Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Inger: Du menar när tofsalgerna tar över totalt? Jag hade ju så i mitt 180 vision och bröt då alla de regler som jag följer numera. Detta var i början och innan jag bestämt mig för hur jag ser på algerna. Jag ville utrota dem. Jag körde stenhårt med EasyCarbo och sprutade ut detta medel med spruta direkt på tofsarna och njöt när de dog. Jag berättar detta mer för att säga att jag förstår folks frustration över algerna. Men så småningom så kändes detta allt sämre som tillvägagångssätt och jag gjorde tvärtom dvs. gjorde som Tommy gör och började med Co2 och PMDD, skaffade otocinclus som jag trodde skulle äta tofsalgerna och de smakar mera på dem än att de äter dem. Har testat siameser också som visst kan rensa ett kar under en tid, men nästan bara om de får svältkost på vegetabilier i övrigt. Så inget jag gjort naturligt har tagit bort dem.
    Idag har jag mycket lite tofsalger i detta kar och det blev så efter det att jag minskade belysningen till nu 7,5 timme per dag. Det räcker för de enkla växter jag har och med medeldoser Co2 och normaldos PMDD så är de idag som små bruna prickar på rötterna. Ökar jag PMDD så ökar algerna, inte växterna. Ökar jag ljuset så är det samma där. Är filtret skitigt får jag mer alger. Tycker att de minskade i samband med att jag satte in en skimmer men har inte någon idé om varför.
    Så ett "rent" kar med god vattenkvalité med precis så mycket ljus som går åt, borttagande regelbundet av blad som har gjort sitt, hygglig tillgång till Co2 och näring. Då har det stabiliserats.
    Fick mycket alger i mitt diskuskar efter 1,5 år och då minskade jag ljuset till minimal mängd och nu börjar algerna minska allt mer. Där vare sig göder jag eller kör Co2 nu. Kan tycka att just tofsalger blommar lite mer där efter det att jag kört regelbundet med EasyLife FFM men det vet jag inte. Inget kristallklart svar Inger, men letar efter naturliga lösningar på överdriven algtillväxt och har accepterat en viss tillgång på alger som ett naturligt inslag.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Wiie
      Ursäkta att jag flikar in men skulle vilja tipsa dig om Apistogramma hongsloi. Har dessa i ett lido tillsammans med korallplaty och det har aldrig varit några problem. Väldigt fina färger och påminner om fjärilsciklid i sättet. Väldigt nyfikna och ska vara med jämt vid vattenbyte.
      Du behöver absolut inte be ursäkt, tvärtom det är jag som skall tacka. Är tacksam för alla som vill tycka och tänka i min tråd. Angående fisken, tror du det fungerar med bara ett par eller finns det risk för hanen blir för dominant då? Att ha fler en två i ett 120 kar är väl kanske inte att rekomendera?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Håller med simpson. Hur mycket du än läser om tofsalger så kommer du egentligen bara att hitta detta att du får lättare tofsalger om du har:
        - instabila co2 nivåer
        - för lite vattenrörelse
        - för låga halter No3
        För din del så har jag förstått det som att inga av dessa parametrar är aktuella?
        Det enda som biter på dem om du vill ha en onaturligt reglerad balans i karet är EasyCarbo, men då kembombar du ju karet för att du inte orkar se tofsalger? Dessutom är det troligt att dina vallisneria kommer att ta stryk av samma medel.Så hur du än resonerar så är karet som en levande varelse som kommer att utvecklas eftersom oavsett vad du gör. Processerna i karet är inte statiska och det är inte vattenparametrarna heller. Du ökar ju så smått med fiskar eftersom och de växer. Du har olika typ av malar nu som du ger ny typ av föda vilket påverkar vattnet. Så inte är det exakt lika i karet som förut.
        Nu har ju du i detta kar satsat mest på lättskötta växter som inte är i så stort behov av ljus, extranäring och Co2 men som du göder med näring och Co2.
        En lösning är att tänka om helt och satsa på ett rent växtkar, sänka temperaturen till 27 (som många har diskus i) skaffa en extra ramp och byta ut växterna mot hungriga, ljuskrävande plantor och fläska på med Co2 så att du ligger på 25-30 ppm. Då utkonkurreras algerna. Alternativt så gör du som många gör och ser till att karet är i en uppstartsfas mest hela tiden. Dvs. ut med allt, rengöra allt. Kicka igång som sprillans nytt kar. Det tar ungefär 3 år för ett kar att landa helt. Jag har inte heller haft alger i alla karen de första året/åren. Men de kommer.
        Tror det är så här att i ett balanserat kar kommer algerna. De är en naturlig del i ett ekosystem. Tror du och många av oss här på Zoopet har ett tankefel: Du/Ni/Vi ser algerna som ett tecken på fel.
        En microtanke bland alla klokheter: Vad menas egentligen med instabila CO2 nivåer, hur mycket kan det pendla och ändå anses vara stabilt? En PH kontroller tex är ju default inställt på att starta vid + 0,1 mot önskat värde för att sedan strypa tillförseln vid -0,1 mot önskat värdet. Det ger ju tex vid önskat värde på PH 6,6 att den pendlar mellan strax under 6,5 till strax över 6,7. Hur långa dessa intervaller är beror ju sedan på hur kraftigt CO2 flöde man har.

