Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hittade en bild på FB. Väljer att publicera den här utan någon ytterligare kommentar

    [ATTACH=CONFIG]74246[/ATTACH]
    tror vi är många som kan skriva under på detta...
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Kommer ni ihåg berättelsen om vår änkeman och hans plötsliga nyförälskelse?

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2455.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,6 KB
ID: 2166151

      Nu leker även de för fullt i karet, dock omöjligt att fotografera eftersom äggen sitter långt inne i vallisneriadjungeln.

      Spännande med två lekpar i fjärrilsgrupperingen. För det gula paret så blir det tredje gången gillt nästa gång det bär hen.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Kommer ni ihåg berättelsen om vår änkeman och hans plötsliga nyförälskelse?

        [ATTACH=CONFIG]74250[/ATTACH]

        Nu leker även de för fullt i karet, dock omöjligt att fotografera eftersom äggen sitter långt inne i vallisneriadjungeln.

        Spännande med två lekpar i fjärrilsgrupperingen. För det gula paret så blir det tredje gången gillt nästa gång det bär hen.
        Låter ju som en dröm i rosa Latex, detta!
        Kul att det puttrar på så fint i karet, Tommy!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Åh de är så fina. tänk om jag hade vågat skaffat ett gäng av dessa..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Att vara akvarist har sin ljusa såväl som mörka stunder som oftast dock lärorika oavsett. Vi har nu fyra fjärillspar i karet. Ett par ”vanliga”, ett par gula och två par blåa (Electric Blue)

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1699.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,6 KB
ID: 2166152

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2015.jpg
Visningar: 2
Storlek: 152,8 KB
ID: 2166153

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,3 KB
ID: 2166154

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1656.jpg
Visningar: 2
Storlek: 119,6 KB
ID: 2166157

            Trots att de är så pass många i ett såhär litet kar som de dessutom delar med ett gäng diskusar så är det sällan man ser samtliga samtidigt eftersom de trivs väldigt bra i ”gräset”. Undantaget givetvis vid matning då de slåss helt orädda mot de något större diskusarna om varenda matbit. Det gula paret använder den stora roten till höger för lek medans det "vanliga" använder gräset längst till vänster. De två blå paren hänger ihop men har inte lekt.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1515.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,1 KB
ID: 2166156

            En häftig syn är när de lite då och då kommer fram från vart sitt hörn för att lite tonårsaktigt, ni vet ungefär som de två rivaliserande gängen i Grease, försöker stirra ut varandra i kampen om karets tron.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2018.jpg
Visningar: 2
Storlek: 149,2 KB
ID: 2166158

            Det gula paret har lekt flera gånger och nu då också det ”vanliga” paret. Har ingen större förhoppning om det blir något mer än just ägg eftersom karet har lite för många invånare som gärna mumsar i sig äggen plus att även i detta avseende så blir karet lite för lite för fjärilparet att kunna hålla sin ägglägningsplats fritt från inkräktare. Men det känns faktiskt inte viktigt, skulle ändå inte kunna ta hand om yngel i karet och något annat kar som de skulle få gå i, det har jag inte. Det viktiga är det friskettecken jag tolkar leken som.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1757.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,3 KB
ID: 2166155

            Tillfällen som detta tillhör definitivt de ljusa
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Härliga bilder på spänstiga Fjärilar, Tommy! Riktigt gôtt att se.
              Du måste nog ner i ph kring 5-6 för att få se yngel - men det är, som du säger, kul att bara se dom leka, även om det inte blir något.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Får jag lov att presentera min nya vän Newbie.

                Det var en ganska så ledsen Newbie som gick där för sig själv i karet hos handlaren. Men trots det trista yttre så visste jag att där fanns helt andra kvaliteter under ytan som skulle få stor påverkan på karet och dess invånare därhemma.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9588.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,3 KB
ID: 2166164

                Men allt detta har jag ju redan skrivit om tidigare så idag blir det helt enkelt att kort och koncist introducera Newbie som den hon är idag.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,8 KB
ID: 2166165
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2201-6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,4 KB
ID: 2166166
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2693.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,8 KB
ID: 2166167
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2770.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,7 KB
ID: 2166168

                Trevlig helg önskar vi eder alla!
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Fin liten tös! Beteer hon sig som en tjej med någon av hanarna - eller hur vet du att det är en hona?
                  Får jag gissa på runt 10 cm..?

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Fin liten tös! Beteer hon sig som en tjej med någon av hanarna - eller hur vet du att det är en hona?
                    Får jag gissa på runt 10 cm..?
                    Yes, skrev ett långt inlägg om det häromdagen #1089. Lite svårt att mäta men jag skulle säga ungefär 10-11 cm exkl stjärtfena.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Yes, skrev ett långt inlägg om det häromdagen #1089. Lite svårt att mäta men jag skulle säga ungefär 10-11 cm exkl stjärtfena.
                      OK! Jag läste igenom det långa inlägget en gång till. Ja, det är tjusigt att se när de börjar få intresse av varandra - med sina skakningar och darrningar. Hoppas det kan bli lite lek-jox i baljan framgent!

