Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vet du vad jag tycker Tommy, bort med alla fingrar nu på ett lååångt tag i ditt Diskuskar. Låt dina fina Diskusar bara vara ifred, detsamma tycker jag om dina växter - låt dessa växa "hej vilt" ett tag, Diskusarna kommer att gilla det .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Håller med, Inger. "Jag ska bara ..." är ett mycket vanligt diskus problem. Vanligare än vitskit.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Är givet oerhört tacksam för att erfarna akvarister som ni tar er tid till att läsa och kommentera mina felsteg (inte ironiskt skrivet ) men när jag ser problem där växterna uppenbart inte mår bra, som i detta fall orsakat av att de växt så mycket så att det inte längre finns någon "luft" i mellan plantorna så säger min mage till mig att agera och det just för växternas skull och då i längden också för fiskarnas skull. Kanske borde jag bara ansat och slängt istället för att flytta några plantor? Ser väl kanske detta mer som underhåll än en förändring men det kommer säkerligen visa sig att jag borde lyssnat mer på er som gjort detta betydligt längre än jag.


        Är väldigt varsam när jag gör dessa underhållsarbeten och vad jag kan se med min ringa erfarenhet så verkar alla individer vara relativt vana vid min närvaro så man ser mina händer mer som en möjligt till att jag gräver fram mer mat än att de skulle vara ett hot, har testat att använda mig av redskap som pincett etc men de ger inte alls samma trygghet som mina händer så det har jag slutat med. Så fort jag går igång med vattenbyte och underhåll så går diskarna igång med sitt kampbeteende vilket jag, kanske felaktigt, tolkar som att man ser en möjlighet till mat och därför positionera sig, flyttar jag på en planta så är direkt flera individer runt min hand för att se om jag kanske river upp lite godis samtidigt. Så har det inte alltid varit utan det fanns en period när förändringarna var som störst i samband med att vi flyttade där jag absolut såg signaler på att jag inte längre var den populäraste killen i stan.


        Till sist: Sluta inte kommentera och kritisera. Jag kommer alltid fatta beslut utifrån vad jag själv tror är rätt men er input och erfarenhet är väldigt viktigt i min tankeprocess.


        Återigen tack för att ni tar er tid!
        Senast redigerad av Tommy Vestlie; 20 September 2014, 23:16.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Kvällens vattenbyte fick knappt någon påverkan alls på PH-värdet. Toppen om det vore så men just nu så får det mig mer att tveka på Seneye instrumentets mätförmåga än att det verkligen skulle vara så. Kör ett manuellt test i morgon bitti för att verifiera.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Även om andra kommer med tankar och idéer är ju magkänslan ofta akvaristens näst bästa vän, efter bästa vännen som är tålamod.

            Har du läst några Bryzell-inlägg om detta med att låta karet leva sitt eget liv? Ingen kan förklara som han och han har en helt egen väg att gå. Som uppenbarligen fungerar alldeles särdeles bra.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av HWH
              Även om andra kommer med tankar och idéer är ju magkänslan ofta akvaristens näst bästa vän, efter bästa vännen som är tålamod.

              Har du läst några Bryzell-inlägg om detta med att låta karet leva sitt eget liv? Ingen kan förklara som han och han har en helt egen väg att gå. Som uppenbarligen fungerar alldeles särdeles bra.
              Nej det har jag inte gjort, tack för tipset, det skall jag absolut göra.

              Utan att ha läst så kan jag dock tänka mig att en förutsättning för att kunna låta karet ha sitt eget liv är att man gjort en massa rätt från start. Rätt mängd fiskar, storlek på kar, typ av växter, antal växter, planterade på rätt ställen, rätt bottensegment, rätt konfigurerad belysning, Väl fungerande teknisk utrustning, i mitt fall också då rätt konfigurerad CO2 system etc. Har man inte åstadkommit detta full ut, kanske som i mitt fall pga för låg kunskap så känns det som att en vaktmästaretjänst krävs för bibehålla en bra miljö för karets invånare.

              Det finns ju ett skäl till varför många rekommenderar att man har ett helt tomt kar om man håller diskus. Att gå ifrån denna rekommendation till ett fullt inrett kar som skall ha sitt eget liv är nog en lite för svår mental resa för mig just nu, men visst vore det en dröm att uppnå denna balans såväl i karet som i min hjärna .

              (Försöker skriva relativt detaljerat om hur jag som nybörjare tänker, hoppas att ingen tar någonting av det jag skriver som en sanning eller att jag ifrågasätter all kunskap och erfarenhet som finns här på zoopet, utan hoppas snarare att andra nybörjare kan känna igen sig i mina tankar, i mina felsteg och kanske därigenom dra lärdom av dem.)
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Det är ju det som är så härligt att följa med på andras akvarieresor. För man lär av både toppar och dalar. Men i alla fall jag är en typisk nybörjare som vill ha alla parametrar precis efter boken och det har varit otroligt nyttigt att läsa Mats inlägg som beskriver en metod som helt går ut på att inte mäta, kontrollera och pilla. Och ändå får han de mest komplicerade miljöer att blomstra. Jag tror att det är lätt att hamna i kontrollfreak modus när man vill så mycket.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Efter gårdagens vattenbyte utan PH-Buffert: Dropcheckern lyser härligt grönt, Seneye rapporter ett PH på 6,75 vilket jag precis verifierat med ett droptest. Håller tummarna för att detta skall hålla i sig även vid kommande vattenbyten, vore ju superbra.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Då var PMDD introducerat i karet och kommer framgent vara det som används istället för Tropicas Plant Growth. Fick dock en känsla av att jag skulle behövt en spegel och ett kreditkort när jag blandade till den.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1751.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,2 KB
ID: 2163563
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Har tänkt på det många gånger, tänk om innehållet ramlade ut på postsorteringen eller något sådant någon gång. Skulle se jääääävligt mystiskt ut.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • ElinR
                        • September 2014
                        • 370

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                        (Försöker skriva relativt detaljerat om hur jag som nybörjare tänker, hoppas att ingen tar någonting av det jag skriver som en sanning eller att jag ifrågasätter all kunskap och erfarenhet som finns här på zoopet, utan hoppas snarare att andra nybörjare kan känna igen sig i mina tankar, i mina felsteg och kanske därigenom dra lärdom av dem.)
                        Den här nybörjaren följer dig m stort intresse och lär sig massor på vägen. Dessutom tycker jag att du har ett väldigt vackert akvarium, vackra fiskar och coola tekniska prylar.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Tror detta var första gången i världshistorien jag sett en kvinna bli imponerad av snubbars fifflade med tekniska prylar. :-))))
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av ElinR
                            Den här nybörjaren följer dig m stort intresse och lär sig massor på vägen. Dessutom tycker jag att du har ett väldigt vackert akvarium, vackra fiskar och coola tekniska prylar.
                            Tack, riktigt kul att du uppskattar det jag skriver.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Tror detta var första gången i världshistorien jag sett en kvinna bli imponerad av snubbars fifflade med tekniska prylar. :-))))
                              Det är säkert för att det inte funnits så här roliga tekniska prylar förrän nu? ;-)

                              Kommentar

                              • Wiie
                                • May 2006
                                • 124

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Film: Bråk i hemmet, inte en helt ovanlig företeelse än lördag eftermiddag

                                https://www.youtube.com/watch?v=qA6W14bJPLU

                                Jag sitter bara och njuter av ditt kar med stor avundsjuka . Har en liten fråga om vad växten längst fram till höger heter?? Aldrig sett den innan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...