Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Det blir ju som julafton varje gång man ser dem. Hur kul är inte det!
    Jo, det blir väl det. Men man är nog lite galen iallafall

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Reaktor är namnet för en maskin som löser gasen helt i vattnet.

    Jag använder innerfilter.
    Jag sätter gas-slangen på filtrets diffusor.
    Du vet där man annars sätter slangen för att få med luftbubblor ut i vattnet.
    Det kommer att räcka gott och väl med ett sånt innefilter om du har ca4l mäsk i dunken

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk
    Ok, men jag hade tänkt koppla in mitt ytterfilter till detta kar - ett Eheim ecco ??, så då är det diffusor som gäller? Jag har sett en del reaktorer i webbutiker, men dom ser inge vidare ut . Får jag en sämre upplösning av CO2 om jag inte kör utloppet från mäsken till ett innerfilter eller reaktor?
    Jag har en vision om ett kar med "osynlig" teknik dvs i glas eller transparent plast, jag stupar i nuläget på belysningen, men det ger sig så småningom.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Dom lever! Ja, ibland undrar man hur man är funtad som köper fiskar som man aldrig får se

    Det blir ju som julafton varje gång man ser dem. Hur kul är inte det!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Reaktor är namnet för en maskin som löser gasen helt i vattnet.

    Jag använder innerfilter.
    Jag sätter gas-slangen på filtrets diffusor.
    Du vet där man annars sätter slangen för att få med luftbubblor ut i vattnet.
    Det kommer att räcka gott och väl med ett sånt innefilter om du har ca4l mäsk i dunken

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Tack! Då tror jag att jag har koll på vad som skall inhandlas!
    Mer frågor - vad är skillnaden på reaktor och diffusor? Diffusor tror jag säger sig själv - gör små bubblor - men vad gör reaktorn och vad är bäst (läs enklast) till en nybörjare?

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    En sån dunk blir perfekt.
    Och det räcker med en 0,5l petflaska med hälften fylld med vatten.

    Så leder du slangen från mäskdunken ner i vattnet i petflaskan.

    Från petflaskan leder du en slang som börjar uppe vid korken till reaktor/diffusor i akvariet. Denna slangen är det även bra att ha en backventil på.

    Hoppas du förstår hur jag menar.
    Och du behöver inte be om ursäkt, det är bara att fråga på

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Det bästa skulle va om du åker till Jula eller liknande och köper en 5l plastdunk för en femtilapp.
    Då blir det färre slangar och kopplingar med mindre risk för läckage.
    Plus att det blir lättare när du ska blanda ny mäsk.
    Och du kommer nog behöva iaf minst 3-4l mäsk till det akvariet

    Jag har provat plastdunkar från affären som det finns saft i, men de jag har provat har varit väldigt svåra att få täta i korken.
    Ok, jag trodde att det skulle vara mindre! Jag har 3 sådana här http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...tendunk-88419/ med hål i korken (har kört Balling till saltvattnet i dom) så då kanske det är dags att ta fram dom?
    Men skall jag ha 1 dunk med mäsk och en med vatten (ursäkta men du pratar med en "dummies" i detta sammanhang )? Finns det någon "mäsk for dummies"?

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det bästa skulle va om du åker till Jula eller liknande och köper en 5l plastdunk för en femtilapp.
    Då blir det färre slangar och kopplingar med mindre risk för läckage.
    Plus att det blir lättare när du ska blanda ny mäsk.
    Och du kommer nog behöva iaf minst 3-4l mäsk till det akvariet

    Jag har provat plastdunkar från affären som det finns saft i, men de jag har provat har varit väldigt svåra att få täta i korken.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Jo tyvärr Inger och Jesper så är det det lilla jag skall lägga ner, men flytta över allt till ett 112 liters istället och då försöka mig på gödning med mäsk/Co2. Bänken/skåpet som akvarierna står på håller nog inte för båda (en "Expedit" från Ikea), så då får det mindre åka ut i uthuset (så länge ).
    Jesper - hur stor flaskor mäsk behövs till dessa 112 liter - 50 cl eller 1,5 l? Kan det bli "för stora" flaskor, eller räcker dom bara längre?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 2157150
    Så här ser det nya karet ut ikväll, med speglingar och allt
    Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 akvarium.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,5 KB
ID: 2157151
    275-litern som är mindre disigt än tidigare - har varit galet mycket partiklar i vattnet och sett riktigt trist ut, men nu ser det ut att bli bättre, man ser iallafall bakgrunden .
    Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 mal3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,8 KB
ID: 2157152Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 mal4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,4 KB
ID: 2157153Klicka på bilden för större version

