Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #61
    Här händer det inte mycket alls... Fiskarna blir gladare för varje dag då jag sakta men säkert ökar matdosen. Det gillar dem kan jag lova. I helgen har det gått 4 veckor sedan jag flyttade dem så snart kan jag mata normalt igen. Det tackar vi alla för.

    I övrigt så är golvet inne på vecka 6 och nästan dagligen slåss jag med någon på telefon. Eftersom jag har sand under golvet så har jag hamnat i ett jäkla ingenmansland och just nu lutar det åt att jag får betala en jäkla massa ur egen ficka. Ni kan ju gissa vad jag känner för det... Speciellt när jag för flera månader sedan ringde F-bolaget och frågade om just detta, och de sa så snällt att det ska du inte oroa dig för. Det fixar vi då du har försäkring för det... Mmmmm.... eller hur.

    Summan just nu är att man inte ska ha akvarium i Bostadsrätt.
    Så bara pga allt helvete jag haft de senaste veckorna så börjar jag bli sugen på att göra mig av med resten. Det är inte så kul att behöva lägga ut upp till kanske 20 papp pga ett trasigt akvarium... Trots största bästa hemförsäkringen.

    Sedan blir det garanterat byte av F-bolag. Mer än så kan jag inte säga just nu.


    Hälsningar - en som är trött, körd och helt slut i psyket.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #62
      Lider med dig, hoppas det löser sig pronto!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #63
        ... men bara för att så kommer här en drös med bilder. Var ju ett tag sedan. Ska se om jag kan lägga till info om dem i rätt ordning.

        1, 2 - Mal med skön vilopose.
        3 - Så här kan man se ut när Silverhajarna etc letar mat, och silar sand.
        4, 5 - Min L066 som ytterst ytterst sällan visar sig ute i ljuset. Min första L-mal, dessutom den som fick mig att bli kär i släktet.
        6, 10 - Vilande Praktbotia.
        7 - L205, den mörkare av dem 2.
        8, 9, 12 - Hur vacker får man vara? En L397, min finaste dessutom. (De har lite olika teckning, mina 5.)
        11 - Jackpott! L134 (gulrandiga), L124 (min stora, leopardtecknad, munnen syns typ) och t.o.m. L200 på bild! (Gröna nere till höger.)



        .... och nej, hur skulle jag kunna göra mig av med dessa?
        Bifogade filer
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #64
          Ursprungligen postat av ansjo
          Lider med dig, hoppas det löser sig pronto!
          Tack, det värmer.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #65
            Fina bilder Likan. Känner verkligen med dig, hoppas att allt löser sig på något vis - sen, byt försäkringsbolag!!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #66
              Hihi, loggar in på Zoopet och ser min bild på en av mina L397or som ny artbeskrivning! (Den bilden var ju med i en fototävling tidigare i år.)

              Det gjorde min dag idag, kul!

              Tack Inger. Absolut att jag ska byta bolag sedan! Inga tvivel om den saken.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #67
                Jag blir lite avundsjuk när jag kikar runt i alla trådar. Det är så härligt att se skaparglädjen, drömmarna, visionerna, köpen, kapen, scapen..... Glad blir jag och även lite avis som sagt.

                Själv var jag så glad för att jag var på gång, sen hände det som hände och ja. 8 veckor av mitt liv gick bara upp i rök. 8 bortkastade veckor fulla med ångest. Nu har det äntligen börjat bli ljusare i tunneln då det praktiska börjar lösa sig mellan alla parter, så snart kanske det händer något här hemma.

                Jag vet inte hur många gånger jag gått förbi fiskarna och försökt tänka att "ja, jag vill sälja dem". Jag har (nästan) försökt affirmera det, förgäves. Det räcker att någon fjäskar för mig eller att jag ser en mal så är det kört. Så nej, de ska ingenstans. De hör hemma här.

                Då det börjar lösa sig med golvet så måste jag ta tag i allt annat, saker jag bara inte har orkat tänka på och som jag fortfarande inte vill tänka på. Som t.ex. akvarierna. Som börjar närma sig 10-års ålder. Vilket är en ålder som F-bolagen har koll på och som jag tolkat det så är det inte säkert att de delar ut ersättning om ett kar är äldre än 10 år. Då de räknar med att silikonet håller tätt i ca 10 år, sedan behövs det silikoneras om. Jag är inte 100a på detta, men jag har tolkat det så under alla samtal jag haft med alla möjliga personer/yrkesgrupper.

