Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • heba
    svarade
    Lite nya bilder tagna ikväll.

    Först ut dom adopterade vuxna scalare där hanen fortfarande står kvar vid bladet där rommen satt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 14071701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2162541 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,0 KB
ID: 2162542
    I barnkammarkaret går det nu ett gäng kakaduaciklidyngel tillsammans med dom växande scalareynglen och ancistrusynglen. Alla dessa små växer så det knakar, men främst scalareynglen. Jag matar med skalad artemia och torr nykläckt artemia (dvs jag kläcker inte själv utan har frystorkat på påse).

    Klicka på bilden för större version

Namn: 14071701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,4 KB
ID: 2162543 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,9 KB
ID: 2162544 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,9 KB
ID: 2162545 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071704.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,8 KB
ID: 2162546
    En förutsättning för att få se äpplena på nära håll är att ha skitiga rutor . Jag ansluter mig också till "svansklubben" med hjälp av L333 och L200, och slutligen en helbild som visar att tiden står still
    Klicka på bilden för större version

Namn: 14071701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,6 KB
ID: 2162547 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,7 KB
ID: 2162548 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2162549 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071704.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,8 KB
ID: 2162550
    I 112-literskaret växer det så det knakar där med. Kör fortfarande med mäsk däri, men har regulator och tillbehör liggande och ska ta tag i det snart. Första bilden har jag endast lagt upp pga att jag är så fascinerad av färgen hos dessa Microdevario Kubotai, men dom är värre än guppy att fota !
    Klicka på bilden för större version

Namn: 14071701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,7 KB
ID: 2162551 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,6 KB
ID: 2162552 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,4 KB
ID: 2162553 Klicka på bilden för större version

Namn: 14071704.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,9 KB
ID: 2162554

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Och idag är rommen borta . Ja, dom gör väl om det så småningom.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Det skulle jag vilja se! Ett akvarium som är svagt upplyst bakifrån. Kan inte visualisera det. När petar du dit belysningen och vilken typ har du tänkt dig?
    Jag hade tänkt att lägga dit någon form av led-list, men har inte lagt så mycket krut på att hitta någon ännu. Men utrymmet finns och nu går det också att "se igenom" akvariet, så det är väl dags

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Jag har också en förkärlek för öppna kar - det är inte bara mer lättskött utan det ger också ytterligare en inblick då du kan titta ner i karet, sedan att växter och rötter kan peta upp ur karet är bara en bonus.
    På detta kar sitter frostad solskyddsfilm på bakrutan, min vision med det varvat lägga en lampa bakom karet och få bakgrundsbelysning
    Det skulle jag vilja se! Ett akvarium som är svagt upplyst bakifrån. Kan inte visualisera det. När petar du dit belysningen och vilken typ har du tänkt dig?

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ja, eller hur !
    Det är dom 2 randiga (tror jag) som lagt rom, men den tredje är väldigt nyfiken men jagas bort allt som oftast.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Nämen se där! Vad roligt!

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Tjoho! 2 av dom "adopterade" scalare gillar uppenbarligen akvariebytet från 60 liter karantän till 198 liter
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1407061.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,3 KB
ID: 2158455
    Det är ju 3 scalare som går i detta akvarium så jag hoppas rommen får vara ifred men det är väl att hoppas för mycket...

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Jag måste säga att bilderna inte ger karen rättvisa. De var riktigt riktigt snygga IRL!

    ... och så glömde jag bort det jag skulle skriva. Suck.

