flöde något men väntar med det. (All växter mår prima med undantag för Javaormbunken som jag tyvärr fick plocka bort idag. funderar helt enkelt på att köpa en ny och prova igen, den passade ju så bra där den satt på roten)

          Ser inte längre några spår av vitskit så nu avbryts behandlingen, ett större vattenbyte har gjorts och en extra dos Easylife filtermedia har tillsats för att rensa ut resterna av medicinen.

          Håller tummarna för att det är medicineringen som rubbat harmonin i karet och att det inom kort återgår till det normala.

          Konstaterade skillnader från det "harmoniska" karet till kvällens mer tillbakadragna kar:
          En dryg veckas medicinering för vitskit vilket också fört mig sig att jag inte använt Easylife vid vattenbyten vilket jag normalt gör.
          Jag använder inte längre PH-buffert för att hålla PH-värdet under 7.
          Jag är dunderförkyld.

          En annan observation är att det skapas lite extra oreda i ledet när paret som brukar kontrollera karet är försvagats genom honans sjukdom, det skruvar helt enkelt på balansen i karet. Varje företagsledare vet ju vad otydligt ledarskap kan innebära
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Detta kommer att ändra sig hela tiden. De kommer att bråka, deppa, dra sig undan, chilla, leka etc. i en inte speciellt logisk ordning. Det viktiga är att hålla sig till planen du ställt upp.
            Ibland tror jag de är lite som i filmen E.T. Diskusarna sjunker i humöret när husse sjunker. Mina ändrar beteenden konstant men är nu lite van med det och det får vara som det är. När medicineringen sedan är klar går du bara tillbaka till dina rutiner.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              ...... Ibland tror jag de är lite som i filmen E.T. Diskusarna sjunker i humöret när husse sjunker.
              Just den tanken slog mig tidigare idag
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Är det någonting jag lärt mig om mina diskusar efter att ha haft dem ett par år så är det att de är HELT knäppa men jag gillar dem ändå. ^^
                350L Diskus

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Är det någonting jag lärt mig om mina diskusar efter att ha haft dem ett par år så är det att de är HELT knäppa men jag gillar dem ändå. ^^
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Skäggväxt?
                    Det växer "skägg" i spetsen på en del av mina Valisineria Gigantea. Någon som har koll på vad det är och vad som orsakar det?

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1754.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,0 KB
ID: 2163629
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Kan det vara Staghorn?
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Japp. Det är staghorn och det behöver genomlidas under en period.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Japp. Det är staghorn och det behöver genomlidas under en period.
                          ...säger han som älskar alger

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Då var det alltså dags att lära sig något nytt igen, kul . Är det en alg? vad orsakar den? Skadlig för växterna? Behöver man göra något åt det. Sådärja då blev frågorna många igen
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Det är en alg, orsakas av för mkt ljus oftast, därför den är högt upp i karet för dig troligtvis, löser sig självt när du får balans mellan ljus och co2. Rätta mig om jag har fel.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Att jag har det högt upp i karet kan jag bekräfta. Jag borde alltså dra ned på ljustimmarna? Detta kanske är förklaringen till varför den Javormbunken jag satte i karet inte klarades sig? Den enda växten som fått checka ut, vilket jag blev lite förvånad över eftersom den är kategoriserad som lätt men kanske fick den helt enkelt för mycket ljus?
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...