Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    eller så kapar du till en tunn skiva av filtermatta o lägger i botten av korgen så ramlar inte kulorna ut.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av hannesc
      eller så kapar du till en tunn skiva av filtermatta o lägger i botten av korgen så ramlar inte kulorna ut.
      Fast filtermattan kan ju sättas igen rätt snabbt, iaf den fina. (Provade det för länge sedan.) Tack för idén dock, mycket god.

      Jag sparar kulorna hur som och kanske sätter i dem om ett år eller så när filtret väl börjar klibba igen för mycket och det ändå är dags för rengöring. Så då gör jag inget förhastat där just nu iaf med en lösning jag inte är 100 bekväm med.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        Behöver inte vara fin filtermatta. Räcker med vanlig ppi10. Lovar att kulorna sätter igen fortare än den

        Skickat från min C6903 via Tapatalk

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av hannesc
          Behöver inte vara fin filtermatta. Räcker med vanlig ppi10. Lovar att kulorna sätter igen fortare än den

          Skickat från min C6903 via Tapatalk
          Jag tror dig.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            240-350l L-malar och Anubias

            Nu behöver jag bolla lite, hur hade ni gjort?

            1. Flytta alla fiskar som ska vara i det karet, ikväll.

            2. Flytta hälften nu och hälften på onsdag nästa vecka.

            3. Flytta alla som är i köket nu men inte de ca 10 fiskarna som är i det tillfälliga, utan ta dem nästa vecka.

            Karet är alltså igång, igår klämde jag ur massa gojs från filtrerna i karet = bakteriekultur finns. + att 3 neontetror flyttade dit igår redan.

            Jag har beslutsångest.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Även om du nu haft i filtergojs i karet är ju karet ändå nystartat om jag nu fattat rätt. Hur många fiskar är alla fiskar? Tänker på risken med nitritspikar och annat under inkörningen. I det karet jag behandlade för Camallanus har det ju tagit en månad innan jag märker att det börjar bli samma balans som innan. Så filtergojset gör ju inte karet inkört men snabbar på processen.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Som sagt det tar ju en månad ca att få det "inkört". Jag kan jämföra med ett karantänkar jag kört med akvarievatten, filtergojs och sand från akvariet. Där kom ändå spiken efter en vecka. Så jag hade delat upp det.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Jag har ju flyttat all fisk som tillhör sina kar 3 gånger nu, genom att bara flytta med pump eller gojs. Sedan ingen mat på några dagar och lite mat i en månad. Så den varianten har funkat 3 gånger för mig senaste halvåret. Fast de mellanlandade ju också, så 6 gånger kanske det blir. Typ.

                  I detta fall ca 40 tetror, 10 pansarmalar, 5 torpedbarber, 8 L-malar. Typ.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Därför känner jag mig rätt trygg med metoden men jag är alltid nojig med dyrgriparna. (L-malarna)
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Nojig är man alltid och det är ju liv det är snack om. Jag tror inte det finns rätt eller fel utan man måste gå på sin magkänsla. Och så länge man har en plan brukar det ju gå bra. det är ju bara att du kollar vattnet av och till.

                      Jag förstår din glädje över att få saker på plats. Här hemma (inte pga av skadan) bubblar det nu överallt. Vill bara ha allt på plats, men inser att det får vara kaos ett par veckor innan vita prick-karen är friskförklarade, nya fiskar i karantän har fått flytta in i sina hem, köket är fixat och nytt kar är på plats där.

                      Lite roligt detta med L-malar. Det känns som om de väcker en samlarådra i mig. De är som ädelstenar som man bara vill ha fler och fler av. Idag har vi dessutom adopterat en Golden nugget som vi egentligen kanske inte har plats för. Men det löser sig säkert. Favoriten så långt är nog ändå mina L 204. Mest för att de alltid sitter på en rot och att de är så vackra i kontrasten mot den lite rödbruna träytan.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Jag brukar ha en stark magkänsla när det gäller detta men nu är den lite diffus, det är därför jag börjat tveka lite.
                        Jag inbillar mig att det är bättre med en monsterchock än små duttande med t.ex. 10 fiskar i veckan. Tar man 10 i veckan så blir det ungefär - dag 1 nya fiskar, dag 1-3 ingen matning, dag 4-7 miniminiminimalt med matning, dag 8 nya fiskar, dag 9-11 ingen matning, dag 12-14 miniminiminimatning.... osv.
                        Men visst, hade jag startat upp ett helt nytt kar utan bakteriekultur från annat kar så hade jag gjort typ så, som man ska.

                        Sedan får jag tänka på att nej, jag har inte bråttom alls egentligen. Jag vill bara ha mitt övriga liv tillbaka. Vilket jag inte får så länge jag har akvariepyssel 4timmar varje kväll. Även om det är kul. Hinner knappt med hästen längre och det är jobbigt.

