Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • heba
    svarade
    Under helgen har det blivit lite gjort i detta projekt.
    Har fått till bevattningen uppifrån och lagt klart Hygrolonet (som inte var helt lätt att limma, utan skulle ha behövt öva på något innan , men det kommer förhoppningsvis att döljas av växter sedan).
    Nästa steg var att få till botten som kommer ha en hyfsat hög vattennivå, detta pga att jag tänker använda det till både bevattningen uppifrån samt ett regnsystem - hoppas återigen slippa ha vatten utanför burken, och vi får väl se hur det går .
    Till vänster på bilderna kommer vattenfallet byggas upp av sten och där ligger också en liten pump på botten, på höger sida ligger pumpen till bevattningen samt att slangen för regnsystemet ligger på plats där för senare användning.

    Nu kommer jag gå in i en jobbperiod så vi får se hur mycket som blir gjort, men på agendan står att få till vattenfallet med sten och att mossbestryka bakgrunden.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1409074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,3 KB
ID: 2163354 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409072.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,6 KB
ID: 2163355

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1409073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,5 KB
ID: 2163356 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,8 KB
ID: 2163357

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Har du hållit på med keramik, så är du ju lite av en konstnärssjäl .

    //Inger
    Nja, jag gillar att "skapa" men keramiken/drejningen var endast på hobbybasis men så roligt, höll på i många år. Har provat mig igenom det mesta av skapande med både silversmide, keramik, vävning, quiltning osv (t.om sytt nallar ) men som sagt endast för "husbehov" och på fritid.
    Klicka på bilden för större version

Namn: nallar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,3 KB
ID: 2163150 Klicka på bilden för större version

Namn: skål2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2163151

    Här i Stockholm har vi ju syfestival 2 ggr/år och där var jag tidigare en flitig besökare

    Ursprungligen postat av Likan
    Spännande Heba!
    Ja, riktigt spännande . Får hoppas att det blir bra också så det inte bara är att kasta sedan .

    Idag ska jag ut och leta efter en pump, dom jag har orkar inte "lyfta" vattnet för bevattningen av baksidan, så jag hoppas verkligen att jag hittar något och inte behöver beställa på internet för då går det inte att jobba vidare i helgen.
    Senast redigerad av heba; 05 September 2014, 07:13.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Spännande Heba!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Har du hållit på med keramik, så är du ju lite av en konstnärssjäl .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Oj, vilket roligt projekt Helene . Vad skall du fylla ditt paludaruim med?

    //Inger
    Växter av olika slag - Tillandsia, kanske någon orkide, Fittonia, kättätande växt , har inte i nuläget planerat in några djur alls.
    Det är verkligen jättekul - lite terapi att slabba med fogskum, forma frigolit, limma - lite kreativt men på ett annat sätt än att inreda ett akvarium.
    Jag har tidigare hållit på med keramik som hobby och detta var lite samma känsla - skapa med händerna, riktigt kul helt enkelt och kan rekommenderas.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Oj, vilket roligt projekt Helene . Vad skall du fylla ditt paludaruim med?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Har nu påbörjat "bygget" av mitt paludarium.
    Bakgrunden är gjord av fogskum och frigolit som jag sedan limmat/klätt med Hygrolon.
    Har fäst stenar i botten pga flytkraften om jag väljer att ha "mycket" vatten.
    Ska ha ett vattenfall på vänster sida med en lite pump som ger 500 l/tim och går att reglera, på hö sida ska jag ha en pump som försörjer bakgrunden med väta så en slang går på baksidan i centrum av bakgrunden upp till toppen och sedan blir det slang åt vardera hållet med hål i för att bevattna.
    Dom små bruna "grejorna" i fogskummet är krukor.
    Ursäkta den usla bildkvaliten på den första bilden.
    Imorgon ska bakgrunden in i terrariet och jag ska bygga upp och limma sten till vattenfallet.
    På botten ska det bli en sk. "dubbelbotten" med vatten under rastret och leca/spagnum och ev kokosfibrer eller torv.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1409021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,4 KB
ID: 2163147 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409041.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,2 KB
ID: 2163148 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,0 KB
ID: 2163149
    Fortsättning följer

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ja den såg ju klart trevlig ut

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Håller med Inger, jättefint. Är det skruvvallisneria i mitten på juwelkaret?
    Tackar (nu rodnar jag snart av den positiva feedbacken ).
    Nej det är Echinodorus Vesuvius https://www.google.se/search?q=echin...w=1920&bih=979 jag har den också i 275-litern, en mycket lätt och vacker växt.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Ojoj Helene, vilka vackra kar du har - du ska vara jättestolt över dessa

    //Inger
    Tack snälla du

    Ursprungligen postat av Likan
    Jisses vad snyggt det nya har blivit! Wow!

    Äsch, siameserna är väl inget problem att håva? Efter alla flyttar i vintras så kom jag fram till att allt som simmar och inte lever i skuggornas värld går att håva, med tålamod. Även om det är fullt med rötter och växter i karet. De där som lever i skuggornas värld däremot är ett helvete att få tag på utan att lyfta på rötterna. Och lyfter man på ena drar de blixtsnabbt till nästa....

    Men det underlättar om man är två. har du nån hemma som kan hjälpa till tro? Annars får du väl hojta till.
    Du säger det - att det inte är något problem att håva . Jag hade ett litet elände att få tag i dessa 2 när jag tömde 112-litern och då var karet tomt, så jag är inte övertygad om att det är lätt, men en vacker dag när lusten faller på så ska vi se om jag lyckas lura upp dom (annars hör jag av mig, då jag tror att du är bättre på att håva än maken ).

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Håller med Inger, jättefint. Är det skruvvallisneria i mitten på juwelkaret?

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Jisses vad snyggt det nya har blivit! Wow!

    Äsch, siameserna är väl inget problem att håva? Efter alla flyttar i vintras så kom jag fram till att allt som simmar och inte lever i skuggornas värld går att håva, med tålamod. Även om det är fullt med rötter och växter i karet. De där som lever i skuggornas värld däremot är ett helvete att få tag på utan att lyfta på rötterna. Och lyfter man på ena drar de blixtsnabbt till nästa....

    Men det underlättar om man är två. har du nån hemma som kan hjälpa till tro? Annars får du väl hojta till.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ojoj Helene, vilka vackra kar du har - du ska vara jättestolt över dessa

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Hej igen Det finns många forum att mötas i!
    Tack så mycket!
    Det har verkligen börjat "ta sig" i Juwelkaret och det är nog mycket tack vare ytterfiltret som - precis som du sa - fungerar som reaktor, så tack för den "väckarklockan" den behövdes
    Ska nu i veckan påbörja bakgrunden till paludariet och det ska bli riktigt spännande att prova något nytt

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Hej igen Heba Vilken härlig bildkavalkad! Helt underbara växtfärger i dina kar. Älskar denna mix av vackra växter. Du har verkligen lyckats få det fint.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...