Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    Jag förstår att det känns speciellt! Man sliter upp dem från deras rötter och självköart villan göra allt för att de skall trivas hemma hos sig. Det känns som det är lite svårare med vildfångade..

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      En benämning på vårt gula fjärilspar som inte vore felaktig är onekligen produktiva rackare. En ny omgång möjliga framtida fjärilar bevakas för fullt på samma plats som tidigare
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        They should get a room!
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ömsom vin, ömsom vatten.
          Det går upp och det går ned i akvaristikens värld, övertygad om att det är något som varenda akvarist på denna planet kan skriva under på.

          Vår dag blev just så, några motgångar, några framgångar. Frågan är man skall inleda med det positiva för att inte börja gnälla det första man gör eller om det sköna skall lämnas till slut för att sätta en positiv känsla på det som förhoppnings kommer efter denna lilla text? Jag väljer nog det sistnämnda.

          Efter en intensiv och vad jag skulle vilja benämna som en framgångsrik arbetsdag så kommer jag hem till synen av att en fjärilshona gömmer sig flämtandes under en Anubias. Det blir matning ganska omgående i karet men det visar hon tyvärr inget som helst intresse över. Min älskade sambo tar fram växtpincetten och petar fram henne försiktigt och kan snabbt konstatera att hon är både svullen om magen och orkeslös. Blir ganska nedstämd över det jag ser samtidigt som jag funderar kort över det jag tänkta skriva lite kort om här på Zoopet igår. Satt nämligen igår kväll, efter det att karet släckts, och våndades lite över att jag inte riktigt hade koll på diskuskaret, att alla tid de senaste dagarna gått åt för att hinna blir klar i tid med 120 karet, hade helt enkelt en svag känsla någonstans långt nedan i maggropen att allt inte var hundra. Frågan som dök upp nu var om hennes hälsotillstånd hade försämrats snabbt eller om jag borde reagerat på någon form av avvikande beteende redan igår eller förgår.

          Efter en kort handlingsförlamning så bestämde jag mig för att testa lite behandingsmetoder, troligen fallerar jag fullständigt men det är min övertygelse att om jag inte gör något alls ja då är hon snart borta, så försöka det måste jag. Troligen är det försent men hoppet är det sista som överger människan.

          När de gäller diskuskaret i stort så verkar alla andra invånare att må prima men jag är fortfarande inte kompis med växternas algutveckling. Har här gjort några smärre justeringar som jag hoppas kan ge effekt. Det vet jag väl om en vecka eller så.

          Om vi nu skall fortsätta med de lite mindre roliga sakerna så fick vi tyvärr igår kväll även beskedet att våra nya VF vänner tyvärr inte levererats som planerats utan fel fisk hade levererats, givet utan att genom ordet fel antyda att de som faktiskt levererades på något sätt skulle vara fel, det var bara inte vad vi tänkt oss (eller beställt). Förväntad leverans är nu istället onsdag nästa vecka.

          Men nu slut på allt gnäll, jag tror faktiskt att det någonstans var meningen att VF leveransen skulle bli försenad. Det blev nämligen stress in i det sista, långt in på senkvällen igår för att göra karet färdigt med kokning av stenar, byggnation av stenrös och grottor samt justeringar i planteringen. Faktum är att pumpen fick jag bytt först idag. Så även om karet har varit igång ett bra tag så får nu även de sista förändringarna en chans att sätta sig innan nykomlingarna kommer.

          På temat pump så är det bara att ännu engång tacka blåvinge för tips, bytet till Powerhead 1000 känns helt rätt, nu har karet en vettig cirkulation vilket var synd och säga att det hade innan.

          Som sagt så har det gjorts en hel del med 120 karet de senaste veckorna och igår kokades det stenar för fullt och ett stenrös konstruerades bakom och under rot och kvistar, nu bör det finnas massor med sköna grottor och gångar som våra kommande familjemedlemmar kan få njuta av. Hoppas verkligen dem kommer trivas i denna miljö, känns lite nervöst att ha lite mer krävande kompisar i ett så enkelt kar.

          Vad tycker ni om det, kan det nu vara redo för dess nykomlingar?

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1968.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,6 KB
ID: 2165670

          Nu avslutar vi denna akvaristiska dag för ett gott glas vin framför någon form av tvådimensionell visuell underhållning.

          Önskar eder alla en supertrevlig helg!
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Om jag nu skall vara lite petig Tommy på din snygga inredning gällande Apistogramma, så saknar jag en del inredning längs bottenregionen. Det som jag syftar på är en massa eklöv, smårötter/pinnar, som är placerade lite huller om buller, så kallad "kaosinredning" lite låga växter (cryptocoryner). Apisar gillar skarpt att smyga runt bland lite lägre växter, pinnar och löv

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Toppen, tack Inger, gillar konstruktiv feedback som detta. Det är ganska "bösigt" under och bakom roten, ganska mycket utrymme under roten, men du har rätt, här kan jag göra mer.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Mitt första Diskusakvarium

                Löser nu detta eminenta inlägg sippandes Nikkas whisky All malts (billig för att vara japansk, god för sitt pris) och njuter av ditt språk, Tommy.
                Kul att du är nöjd med Lido med turbo [emoji4] Jag tycker ditt kar har det som jag anser är en vacker och typisk Tommy-stil. Snyggt är bara förnamnet. Ska bli intressant och kul att få följa ditt kommande Apistogrammaäventyr. När det gäller din fjäril så tänker jag kanske att det hela är lätt hänt. Fiskar blir lätt sjuka även i en optimal miljö. Hoppas att det landar bra med henne.