                        Det som dock känns bäst är att skicka över alla tetror och pansarmalar nu och Torpederna och L-malarna om ca en vecka. Samtidigt känns det som att det om något borde bli en nitritbomb... Äh vette fan.......
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Jag förstår din glädje över att få saker på plats. Här hemma (inte pga av skadan) bubblar det nu överallt. Vill bara ha allt på plats, men inser att det får vara kaos ett par veckor innan vita prick-karen är friskförklarade, nya fiskar i karantän har fått flytta in i sina hem, köket är fixat och nytt kar är på plats där.

                          Lite roligt detta med L-malar. Det känns som om de väcker en samlarådra i mig. De är som ädelstenar som man bara vill ha fler och fler av. Idag har vi dessutom adopterat en Golden nugget som vi egentligen kanske inte har plats för. Men det löser sig säkert. Favoriten så långt är nog ändå mina L 204. Mest för att de alltid sitter på en rot och att de är så vackra i kontrasten mot den lite rödbruna träytan.
                          Är köket redan klart? Jag har inte kollat din tråd idag, jag får ta och göra det märker jag.
                          Jag måste bara fråga, ställde du nya karet på samma plats som det förra? Jag får inte göra det för killen, han tycker inte att det känns bra. Själv vill jag mer ha revansch.

                          Jadu, du är inte ensam om den samlarådran. Det är många som fastnar i den gällande malar. (Även undertecknad såklart.)
                          Jag tror att har man väl fått ett intresse i dem så eskalerar det rätt lätt.
                          Golden Nugget är jättefina, har länge varit sugen på en sådan men läst lite om att de helst inte ska få i sig kött alls, utan bara äta vegetabilisk föda. Det har gjort att jag avstått. L204 är fina som små, killen vill ha sådana, men ränderna bleknar ju sen/försvinner. Vilket är lite tråkigt i mitt tycke. Härligt att de är framme mycket, sådant uppskattar man ju.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Ursprungligen postat av Likan
                            Är köket redan klart? Jag har inte kollat din tråd idag, jag får ta och göra det märker jag.
                            Jag måste bara fråga, ställde du nya karet på samma plats som det förra? Jag får inte göra det för killen, han tycker inte att det känns bra. Själv vill jag mer ha revansch.

                            Jadu, du är inte ensam om den samlarådran. Det är många som fastnar i den gällande malar. (Även undertecknad såklart.)
                            Jag tror att har man väl fått ett intresse i dem så eskalerar det rätt lätt.
                            Golden Nugget är jättefina, har länge varit sugen på en sådan men läst lite om att de helst inte ska få i sig kött alls, utan bara äta vegetabilisk föda. Det har gjort att jag avstått. L204 är fina som små, killen vill ha sådana, men ränderna bleknar ju sen/försvinner. Vilket är lite tråkigt i mitt tycke. Härligt att de är framme mycket, sådant uppskattar man ju.
                            Ha ha nej köket är inte klart, jag menade att det kommer ta ett par veckor. Där står det stora fläktar och morrar. Men självklart ska nytt kar tillbaka på samma plats. Upp i sadeln igen bara.

                            På planetcatfish står de att de även äter skaldjur och musslor, goldisarna alltså. Ska luska lite mer i det.

                            Jag har ju två fullvuxna, flera år gamla L204 och de är fortfarande randiga. Men kanske inte lika mycket som de två ungfiskarna, men de är randiga och jag tycker de nästan är vackrare med sina långa slöjor på stjärtfenan.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              240-350l L-malar och Anubias

                              Det blev så intensivt i några dagar så jag har inte hunnit uppdatera.

                              Så här blev det i Fx6an iaf. 2 korgar med "makaroner" och en med biobollar. Tvärtom mot vad jag har i Fx5an. Eventuellt byter jag ena korgen mot kulorna vid rengöringen om ett år eller så. Gott om tid att fnula på det.

                              Första dygnet var filtret knäpptyst, så skönt! Nu låter den värst av alla. Ska prova att starta om den för att se om det hjälper. Sen ska jag klä in skåpet i frigolit som ljuddämpare. Får se om det får ner ljudet lite. Det är inget som skramlar eller så, bara "apparat/maskinljud". Motorljud kanske man också kan kalla det.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393051903.837412.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,5 KB
ID: 2156553

                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1393051921.673245.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,9 KB
ID: 2156554

                              Biobollarna högst upp av de tre.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                På en del filter kan det bli så att man kan få impellern i obalans ibland när man startar. Juwels powerheads är så. Bryter man då strömmen och kickar igång dem igen så slutar ljudet. Hur funkar ditt filter om du stänger av strömmen och sätter på? Låter det lika?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...