Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #76
    Låter bra det, tack för det.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #77
      Jag börjar faktiskt tro och hoppas på att jag inom en månad har nya golv här hemma. Jippi!

      Dock måste jag flytta karet i hallen, in till köket den med, och stök och bök och just nu är jag mest rädd för hur fiskarna kommer att ta det. Tippar på att de kommer att stå i köket 1-2 veckor, och sedan flytta hem, på riktigt igen, in i v-rummet. Mycket håvande, mycket stress, och minimalt med mat under denna tid. Dock kanske de måste mellanlanda i ett annat kar där emellan eftersom jag tänkte flytta runt fiskarna lite, skifta kar alltså, när det väl är i ordning. Vet inte hur jag ska få ihop det där. Men fick precis en idé, som kanske kan vara bra... Behåller den för mig själv då det ändå bara är rörigt.

      Just nu orkar jag inte engagera mig i att sätta in bakgrunder och diverse. Skulle behöva beställa det nu, så att jag har hemma tills det är dags. Jag kommer att ångra mig om jag inte gör det, men vet inte riktigt var jag ska hitta orken. Vet fortfarande inte om jag ska behålla karen jag har eller byta ut den repigaste mot ett nytt t.ex. Sen när golven väl är klara är det dags att hämta hem halva hemmet som står i ett förråd. & packa upp och montera ihop möbler och allt igen...

      Men... jag ser äntligen ljuset i tunneln nu och ingen är gladare än jag.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #78
        Ja verkligen skönt att börja se en ände på eländet. Åh vad jobbigt det måste vara. Det är bara sätta igång och beställa. Ska bli kul att se. Vilken variant är det som är inne i röret?

        Jag köpte min andra L 134 idag, så fina.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #79
          Tack.
          Det är en L260, Queen Arabesque Pleco.

          L134orna är fina. Bra val! Funderar på att skaffa 2 till så småningom så att jag kommer upp i 5 st. Men vi får se, hur allt blir när allt är klart.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #80
            Är det så här man gör med bakgrunder - http://backtonature.se/sv/tips-trick...n-backgrounds/
            Ska man lämna några millimeter på varje sida så att man får in silikon mellan glas och bakgrunden, eller ska det inte vara ens någon mm mellan glas/bakgrund? & silikonet då hamnar lite på bakgrunden och limmas fast på det sättet?

            Om ni förstår hur jag funderar...?
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #81
              Det där med att se ljuset i tunneln låter himla bra Likan .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #82
                Det händer inte så mycket här. Dock så har fläkten äntligen anlänt, 3 månader efter olyckan skedde. Hurra liksom, synd att folk brådskar mer ärendet. Bråkar fortfarande om hur mycket ersättning jag ska få av F-bolaget.

                Fiskarna mår bra och jag är frisk. Det är väl huvudsaken.
                En Gurami gav upp för någon vecka sedan, den kunde inte simma/balansera sig så den far omkring hejdlöst i karet. Så nu är de bara tre. Avlivade några neoner för kanske en månad sedan nu, som såg riktigt skumma ut. Tänk er när en människa bryter lite ben och ben/armar får konstiga vinklar, lite så såg deras kroppar ut, helskumt. Fenorna såg skumma ut också.

                Funderar mycket på karen men blir inte ett dugg klokare på det. Allt jag vill är att ha mitt golv och min soffa tillbaka, och få tillbaka halva min lgh som är i ett förråd och organisera allt igen och framförallt, rensa ordentligt. Tänkte ta det som ett tillfälle att verkligen rensa ut.

                Står även i valet i kvalet om jag senare ska skaffa ett tredje kar, eller en crosstrainer. Haha. Jag vill ha båda. men får bara plats med en av dem...

                Ang karen så tror jag att det blir så, att jag sätter en svart bakgrund på 325an (som jag gärna vill byta ut glaset på sen) och en BTN slimline i 450.
                Det hade varit skoj att kunna ta hem ett proffs som kan kolla hur silikonet är på mina kar, om det verkar schysst eller dags att limma om eller så. Någon som ställer upp?.
                Man har ju blivit lite nojig på det, såklart. På gott och ont.

                Trevlig helg på er!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #83
                  Nu gott folk har jag jättegoda nyheter! Vi är inne på vecka 16 nu, efter akvariet gick sönder.
                  Nu är betongen äntligen fixad och torr.
                  Nu idag har jag äntligen fått FULL ersättning (som jag hela tiden haft rätt till) av F-bolaget
                  På fredag kommer de äntligen och börjar med golvet.

                  Och, det bästa är att de kommer att göra klart vardagsrummet först (då hallens betongplatta kommer att ta 5-7 veckor att gjuta). Vilket betyder att jag i lugn och ro kan slussa tillbaka fiskarna till v-rummet. Därmed hålla mig till ursprungsplanen att fixa till ett kar i taget.
                  Så då kommer jag nog bli mycket mer aktiv här igen.