                Men håller med Inger om att karet är alldeles för lövfritt. Löv är ju grunden till uttrycket I Löööv Jo, vilket innebär att det är nyckeln till kärlek inom karets ramar så att säga med en symbolik som bara en lätt whiskydimmad hjärna kan tänkas uppskatta [emoji6]
                Senast redigerad av Bluewing; 17 January 2015, 07:19.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ibland kan det ju också vara bra att ha lite press och stress för att fixa en grej så man får gjort en hel del så man blir klar med det eller man kan få koncentrera sig på annat efter det är klart.

                  Sen har jag väl för mig att du inte heller är typen som vill gå och hålla på länge med en sak utan vill få det gjort. har fått det intrycket innan i dina inlägg. Jag är lite så att jag vill få det gjort och sedan kan man fixa finliret lite då och då när det liksom har mognat till och man har fått lite distans.

                  Det blir nog bra och det ser ju redan bra ut. Så lite mera finlir så är den hemma.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247



                    En mycket läsvärd tråd startad av Maths (C90)

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Ibland kan det ju också vara bra att ha lite press och stress för att fixa en grej så man får gjort en hel del så man blir klar med det eller man kan få koncentrera sig på annat efter det är klart.

                      Sen har jag väl för mig att du inte heller är typen som vill gå och hålla på länge med en sak utan vill få det gjort. har fått det intrycket innan i dina inlägg. Jag är lite så att jag vill få det gjort och sedan kan man fixa finliret lite då och då när det liksom har mognat till och man har fått lite distans.

                      Det blir nog bra och det ser ju redan bra ut. Så lite mera finlir så är den hemma.
                      Hmm, "finliret" ska vara fixat så det är klart när fiskarna anländer, inga händer i karet när dom är på plats - allt enligt mig då

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Jepp, just det jag menar. Han har fått fixat allt då han jobbade på och nu har han tid att fixa finliret.. Sedan blir ett kar väl aldrig klart utan lite finlir då och då gör man ju.

                        Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Löser nu detta eminenta inlägg sippandes Nikkas whisky All malts (billig för att vara japansk, god för sitt pris) och njuter av ditt språk, Tommy.
                          Kul att du är nöjd med Lido med turbo [emoji4] Jag tycker ditt kar har det som jag anser är en vacker och typisk Tommy-stil. Snyggt är bara förnamnet. Ska bli intressant och kul att få följa ditt kommande Apistogrammaäventyr. När det gäller din fjäril så tänker jag kanske att det hela är lätt hänt. Fiskar blir lätt sjuka även i en optimal miljö. Hoppas att det landar bra med henne.

                          Men håller med Inger om att karet är alldeles för lövfritt. Löv är ju grunden till uttrycket I Löööv Jo, vilket innebär att det är nyckeln till kärlek inom karets ramar så att säga med en symbolik som bara en lätt whiskydimmad hjärna kan tänkas uppskatta [emoji6]
                          Toppen, tack för såväl fina ord som konstruktiva synpunkter, I löv it . Japanskt är inte alls fel utan snarare underskattat tycker jag.

                          Misstänker att du kan detta redan men det är faktiskt en ganska cool historia bakom Masataka Taketsuru som anses vara whiskyns fader i Japan. Han reste till Skottland för att lära mer, träffade kärleken, arbetade på flera destillerier för att sedan några år sedan flytta hem och efter någon anställning starta ett eget destilleri.

                          Whiskey first became widely available in Japan (least amongst the wealthy) in the 19th century, mostly in and after the 1870s, although it seems to have been introduced in the 1850s. Whiskey distilling in Japan did not get going until the 20th century though. The establishment of distilleries in Japan was spearheaded by a small group of men who fell in love with whiskey, and wanted to establish distilleries in Japan.


                          När det gäller fjärrilen så gick hon tyvärr bort sent i går kväll. Obduktion genomfördes för att se om vi kunde hitta någon synlig anledning men tyvärr inte. Känns jättetrist, funderar mycket denna morgon på om jag hade kunnat gjort något preventivt tidigare men har inte fångat upp några signaler alls på att hon inte skulle må bra. Snarare tvärtom så har hon verkat väldigt nöjd med tillvaron tillsammans med sin livskamrat. Känns som att det gick väldigt fort.

                          Ur ett rent akvaristiskt tänk så skall det bli intressant att se hur detta nu påverkar hela fjärilgruppens beteende.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Jag vet att du har helt rätt, vet också att jag har svårt att hålla fingrarna borta
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              https://www.zoopet.com/forum/showthr...09309&page=107

                              En mycket läsvärd tråd startad av Maths (C90)

                              //Inger
                              Åh så bra, tack Inger, ännu mer text att förkovra sig i, tjoho (ja jag vet, jag är nog inte riktigt normal)
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Webo
                                Ibland kan det ju också vara bra att ha lite press och stress för att fixa en grej så man får gjort en hel del så man blir klar med det eller man kan få koncentrera sig på annat efter det är klart.

                                Sen har jag väl för mig att du inte heller är typen som vill gå och hålla på länge med en sak utan vill få det gjort. har fått det intrycket innan i dina inlägg. Jag är lite så att jag vill få det gjort och sedan kan man fixa finliret lite då och då när det liksom har mognat till och man har fått lite distans.

                                Det blir nog bra och det ser ju redan bra ut. Så lite mera finlir så är den hemma.
                                Man kan väl säga att om jag bestämt mig för något, om något fascinerar mig så är det "all in" som gäller
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...