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        OK! Jag läste igenom det långa inlägget en gång till. Ja, det är tjusigt att se när de börjar få intresse av varandra - med sina skakningar och darrningar. Hoppas det kan bli lite lek-jox i baljan framgent!
                        Det är underhållning på hög nivå
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Det är underhållning på hög nivå
                          Att det är!
                          Jag kan (ja, inte just nu, av naturliga skäl - men 12 garra-pandor är rätt underhållande också) bli sittandes i timmar och som i trans följa en grupp discusar. Som du säger - underhållning på toppnivå!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Att det är!
                            Jag kan (ja, inte just nu, av naturliga skäl - men 12 garra-pandor är rätt underhållande också) bli sittandes i timmar och som i trans följa en grupp discusar. Som du säger - underhållning på toppnivå!
                            Kan helt ärligt inte förstå de som tycker att diskushållning är tråkigt. En möjlig teori kan vara att de som tycker så har ett annat synsätt på akvaristiken och därför helt enkelt inte ser vad som händer hos en grupp diskus. Det räcker ju liksom inte att blicka på karet lite då och då och där se ett antal fiskar som simmar fram och tillbaka utan det krävs att man faktiskt studerar både gruppen och individerna i ganska långa stunder och relativt ofta. Först då förstår man att detta inte bara är ett gäng färgglada tallrikar som glider omkring (som jag läste någon benämna dem).

                            Säger inte att varken det ena eller det andra är fel, jag tycker att man skall kunna ha akvarium av en mängd olika skäl utan att det i sig är fel. Däremot skulle jag vilja ge mig på en amtöranalys om att en anledning till varför diskus fått en stämpel på sig att var svår är just konflikten som uppstår när någon med det sistnämnda synsättet bestämmer sig för att skaffa diskus, ja då skär det sig helt enkelt.

                            När jag ändå har dig på tråden. Enligt handlaren skall Newbie vara en Röd turkos från Stendker. Känns det rimligt?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Kan helt ärligt inte förstå de som tycker att diskushållning är tråkigt. En möjlig teori kan vara att de som tycker så har ett annat synsätt på akvaristiken och därför helt enkelt inte ser vad som händer hos en grupp diskus. Det räcker ju liksom inte att blicka på karet lite då och då och där se ett antal fiskar som simmar fram och tillbaka utan det krävs att man faktiskt studerar både gruppen och individerna i ganska långa stunder och relativt ofta. Först då förstår man att detta inte bara är ett gäng färgglada tallrikar som glider omkring (som jag läste någon benämna dem).

                              Säger inte att varken det ena eller det andra är fel, jag tycker att man skall kunna ha akvarium av en mängd olika skäl utan att det i sig är fel. Däremot skulle jag vilja ge mig på en amtöranalys om att en anledning till varför diskus fått en stämpel på sig att var svår är just konflikten som uppstår när någon med det sistnämnda synsättet bestämmer sig för att skaffa diskus, ja då skär det sig helt enkelt.

                              När jag ändå har dig på tråden. Enligt handlaren skall Newbie vara en Röd turkos från Stendker. Känns det rimligt?
                              Japp, jag håller med dig! Jag tror att "Discus-dissarna" bara har sett korta snuttar av vad discusbiten handlar om - kanske även trötta, taniga discusar - som ju i ärlighetens namn inte är speciellt kul att kolla på.

                              Om handlaren säger att det är Stendker (jag tror mig veta var din discus kommer ifrån - och de köper hos Stendker ibland, har jag för mig) så är det nog helt riktigt.
                              Det är dock inte en Stendkerdiscus med typiskt Stendker-utseende. Den du har är ung och har en detalj i utseendet man inte förknippar med Stendker - och det är en ganska långt utskjutande huvudparti och nos. Denna nos kan nog "newbie" växa ifrån om den får mycket mat och fortsatt kommer att trivas.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Japp, jag håller med dig! Jag tror att "Discus-dissarna" bara har sett korta snuttar av vad discusbiten handlar om - kanske även trötta, taniga discusar - som ju i ärlighetens namn inte är speciellt kul att kolla på.

                                Om handlaren säger att det är Stendker (jag tror mig veta var din discus kommer ifrån - och de köper hos Stendker ibland, har jag för mig) så är det nog helt riktigt.
                                Det är dock inte en Stendkerdiscus med typiskt Stendker-utseende. Den du har är ung och har en detalj i utseendet man inte förknippar med Stendker - och det är en ganska långt utskjutande huvudparti och nos. Denna nos kan nog "newbie" växa ifrån om den får mycket mat och fortsatt kommer att trivas.
                                Står och gör mat till familjen samtidigt som jag svarar så om det upplevs kort så beror det inte på ointresse

                                Inte särskilt viktigt för mig var var den kommer ifrån utan känslan som jag beskrev i mitt långa inlägg är det som betyder något. Handlaren ligger några mil söder om oss
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...