Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Christer5
    Gäst svarade
    Jag har 10 stycken Corydoras sterbai och dom är faktiskt väldigt lugna är på botten för det mesta,tycker att dom är väldigt trevliga.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
    Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge
    Ja de var fina. Någon gång kanske man ändrar sig. Beställde precis en massa fisk och 10 räkor som bra de kostar 130kr styck. Så billigt är det inte att ha habegär. Och så hittade jag den perfekta roten till mitt 80l som jag inte inrett än, så nu är det dags.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
    Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge
    Dom var fina!
    Piajo har ju så fina bilder på "gold/red stripe" och dom var inte billiga (tyvärr) men ack så fina http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1 . Såg dessa fast "green stripe" på akvarielagret och dom var inte fy skam dom heller. Någon av dessa blir det några av så småningom.
    Dom senaste jag köpte var dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1263&SOK=1 till kuben och i 275 har jag Sterbai, Venezuela black och Julii.

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Ja, tänk att man kan ändra sig så!
    Corysarna är ju onekligen rätt "speedade" och far fram och tillbaka, upp och ner medan L-malarna såg man knappt röken av utom sen kväll när dom kom fram.
    Det finns rätt många fina Corys när man börjar titta på dom (vilket jag som sagt inte gjorde förut ).
    Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
    Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Ha ha som jag då…jag har inte kommit dit där du är än. Nu är det bara l-malar som gäller. De där Corysarna är ju som små grisar. Men panda-varianten måste jag nästa erkänna är lite söt.
    Ja, tänk att man kan ändra sig så!
    Corysarna är ju onekligen rätt "speedade" och far fram och tillbaka, upp och ner medan L-malarna såg man knappt röken av utom sen kväll när dom kom fram.
    Det finns rätt många fina Corys när man börjar titta på dom (vilket jag som sagt inte gjorde förut ).

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ha ha som jag då…jag har inte kommit dit där du är än. Nu är det bara l-malar som gäller. De där Corysarna är ju som små grisar. Men panda-varianten måste jag nästa erkänna är lite söt.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av flygrc
    Härlig känsla i inredningen av dina kar
    Gillar även valet av pansarmalar, jag tycker det är konstigt att jag kan sitta och titta på dom lääänge.
    Tackar!
    Ja, pansarmalar är roliga och helt galna i sin framfart. Tidigare när jag hade sötvatten gillade jag inte Corys utan hade L-malar, men nu förstår jag inte hur jag tänkte

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Härlig känsla i inredningen av dina kar
    Gillar även valet av pansarmalar, jag tycker det är konstigt att jag kan sitta och titta på dom lääänge.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    En liten uppdatering härifrån.
    I kuben så har jag inte sett den ena Hongsloihonan sedan 2 dagar efter inköp så hon är nog tyvärr borta, däremot finns den andra honan och hanen kvar och dom börjar äntligen visa sig lite grann efter att mest ha gömt sig.
    En kolglödstetra har jag fått fiska upp ur sumpen då hen åkt med ner i ytavrinningen, men hen mådde bara bra
    Dom galna Corysarna är ju som dom är
    Har lagt frågor i en ny tråd ang mina växter i kuben - Anubias och javaormbunke som ser trista ut, lägger in en bild här med - vad fattas dom?
    Några bilder:
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0132red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,8 KB
ID: 2155657 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0140red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,1 KB
ID: 2155658 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0146red.jpg
Visningar: 2
Storlek: 88,0 KB
ID: 2155660

    275:an där det är lite disigt pga vattenbyte och vattenberedningsmedel.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0181red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,1 KB
ID: 2155659

    Slutligen en bild från räkkaret och den sista bilden vill jag ha hjälp med - vad är det för snäcka som objuden dykt upp?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0157red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,1 KB
ID: 2155661 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0112red1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,4 KB
ID: 2155662

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Ser fram emot att få se ditt RSM!
    Har lagt in bilder i min tråd Gillestugan. Är dock inte så stolt över dessa men så ser det ju ut just nu

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Hej, jag har ett Red Sea Max 130 och ska inte konvertera det till sötvatten utan sälja kar med innehåll och skaffa större. Tycker det är snyggt med kuber men velar med hur jag ska få till ett bra helhetsintryck i gillestugan. Kommer bild på saltkaret så snart jag fått tummarna loss och fixat till det lite.
    Ser fram emot att få se ditt RSM!