        Just detta är något jag fundera på många gånger och då inte bara när det gäller CO2 eftersom man ofta läser om vikten av stabila värden, men vad definierar egentligen "stabilt"?

        Ja jag vet att jag är inte på microdetaljer nu men det är så jag fungerar, det är när jag kan alla dessa oviktiga saker jag känner mig trygg
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Johnny; tack för att du delar med dig av hur du har gjort/gör

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Inger: Du menar när tofsalgerna tar över totalt? Jag hade ju så i mitt 180 vision och bröt då alla de regler som jag följer numera. Detta var i början och innan jag bestämt mig för hur jag ser på algerna. Jag ville utrota dem. Jag körde stenhårt med EasyCarbo och sprutade ut detta medel med spruta direkt på tofsarna och njöt när de dog. Jag berättar detta mer för att säga att jag förstår folks frustration över algerna. Men så småningom så kändes detta allt sämre som tillvägagångssätt och jag gjorde tvärtom dvs. gjorde som Tommy gör och började med Co2 och PMDD, skaffade otocinclus som jag trodde skulle äta tofsalgerna och de smakar mera på dem än att de äter dem. Har testat siameser också som visst kan rensa ett kar under en tid, men nästan bara om de får svältkost på vegetabilier i övrigt. Så inget jag gjort naturligt har tagit bort dem.
            Idag har jag mycket lite tofsalger i detta kar och det blev så efter det att jag minskade belysningen till nu 7,5 timme per dag. Det räcker för de enkla växter jag har och med medeldoser Co2 och normaldos PMDD så är de idag som små bruna prickar på rötterna. Ökar jag PMDD så ökar algerna, inte växterna. Ökar jag ljuset så är det samma där. Är filtret skitigt får jag mer alger. Tycker att de minskade i samband med att jag satte in en skimmer men har inte någon idé om varför.
            Så ett "rent" kar med god vattenkvalité med precis så mycket ljus som går åt, borttagande regelbundet av blad som har gjort sitt, hygglig tillgång till Co2 och näring. Då har det stabiliserats.
            Fick mycket alger i mitt diskuskar efter 1,5 år och då minskade jag ljuset till minimal mängd och nu börjar algerna minska allt mer. Där vare sig göder jag eller kör Co2 nu. Kan tycka att just tofsalger blommar lite mer där efter det att jag kört regelbundet med EasyLife FFM men det vet jag inte. Inget kristallklart svar Inger, men letar efter naturliga lösningar på överdriven algtillväxt och har accepterat en viss tillgång på alger som ett naturligt inslag.
            En tanke jag tidigare haft om ditt diskuskar när jag för ett tag sedan läste om att du hade fått alger i karet. Hände detta i samband med att du gjorde din stora utrensning av växter för att öka på cirkulationen? kan det på något sätt ha ett samband?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              En microtanke bland alla klokheter: Vad menas egentligen med instabila CO2 nivåer, hur mycket kan det pendla och ändå anses vara stabilt? En PH kontroller tex är ju default inställt på att starta vid + 0,1 mot önskat värde för att sedan strypa tillförseln vid -0,1 mot önskat värdet. Det ger ju tex vid önskat värde på PH 6,6 att den pendlar mellan strax under 6,5 till strax över 6,7. Hur långa dessa intervaller är beror ju sedan på hur kraftigt CO2 flöde man har.

              Just detta är något jag fundera på många gånger och då inte bara när det gäller CO2 eftersom man ofta läser om vikten av stabila värden, men vad definierar egentligen "stabilt"?

