Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    240-350l L-malar och Anubias

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393823706.560664.jpg
Visningar: 1
Storlek: 295,6 KB
ID: 2156696


    (Det blanka är gegg.)

    Ofrivilligt blev jag tvungen att rengöra fx5an igår. Den hade bra flöde i köket men bytet till det tillfälliga och sen tillbaka till 450l på ett dygn blev för mycket för den, så flödet dog. Förstod varför när jag öppnade den. 0,5-1cm tjock sörja runt alla filtermattor och underst i korgarna. kunde inte ta mer än en bild pga kladdiga händer. Jag tror att det är första gången jag rengör denna sen hösten 2012. Rätt bra gjort. Tyvärr försvann ju mycket goa bakterier men den hann spotta ut en del i karet innan. Och gamla samma innerfilter är ju med så det får klara sig så helt enkelt.

    Insåg att innehållet i korgarna är i fel ordning men lät bli att ändra det då den funkat toppen hela denna tid och varit väldigt tyst. Så det fick fortsätta så. Annars ska makaronerna ligga nederst egentligen.
    Senast redigerad av Likan; 03 March 2014, 05:24.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Så, bu eller bä?

      Bakgrunden har fuckat upp sig helt, suck... Den va helt ok igår.

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393869145.207587.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,0 KB
ID: 2156699

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393869155.438789.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,1 KB
ID: 2156700
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        Det blev bra . jäkla vilka silverhajar!
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av macke_fisk
          Det blev bra . jäkla vilka silverhajar!
          Ca 23 med stjärt är den största. Var tvungen att mäta nu. förstora egentligen. De följde ju med karet jag tog över förra året och får stanna kvar. Nu har de fått 2dm längre att simma på iaf, känns bra. Men ett 2m hade ju suttit fint. Jag köpte ju inte silverhajar pga att de helst vill ha 2m kar, trots att jag verkligen ville ha dem. Sedan kom dessa ett halvår senare.

          Kul att du gillar det! Själv är jag väldigt splittrad. Får lite öken-känsla över det hela.

          Sur över bakgrunden bara...
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393875374.867670.jpg
Visningar: 1
Storlek: 295,5 KB
ID: 2156709

            Inte bara malarna som gillar grottorna. En Praktbotia också.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Tycker du fått till det bra och gillar rötterna till hö i bild!
              Vad har du för teknik i karet - ser en cirkulationspump? samt ytter- och innerfilter, har du något mer?
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                Ja va sjutton har hänt med bakgrunden? Har färgen släppt, den är vit i mitten och brun på kanterna!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja va sjutton har hänt med bakgrunden? Har färgen släppt, den är vit i mitten och brun på kanterna!
                  Eller hur!? Den är tajt tejpad så det enda jag kan komma på är luft. Trycker man på den kan man dra runt de mörka prickarna. Men jag vet ej, dock min teori. Hur trist som helst dock, för de mörka partierna hade sett jättebra ut som bakgrund. Mörk och diskret.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Ursprungligen postat av heba
                    Tycker du fått till det bra och gillar rötterna till hö i bild!
                    Vad har du för teknik i karet - ser en cirkulationspump? samt ytter- och innerfilter, har du något mer?
                    Tack guramisarna gillar den hörnan skarpt kan jag lova, och den var väl till för dem så det är ju bra.

                    Det är det jag har. Ingen värmare eller annat. Fx5, eheim 2252 och en cirkulationspump på 4500l/h tror jag det är.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      240-350l L-malar och Anubias

                      Ikväll fick jag se att min L066a bossar över min stora L205 hane. Hanen var i grottan som 66an ville ha och tålmodigt knuffade "han" på honom, om och om igen tills han drog iväg från grottan och 66an nöjt simmade in i den. Jag har tidigare märkt att de 2 varierar med att vara i den grottan, så det var intressant att se tillväga sättet.

                      Och folk tycker malar är tråkiga. :P tänk vad man kan gå miste om!

                      Jag fick tyvärr ta bort min guramihona ikväll. Hon har varit skum ett tag nu med konstiga nervryck etc och även hoppat ut ur karet. Nu fastnade stjärten böjd, hon slutade simma och de ljusbruna ögonen blev kolsvarta och hon föll till botten och slutade andas.... Inte första gången det händer och tror hon var på väg över redan när jag beslöt mig för att ingripa. Så nu har jag 2 hanar kvar som nästan genast började gruffa med varandra. Får se var detta slutar.

                      L066an vid ett tidigare tillfälle idag.


                      4 malar i bild
                      Senast redigerad av Likan; 08 March 2014, 21:45.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13136

                        Ursprungligen postat av Likan
                        Eller hur!? Den är tajt tejpad så det enda jag kan komma på är luft. Trycker man på den kan man dra runt de mörka prickarna. Men jag vet ej, dock min teori. Hur trist som helst dock, för de mörka partierna hade sett jättebra ut som bakgrund. Mörk och diskret.
                        Hahaha jaaaa det är en plansch Trodde det va en riktig bakgrund.... Det där beror på att det kommit vatten bakom den så du får peta under lite papper och torka bara
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Hahaha jaaaa det är en plansch Trodde det va en riktig bakgrund.... Det där beror på att det kommit vatten bakom den så du får peta under lite papper och torka bara
                          Ja plansch förstår inte hur bara då den är tejpad runt om utan glipor så det kan inte ha kommit vatten in där. Men jag vet att det kan se ut så, då mitt 100l hade slarvigt tejpad plansch och där kom det in vatten och såg ut som denna.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            240-350l L-malar och Anubias

                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1394987177.052382.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,7 KB
ID: 2156900

                            Ligger i soffan och bara njuter av det jag ser.

                            Bara att ligga i en soffa känns så lyxigt! (Ni minns väl mina 4 månader med solstolar som "soffa"? )



                            Jag hittade skelettet från vår taniga torpedbarb igår. Fick den på köpet i somras och sedan dess har den inte växt någonting och simmar omkring ensam medan de andra torpederna blev stora och fina och stimmar tillsammans. Jag tror att denna "svältkur" tog livet av den. 3e svältkuren på ett halvår. Trist men så är det.

                            Tidigare i veckan köpte jag en ny bil, och gick en albino pansarmal på köpet. Deras kar hade gått sönder och denna var den enda överlevande av 10st. Och bodde nu i en vas. Så inget snack om saken. Liten plutt så det dröjer väl innan de andra låter den vara med i gänget.

                            Senast redigerad av Likan; 16 March 2014, 16:43.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Såå snyggt !! Förstår att du njuter med tanke på den "resan" ni haft.
                              Kommer det bli några fler albinocorys?
                              Har du någon helbild på karet men lite närmare (kryp över i andra soffhörnet)?
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Jens79
                                • September 2013
                                • 200

                                Inte varje dag man får en mal med på köpet nör man köper ny bil!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...