                  Jag är så galet glad just nu. Äntligen!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #84
                    240-350l L-malar och Anubias

                    Grattis!!!!!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #85
                      240-350l L-malar och Anubias

                      Vad roligt. Så skönt


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #86
                        Idag var jag inne på A-lagret och beställde ny bänk till 325an. Blir att ställa det karet på en Akvastabil-bänk, så att jag får in Fx6an i ett skåp sen (och därmed får det lite tystare i rummet). Orkar verkligen inte med att bygga något eget. Det här blir jättebra.

                        Självklart gick jag även runt och drömde lite. Någon dag ska jag ha ett Malawi/Tanganyika-kar... & ett lummigt växtkar... och strömkar... och fler "vanliga" kar... kanske lite Diskus/Altum Scalarer.... .... .... .... ..... ....

                        Tänk att ha ett riktigt stort kar med galet många Corydoras... Mumma. Ett megastim. Det hade varit coolt.

                        Drömma är bra. Känns grymt bra för min del.

                        Upptäckte när jag var hos föräldrarna att pappa sågat ner äppelträdet inför vintern. Jag som nyss bestämt mig för att ta den grenen som jag varit sugen på. Haha, ja, så kan det gå när man är långsam.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #87
                          Jag kör på här i det tysta. Allt börjar dra ihop sig. Golvet i vardagsrummet är klart på tisdag, därefter blir det att flytta in fiskarna från hallen dit + fixa kar och allt.

                          Jag har ju mitt tillfälliga kar som de ska få bo i, en del längre än andra i och med att jag ska passa på att byta fiskar i karen. Så mina stora rackare (som nu bor i hallen) kommer att få bo i det tillfälliga tills jag flyttat in karet från köket (450l) och fixat den. Då de ska bo i den sen. Så det blir lite akvariepyssel en månad framåt eller så.

                          Jag har bestämt mig att det blir svart bakgrund i 325an och BTN slimline Amazonas i 450l. Även byte av sand i 450l. Det ska bli kul, allt det här. Bara jag inte "bränner ut" mig med tanke på att jag ska flytta en massa annat fram och tillbaka också.

                          Nu ikväll har jag knåpat ihop en shoppinglista. Blir att köpa en del från PWSS och en del från Akvarielagret.

                          Jag ska bara bestämma mig för antalet malgrottor jag ska ha, sen ska jag beställa.

                          Ikväll gick jag förbi ett underbart stenröse. Jag ska gå tillbaka dit när det är lite mer folktomt och lite dagsljus, då det fanns en del härliga stenar där som jag har ett projekt för.

                          Det går framåt, tjoho!

                          ... och som sista människa i västvärlden har jag äntligen beställt en Smartphone, som jag får i början på Januari. Då blir det lättare att kolla Zoopet, och oftare än vad det blir nu, vilket ska bli kul.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #88
                            Gott att höra att detbörjar närma sig slutet på golvhistorien. Även kul med lite nytt i karen, blir gärna en liten nytändning då!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #89
                              Följer med stort intresse. Känner igen det där med att skriva shoppinglista.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                #90
                                Nu händer det grejer!

                                Vardagsrummet är nu klart och hallen är klar senast på måndag. Vad sägs om det? Tjoho!

                                I söndags skickade jag iväg min beställning.

                                Igår tog jag en promenad till ett ställe där jag spanat på sten förut, och jepp, jag hittade många goa "skiffer"-kopior i riktig sten (= lite tjockare, skrovligare, mer "naturligt" i mitt tycke). Tack för tipset HWH! Du gav mig tipset om var jag kunde leta efter dessa godingar.
                                Jag har lite idéer för dem. Bl.a. tänkte jag få ihop ett stenröse med naturliga grottor i sig, det borde malarna gilla. & lite andra idéer som jag inte kan beskriva på något vettigt sätt. Ni får väl se dem så småningom, om jag får ihop det.
                                Längtar just nu tills jag får hem mina rötter och stenar som jag har i förrådet med halva lägenheten. Jag har inte riktigt koll på vad jag har.
                                Jag hade velat fixa lite grenar/kvistar utifrån men insåg att det kanske inte riktigt är säsong för det... (T.ex. är äppelträdet som jag tänkt att ta ifrån, nerklippt.) Jag skulle vilja bygga upp ett kvistnäste i bakkant, så Guramisarna kan känna sig trygga någonstans då jag vill kasta ut flytväxterna sen.

                                Imorgon är det en stor dag, då blir det flytt av 325an. Eller snarare, jag ska tömma innehållet från den in i ett tillfälligt kar som är i ungefär samma storlek. Där ska fiskarna få bo medan jag fixar till karet. Som jag egentligen vill byta ut då det är så jäkla repigt. Vilket är trist när man fotar. . . Men det får vara så nu. Siktar på att kanske byta ut den i början på 2015 eller så. Som då blir en bra ursäkt till att inreda om i det karet.

                                Det har ju gått alldeles prima förr så jag siktar på att det gör det imorgon med. Men ändå är det väldigt nervöst.

                                Fortsättning följer.
                                Bifogade filer
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...