              Ja jag vet att jag är inte på microdetaljer nu men det är så jag fungerar, det är när jag kan alla dessa oviktiga saker jag känner mig trygg
              Jag tror inte detta kommer att kunna justeras exakt dels för att växternas förbrukning varierar med en topp på sen eftermiddag. I naturen så varierar ju Co2 mer än i våra kar. Jag har ju en annan controller än du och min tillåter inga variationer alls. Så där är det spikrakt dygnet runt, men har ändå tofsalger. Så jag har stabila värden i det karet, men ändå alger. PH säger ju inte tokmycket utan Kh. Jag har minskat mitt Co2 och ligger idag på motsvarande 15 ppm max vilket ger PH 6,8. Där ligger jag alltid i det karet. Men har då lite alger....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                En tanke jag tidigare haft om ditt diskuskar när jag för ett tag sedan läste om att du hade fått alger i karet. Hände detta i samband med att du gjorde din stora utrensning av växter för att öka på cirkulationen? kan det på något sätt ha ett samband?
                Ja det hände efter det att jag hade min stora utrensning. Så att förbrukningen av näring minskades snabbt. Men det har stabiliserats nu med mer Javaormbunke så det är numera som innan. Så där är algexplosionen fullkomligt begriplig.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Johnny; tack för att du delar med dig av hur du har gjort/gör

                  //Inger
                  Tack för den kommentaren, Inger
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Efter allt jag läst de senaste veckorna så tänker jag just nu såhär:

                    Jag har sätt ett antal gulnande blad och trasiga blad på mina Anubias. Detta kan lätt tolkas som att det är något i underkant med näring i karet, åtgärd öka PMDD.

                    Men samtidigt så har jag fått allt mer tofsalger vilket tyder på motsatsen.

                    Alltså så är det mer troligt att de gulnande bladen är en del av växterna normala process.

                    Men fiskarna växer och jag matar allt mer (extra mycket över julledigheten) alltså så är det troligt att jag nu har något för mycket näring i karet för mina relativt enkla växter, därav tofsalger.

                    Fråga nr 1: Kan du resonemanget hålla i rätten?

                    Fråga nr 2: Mer matning ger mer spillning och därmed mer växtnäring. Men är denna näringen komplett, dvs om jag nu väljer att tillföra mindre PMDD eftersom fiskarna själva producerar allt mer spillning finns det då risk för att det blir brist på något ämne som jag idag tillför med hjälp av PMDD?
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Om tofsalger är ett tecken på ett välskött kar så har jag verkligen lyckats. Dom sitter på gamla blad överallt i princip och på rötterna och dom sprider sej snabbt tycker jag. Tog bort angripna blad i början men mina anubias blir ju kala nertill så jag har gett upp den metoden

                      Kommentar

                      • Bobby
                        • March 2002
                        • 351

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        En microtanke bland alla klokheter: Vad menas egentligen med instabila CO2 nivåer, hur mycket kan det pendla och ändå anses vara stabilt? En PH kontroller tex är ju default inställt på att starta vid + 0,1 mot önskat värde för att sedan strypa tillförseln vid -0,1 mot önskat värdet. Det ger ju tex vid önskat värde på PH 6,6 att den pendlar mellan strax under 6,5 till strax över 6,7. Hur långa dessa intervaller är beror ju sedan på hur kraftigt CO2 flöde man har.

                        Just detta är något jag fundera på många gånger och då inte bara när det gäller CO2 eftersom man ofta läser om vikten av stabila värden, men vad definierar egentligen "stabilt"?

                        Ja jag vet att jag är inte på microdetaljer nu men det är så jag fungerar, det är när jag kan alla dessa oviktiga saker jag känner mig trygg
                        Inom aquascaping används inte CO2-kontrollers annat än som säkring nedåt.
                        Det som används är diffusorer och tidsstyrning. De luftar även akvariet under den tid som det är mörkt.
                        Anledningen till att kontrollers inte används är det lilla svaj som blir vid av/påslag.
                        Man slösar såklart mer co2 med en diffusor, men co2 nivån blir jämnare då det blir svårare att lösa co2 ju närmre 30ppm man kommer. Detta går att observera i karet då bubblorna blir större och når ytan innan de löses upp.

                        Jag har själv övergett mina kontrollers och upplever en minskning av tofsarna.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          På fråga två skulle jag säga K och micro. Men jag är inte tvärsäker på vad som gäller i ditt kar. Som sagts innan så får gamla Anubiasblad gärna algkant. De som växer tätt och blir lite äldre gulnar sedan behöver de ju så lite ljus, mina växer under andra växter när de mår som bäst.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Inredning är verkligen inte min starka sida men vad tror ni, kommer invånarna att trivas här utan att skämmas när det fått växa till sig lite?

                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Jag tror att dom kommer att trivas som fisken i vattnet , ser riktigt bra ut
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Du det där ser riktigt trevligt ut, har du bara Daylysrör eller kombo med Colour?
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...