Namn: 140330 mal5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,0 KB
ID: 2157154
    Dom lever! Ja, ibland undrar man hur man är funtad som köper fiskar som man aldrig får se

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Håller med Jesper helt och fullt Helene, du har väldigt fina kar. Gillar verkligen det lilla, du får absolut inte ta bort det .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Allt flyter på i karen, men i 275-litern är det galet mycket partiklar i vattnet. Jag har satt i en cirkulationspump och satt fast en bit filtermatta på - estetisk, nja (ser riktigt fult ut) men det är för en begränsad tid hoppas jag.
    Jag vete sjutton varför det helt plötsligt är så mycket "skit" som far runt. Filtret borde ju ha kapacitet för detta kar tycker jag, men jag gjorde rent det (bara tömde ut mulmen i botten på behållaren, inte sköljde ur filtren) då flödet försämrades och efter det kom dessa partiklar och det är nu 3-4 veckor sedan.
    Jag har också fått hem 9 stycken L-malar och dom ser man inte röken av , eller - ja, kanske en bakdel ibland...
    [ATTACH=CONFIG]68123[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68124[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68125[/ATTACH]

    I kuben har jag gjort om litegrann då jag tyckte att det var för mycket inredning i karet och ljuset kunde inte nå ner till växterna på grund av det. Jag tog bort en "trasselrot" och har ökat på belysningen och genast blev det bättre, men växterna ser lite eländiga ut. Blir till att ändra om lite bland växterna också.
    [ATTACH=CONFIG]68126[/ATTACH]

    Lilla 60-litern där jag tillsätter CO2 "på burk" börjar ta fart ordentligt men är "överplanterat". Det skall jag nog råda bot på - blir nog ett 112-liters istället och i så fall skall jag nog prova på mäsk Fisken som går däri är ju bara endlers och några små moskitorasbora, men guppysarna blir ju allt fler...
    [ATTACH=CONFIG]68127[/ATTACH]
    Verkligen fina akvarier du har. Och du ska väl inte ta bort det lilla för att starta ett större. Det är alldeles för fint för att plockas bort.
    Man kan aldrig ha för många akvarier det vet du väl

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Tack för bilden! Ja, jag ska prova när det är dag att stöka i karet nästa gång.
    Har möblerat och fixat om lite i 275-litern då det var så oerhört mycket partiklar i vattnet och jag upplevde ingen förbättring med en cirkulationspump med filter på (mer än att filtret behövde rengöras dagligen).
    Jag har tagit bort en rot som stod i mitten samt gjort rent ytterfiltret (attans vad det var fullt med "skit"), och idag - två dagar senare) så är vattnet betydligt klarare

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1396188302.960897.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,9 KB
ID: 2157136

    Så ser det ut här, knappt 1dm under vattenytan. Jag tror inte att det är ljuset som blekt den till höger utan typ järnbrist. Jag tappade det där med gödning i samband med golvet. men iom att de ser rätt ok ut ändå så fortsätter jag utan gödning. Prova som sagt, märker du att anubiasen inte gillar att bo precis under lampan så märker du väl det.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ja, jag får väl nöja mig med att se en prick, eller rent av en liten rand då och då Den större gröna filuren gömmer sig och vill inte fastna på bild, men en dag får jag med hen!

    Jo, det lilla gröna karet är galet rörigt men - nu står det ett 112-liter kar här på golvet så så småningom blir det ett något mindre men större grönt kar .
    Jag kommer starta upp det då jag har fått i ordning i det rummet, men jag bävar lite för detta att flytta allt, men det är väl bara att gilla läget och det kan inte vara i närheten av så tufft som du haft det Likan!
    Min tanke är att fortsätta på den "gröna linjen" och troligen starta upp med mäsk - spännande!

    Tack Likan för tipset till 275-litern. Jag trodde nog att Anubias och Java inte ville ha så mycket ljus (när man dessutom inte har CO2) och därför har jag satt dom lite mer undanskymt, men jag kanske skall prova det du säger. Blir dina Anubias fula när dom får för mycket ljus? Ditt Anubiaskar är ju makalöst vackert trots att du gömt rötterna

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Det är ju det som är tjusningen med L-malar vet du ju Du får vara glad om du ser någon liten prick!

    Ditt lilla gröna kar är ju hur mysigt som helst! Så överplanterat tycker inte jag iaf.

    Tänkte på ditt 275l kar. Har du funderat på att knyta fast någon/några anubias upptill så att de döljer rotens tvära slut/början? Det ser ju ut som att det finns några bra platser att knyta fast dem på. Så blir det lite mjukare upptill s.a.s.
    Hälsningar från hon som knappt ser sina rötter för alla anubias.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...