Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Var igår och investerade i 2 Siamensis och 4 Ottocinclus och jag måste säga att siameserna är makalösa - inte som mina 2 stora tröttmössor i andra akvariet Ottosarna är jag inte fullt lika imponerad av däremot då dom bara sitter på rutorna, och dom kan jag rengöra själv

    Har nu stökat runt i 112-litern och börjar få det som jag vill, har lagt ner en till rot (jag är lite galen i rötter ) och bundit dit lite Fissidens och Anubias. Hoppas nu det blir så fint som jag tänkt när det växer till.
    Återkommer med nya bilder senare i helgen.
    Kul att du är nöjd med de nya siamenserna, samma tycker jag. Far runt i hela karet och angriper varje källa till alger. Dom två gamla tröttmössorna kan du väl ge bort till någon mindre bättre vetande Har haft sådana och dom tillför just ingenting till karet.

    Då väntar vi på bilder...

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Kan trösta dig med att du inte är ensam i att vara galen i rötter. Vi är väl ett gäng.

    Kul med ottosar! Någon dag ska jag också.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Var igår och investerade i 2 Siamensis och 4 Ottocinclus och jag måste säga att siameserna är makalösa - inte som mina 2 stora tröttmössor i andra akvariet Ottosarna är jag inte fullt lika imponerad av däremot då dom bara sitter på rutorna, och dom kan jag rengöra själv

    Har nu stökat runt i 112-litern och börjar få det som jag vill, har lagt ner en till rot (jag är lite galen i rötter ) och bundit dit lite Fissidens och Anubias. Hoppas nu det blir så fint som jag tänkt när det växer till.
    Återkommer med nya bilder senare i helgen.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Fina bilder! och fina kar!

    Jag har nog missat att du hade scalarer innan du tog de tre. Eller är det samma? Och de där små rackarna ser verkligen små ut, hur små är dem? Som en enkrona eller? Såg dem knappt på bilden. :P
    Jo, jag har 3 stycken Manacapuru scalare i 275:an, därför ville jag inte stoppa ner dom här nya där.
    Dom små är mindre än en en-krona, ja, du får se om du kommer hit - attans små!
    Inte sjutton är 112:an fin inte, men det kan bli

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Koll på alger? Nja jag tror det ibland men har ofta fel Kan det vara Fuzz?
    Ja, det ser "rätt" ut, jag undrar om jag ger för lite PMDD i förhållande till CO2 .
    Ja, nu när jag ändrar om blir det väl nästan som en nystart och då får jag hoppas att jag får till det. Jag har också beställt en regulator så nu blir det CO2 på flaska

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Koll på alger? Nja jag tror det ibland men har ofta fel Kan det vara Fuzz?

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Flera liter sött vatten

    Fina bilder! och fina kar!

    Jag har nog missat att du hade scalarer innan du tog de tre. Eller är det samma? Och de där små rackarna ser verkligen små ut, hur små är dem? Som en enkrona eller? Såg dem knappt på bilden. :P

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ni alla gillar 275 mest vilket inte förvånar mig - det är också min favorit, men stora kuben som har sump är det kar som faktiskt är snyggast att titta på och det beror nog på belysningen, men senaste bilden gör inte karet rättvisa då det blev taget med blixt.
    Däremot borde jag kanske göra om scapen i det karet så jag får samma känsla som i 275:an.

    I 275:an har jag ju nu bara en Boliviansk ciklid och en vanlig fjärilsciklid tillsammans med 3 scalare, 2 siameser, 13 koppartetror,ett 20-tal corys och några L-malar. Skulle jag kunna tillsätta ett gäng Apistogramma Cacautides i detta kar, eller är det "fullt" redan?

    Ingen av er som har koll på detta med alger - bild 5??
    Senast redigerad av heba; 03 July 2014, 07:47.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Kul med alla bilder. Tycker också att 275:an fått en inredning som känns väldigt harmonisk och som kommer att hålla fint över tid.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Kul med alla bilder Helene, 275 är min favorit

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Tack för tipsen och positiv feedback!
    Jag ska nog fortsätta att röja i 112-litern idag för det är inte vackert alls!