    Ajust det. Det var även en trevlig inblick i öppna akvarier. Jag har ju alltid varit anti det här hemma, men idag fick jag se hur det kan se ut och det var en trevlig syn för mig.
    Tack Likan
    Kul att kunna bidra med lite "nytänk" vad gäller "open top" men det är väl det som är det roliga när man ser andras akvarier - man kan tänka om och tänka nytt

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Fint! Jag gillar öppna akvarium där rötter och växter kan komma upp över ytan. Har flera gånger haft svärdsplantor som blommat vacker ovan vattenytan. Vad som hade gjort karet ännu finare är en mörk bakgrund. Jag fick tipset om biltemas solskyddsfilm här på forumet. Den sätter man enkelt dit med vatten som innehåller lite diskmedel(spraya lite på klistret för att enkelt kunna justera) och en enkel skrapa för att sedan tvinga ut vattnet när man fått filmen på plats. Det gör stor skillnad jämfört med att se genom karet upptäckte jag när jag väl fått det på plats
    Jag har också en förkärlek för öppna kar - det är inte bara mer lättskött utan det ger också ytterligare en inblick då du kan titta ner i karet, sedan att växter och rötter kan peta upp ur karet är bara en bonus.
    På detta kar sitter frostad solskyddsfilm på bakrutan, min vision med det varvat lägga en lampa bakom karet och få bakgrundsbelysning

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Jag måste säga att bilderna inte ger karen rättvisa. De var riktigt riktigt snygga IRL!

    ... och så glömde jag bort det jag skulle skriva. Suck.

    Ajust det. Det var även en trevlig inblick i öppna akvarier. Jag har ju alltid varit anti det här hemma, men idag fick jag se hur det kan se ut och det var en trevlig syn för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Så här blev det i 112-litern
    [ATTACH=CONFIG]69848[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69849[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69850[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]69853[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69854[/ATTACH]
    Lite roligt att alla räkorna "dök upp" när dom höga bakgrundsväxterna försvann
    Fint! Jag gillar öppna akvarium där rötter och växter kan komma upp över ytan. Har flera gånger haft svärdsplantor som blommat vacker ovan vattenytan. Vad som hade gjort karet ännu finare är en mörk bakgrund. Jag fick tipset om biltemas solskyddsfilm här på forumet. Den sätter man enkelt dit med vatten som innehåller lite diskmedel(spraya lite på klistret för att enkelt kunna justera) och en enkel skrapa för att sedan tvinga ut vattnet när man fått filmen på plats. Det gör stor skillnad jämfört med att se genom karet upptäckte jag när jag väl fått det på plats

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Varför kommer "miniatyrerna" upp?

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Så här blev det i 112-litern
    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,2 KB
ID: 2158446 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,5 KB
ID: 2158447 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,9 KB
ID: 2158448

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,4 KB
ID: 2158451 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,5 KB
ID: 2158452
    Lite roligt att alla räkorna "dök upp" när dom höga bakgrundsväxterna försvann
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Kan trösta dig med att du inte är ensam i att vara galen i rötter. Vi är väl ett gäng.

    Kul med ottosar! Någon dag ska jag också.
    Nja, jag vet inte om dom är så kul - ungefär lika roliga som ancistrus, men hoppas dom ska göra lite nytta

    Ursprungligen postat av Micke L
    Kul att du är nöjd med de nya siamenserna, samma tycker jag. Far runt i hela karet och angriper varje källa till alger. Dom två gamla tröttmössorna kan du väl ge bort till någon mindre bättre vetande Har haft sådana och dom tillför just ingenting till karet.

    Då väntar vi på bilder...
    Ja, det är en attans fart på dom små siameserna och dom verkar ha gjort en del nytta redan Om jag ska få iväg tröttmössorna så får jag nog riva hela inredningen i 275:an vilket inte känns så lockande

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Snyggt men jag fastnade speciellt för den nätmönstrade guppyn på det högra fotot i den andra raden. Den är nog av de finaste guppy jag har sett
    Tackar! Ja, den guppyn är riktigt fin - en endlersguppy som inhandlats på Hornbach . Jag kunde inte motstå den när jag såg den, fast jag inte "behövde" några fler.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Snyggt men jag fastnade speciellt för den nätmönstrade guppyn på det högra fotot i den andra raden. Den är nog av de finaste guppy jag har sett

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...