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Tack för positiv feedback!
    Ja, jag har alldeles fastnat för dessa rötter, dom tar bara lång tid på sig att sjunka och slemmar som sjutton i början, men jag hoppas det blir bra när allt "satt sig". Inredningsbiten är verkligen kul och när man tittar i andras trådar blir man oerhört inspirerad och försöker applicera detta i sitt eget kar.

    Efter att ha haft saltvatten i några år så tröttnade jag på allt "jobb" som det innebär - bara ett vattenbyte är en procedur, så nu är det betydligt enklare och då blir det per automatik också roligare.

    Micke L - lycka till med konverteringen av ditt saltvatten (har du någon bild på saltkaret?)!
    Hej, jag har ett Red Sea Max 130 och ska inte konvertera det till sötvatten utan sälja kar med innehåll och skaffa större. Tycker det är snyggt med kuber men velar med hur jag ska få till ett bra helhetsintryck i gillestugan. Kommer bild på saltkaret så snart jag fått tummarna loss och fixat till det lite.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Vilket jättefint rotsystem!
    Det är sådana bilder som får mig att vilja möblera om mitt 200L helt och hållet...
    Ursprungligen postat av Micke L
    Hej,
    Nu har jag hittat din tråd. Kul att följa. Jag har också saltvatten här i gillestugan men kommer att ta bort detta och skaffa fler sötvatten istället. Dock måste jag ju berömma revet du hade innan tömning. Saltvatten kan vara otroligt läckert, men för mycket "meck" enligt min mening.
    Mkt snygg 275:a och kuben blir säkert lika bra när sikten klarnat. För övrigt har vi samma smak när det gäller inredning och fiskar.

    Mvh Micke
    Tack för positiv feedback!
    Ja, jag har alldeles fastnat för dessa rötter, dom tar bara lång tid på sig att sjunka och slemmar som sjutton i början, men jag hoppas det blir bra när allt "satt sig". Inredningsbiten är verkligen kul och när man tittar i andras trådar blir man oerhört inspirerad och försöker applicera detta i sitt eget kar.

    Efter att ha haft saltvatten i några år så tröttnade jag på allt "jobb" som det innebär - bara ett vattenbyte är en procedur, så nu är det betydligt enklare och då blir det per automatik också roligare.

    Micke L - lycka till med konverteringen av ditt saltvatten (har du någon bild på saltkaret?)!

    Lämna en kommentar:


  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Igår flyttade herr och fruar A.Hongsloi in i kuben, dom är alla 3 mkt avvaktande och gömmer sig bakom rötterna än så länge.
    Ett gäng Corydoras har också tillkommit så nu är karet fullt.
    [ATTACH=CONFIG]66330[/ATTACH]
    En försiktig herr Hongsloi genom skitig ruta
    [ATTACH=CONFIG]66331[/ATTACH]
    275:an som "tuffar på"
    Hej,
    Nu har jag hittat din tråd. Kul att följa. Jag har också saltvatten här i gillestugan men kommer att ta bort detta och skaffa fler sötvatten istället. Dock måste jag ju berömma revet du hade innan tömning. Saltvatten kan vara otroligt läckert, men för mycket "meck" enligt min mening.
    Mkt snygg 275:a och kuben blir säkert lika bra när sikten klarnat. För övrigt har vi samma smak när det gäller inredning och fiskar.

    Mvh Micke

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Vilket jättefint rotsystem!
    Det är sådana bilder som får mig att vilja möblera om mitt 200L helt och hållet...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...