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Jag är som Lucky luke fast med håven
    Ibland får man flytta på rötter och stenar och tom växter för att få tag i dem. När jag gör större ingrepp typ att fånga upp jobbiga fiskar brukar jag stöka runt i karet på kvällen, ta bort inredning, joxa med växter samt slamsuga botten(enda tillfällena jag gör detta). Dessutom gör jag rent filtret. Sedan fyller jag upp med vatten(vanligt vattenbyte eller lite större) och låter filtret göra sitt jobb under natten. På morgonen kan man tända upp i karet och fånga mer eller mindre sovande fiskar ganska enkelt.
    Efter det får man, på köpet, ny scape i karet

    Kul med bilder! Tycker särskilt om det sista(stora) karet och scalarerna i det, riktigt snygga!

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Vilka härliga bilder. Älskar det stora karet.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Blev en fotosession ikväll!

    112-litern som ser anskrämligt ut just nu, men hoppas ha något bättre att jämföra med så småningom.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,3 KB
ID: 2158376 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0078140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,2 KB
ID: 2158377

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0079140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,4 KB
ID: 2158378 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0083140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,5 KB
ID: 2158379

    Så en bild där jag undrar - vad är detta för alg?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0085140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,5 KB
ID: 2158380

    60-liters kuben med småttingarna.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0093.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,1 KB
ID: 2158381 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0098.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,1 KB
ID: 2158382

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,1 KB
ID: 2158383 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0089140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2158384 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0090140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,9 KB
ID: 2158385

    Stora kuben där nu dom "adopterade" scalararna går (blev bara en bild därifrån då jag måste fota med blixt, det är solnedgång i det akvariet just nu).
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0095140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2158386

    275-litern slutligen, också bara en bild då det inte händer så mycket däri - det bara "lunkar" på.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0068140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,4 KB
ID: 2158387

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ja, jag kanske ska ta en sväng imorgon och se om dom har små siameser, för du har helt rätt i att man kan ju faktiskt ge bort dom . Men hur sjutton får du upp dom dom är ju snabba som tusan!

    Amanos verkar nöja sig med annat, för jag har några stycken i karet och har inte sett dom där det är dessa alger
    Köpa rätt från början är definitivt billigare - massa växter som går åt pipan pga algerna....
    Jag har börjat greja i karet och har plockat bort Rotalan och en del Myriophyllum, blandat ny mäsk men mindre mängd denna gång - började med 4 liter och är nu nere på 2 liter, har hellre mindre tillväxt OCH mindre alger, får se om det fungerar. Fortsättning följer.

    Har haft en akvariedag idag och bytt vatten och ansat/rensat bland växterna, och det resulterade i en halv hink växter! Blir nog lite akvariedag imorgon med - här är den klara fördelen med att jobba natt, man har en massa lediga dagar

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Jag brukar köpa 4-6 små siameser från start i kar på 100-200 liter. Detta är för att köra igång akvariet och jag är noga med att hitta små exemplar som jag tycker är ganska fina och stimmar dessutom bra, så en trevlig start innan man börjar belasta. När de blir för stora, typ 8 cm, ger jag bort dem och köper nya om jag tycker att det behövs. Kanske känns kallblodigt för vissa, men jag har alltid, efter något eller några år bytt besättning i mina akvarier så jag har vant mig vid att ibland fiska upp och ge bort
    Undantaget var saltvattnet som hade samma besättning i många år.

    Vet inte om amanoräkor äter dessa alger? Men det finns säkert någon annan här som vet.

    Jag har också krångel med mitt jäsande CO2 här hemma och att man aldrig lär sig Köp rätt grejer från början så kostar det lite mer då men mindre till slut. Ja nu pratar jag alltså till mig själv och ingen annan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...