Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Efter en bio med underbaraste sambo igår så tog vi en snabb sväng till Trollhättan och Tony för att plocka upp lite prylar. Fastnade givetvis en stund beskådande dessa vackra varelser som seglar förbi i hans kar. Vi blev båda lite extra förtjusta i ett lekpar Leopard skin. Givetvis så fanns det ingen möjlighet att ta hem dessa förtjusande varelser men vem vet vad som händer i en nära framtid för ….

    … Har all anledning till att trycka lite extra på ordet UNDERABARA när jag talar om Pernilla idag eftersom jag just nu fick klartecken på att köpa hem ett 720.

    Kolroten har redan dragit igång med att planera allt från inredning till hur jag skall genomföra själva flytten mellan karen etc.

    #InteVilkenMåndagSomHelst
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Grattis till er båda! Nu skaffar ni ett kar som matchar er [emoji41]
      Vilket karfabrikat? Akvastabil? Helglas?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Så kul! Grattis!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Haha fan vad nice.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Grattis till er båda! Nu skaffar ni ett kar som matchar er [emoji41]
            Vilket karfabrikat? Akvastabil? Helglas?
            Som det ser ut just nu så verkar det bli ett alukar på ställning. Projektet kommer därmed också bestå av lite snickeri för att bygga en snygg möbel runt ställningen men det är å andra sidan bara kul.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Kul! Vad var det som gjorde att ni valde det karet?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Kul! Vad var det som gjorde att ni valde det karet?
                Helt och hållet priset. Blir betydligt mer jobb för att få det riktigt snyggt vilket ju är ett måste eftersom vi har karet i vardagsrummet (någon annan plats är helt otänkbart) men med mer jobb innebär också lägre inköpskostnader.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Tycker det är ett bra val. Jag har ett Juwel och jag tycker de dyra möbelkaren är extremt överskattade. Jag kommer aldrig köpa ett igen som det känns just nu. Vill hellre ha det simpelt och sen formar och bygger jag det som jag vill själv sen.
                  DEt är även jäkligt enkelt att bygga bänk till alukar om man tycker alubänk känns lite ostabilt.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ser just nu framför mig ett kar där ena hälften har det stuket jag nu försökt få till i vårt nuvarande kar. Med mycket rötter, bös på botten och en hel del Valle. Inredningen övergår sakteligen till det rena med ett större öppet parti med en helt ren yta med vit sand, någon enstak rot som bryter av det vita.

                    Kanske borde man göra det rejält strömt från det öppna partiet i riktning mot det vildvuxna för att få den där känslan av en strömmande flod där man kan gömma sig bakom ett större partier med rötter?
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Najs med en större balja. Det är sjukt stort när man väl får hem det och det går sjukt fort innan man vänjer sig.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Vad roligt!.

                        Och ja, det tar bara nån vecka så känns inte ett 720 så stort längre. Man vänjer sig alldeles för fort.
                        Men 2 meter är ändå 2 meter och där kan man hitta på mycket roligt

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Kanske svårt att följa min tanke men tänk om man kunde skapa en känsla som detta i ett kar genom att skapa det relativt strömt från ena kortsidan till den andra (inte så strömt som på filmen men ändå). En yta med rötter och bös på ena sidan och öppet och vit sand på andra sidan. Strömmens riktning från den öppna ytan till den "rotiga" sidan.



                          Kanske svårt att få till i ett slutet system och kanske får det andra konsekvenser när det gäller cirkulationen i ett kar men känns just nu som en spännande tanke. Två filter som strömmar ur sig på ena kortsidan och dubbla utsug på andra sidan. Samt ett filter som komplettera i mitten på karet med både utblås och utsug men där utblåset riktas i samma riktning som övriga filter.

                          Nu har jag säkert jätteotur när jag tänker men ...
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Har för mig, att jag nyligen skrev i någon tråd (vet inte om det var i den här), att det alltid går att hitta plats för ett större kar, men att kanske lite övertalning behövs" .
                            Grattis .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Är det en bakgrund i karet? om inte så dra i en maffig sådan, gör så mycket för helheten i karet
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Är det en bakgrund i karet? om inte så dra i en maffig sådan, gör så mycket för helheten i karet
                                Just nu så har det en helsvart bakgrund. Kan det duga?
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...