                Så jag behöver börja engagera mig i det och jag känner bara att jag oooooooorkar inte.
                Gör jag det själv, alltså silikonerar om, så kan det vändas emot mig om de skulle börja läcka därefter. Lämnar jag in det, så får jag kvitto men kostar en slant, hur stor slant vet jag inte. Köper jag helt nytt så kostar det en bra slant.

                = jo jag har blivit bra nojig efter detta. På gott och ont.

                Nu ska jag lägga de bekymren på hyllan och ta en promenad i det vackra höstvädret. och tänka på annat.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #68
                  Inga roliga funderingar du har just nu, du gör rätt i att ta en promenad. Sen när du kommer hem, så kanske du har kommit till klarhet med hur du tänker göra.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #69
                    Vad har du för bolag? Jag har aldrig hört något om det du skriver angående livslängd på ett akvarium. Jag har även kollat mina villkor där står det ingenting om livslängd eller något liknande.

                    Försäkringsbolag är nog som största bovarnai samhället tillsammans med politikerna. Tror nog dom dikterar sina egna villkor varefter dom tycker att det behövs för att som ska slippa betala. Det går säkert bra i många fall eftersom folk ger med sig, men kämpar man lite så brukar dom betala allt dom ska tillslut.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #70
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Vad har du för bolag? Jag har aldrig hört något om det du skriver angående livslängd på ett akvarium. Jag har även kollat mina villkor där står det ingenting om livslängd eller något liknande.

                      Försäkringsbolag är nog som största bovarnai samhället tillsammans med politikerna. Tror nog dom dikterar sina egna villkor varefter dom tycker att det behövs för att som ska slippa betala. Det går säkert bra i många fall eftersom folk ger med sig, men kämpar man lite så brukar dom betala allt dom ska tillslut.

                      Jag vet faktiskt inte vad som händer/inte händer om karet är över 10 år. Jag ska kika mer på det någon dag när jag orkar, typ nästa gång jag måste ringa dem ändå. Jag tyckte att jag även läste det i ett domstolsbeslut ang en tvist om vilken part som skulle betala vad.

                      Jag hade inte hört något om åldersavdrag på golvet heller, det "glömde" de bl.a.att tala om för mig när jag tidigare i år ringde för att extra kolla att jag stod säkert ifall ett kar gick sönder. Att få 20% är inte en vidare jättesumma, så jag kommer att få bekosta en massa ur egen ficka ändå. Morr.

                      Håller absolut med ditt sista stycke. Efter 8 veckor hittade jag äntligen ett kryphål som de "glömt" meddela mig, trots att jag frågat om det åtskilliga gånger.

                      Skickar PM angående vilket bolag. Vill inte hänga ut dem under processen.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #71
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Inga roliga funderingar du har just nu, du gör rätt i att ta en promenad. Sen när du kommer hem, så kanske du har kommit till klarhet med hur du tänker göra.

                        //Inger
                        Mmm jag kom faktiskt på en sak jag är lite sugen på. Men får se hur ekonomin ser ut när väl golvet är klart. Jag är sugen på att byta ut delar av 325an, ska ha ny bänk och funderar då på att lyxa till det med nytt kar till den då glaset nu är repigt som fan, så känns inte värt att silikonera om den. Lysrampen vill jag dock ha kvar. Så det kanske blir att jag lyxar till det med ett "nytt" kar. + bakgrund etc.

                        Vill ju ha ny soffa också, så det handlar väl mest om pengar-prioritering.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #72
                          Dags för en liten uppdatering igen då. Jag hade tänkt att göra det igår men med tanke på vad som hände idag så är det väl lika bra att jag skriver nu istället.

                          Nu händer det lite grejer här hemma. Golvet är upprivet (hörnan där karet stod), betongen luftas och "vattenskadekillen" var här idag för att kolla läget. ... och gav mig dåliga nyheter. Det är fukt i sanden under golvet i hallen. Så det har runnit in där helt enkelt, vilket inte syns då sanden man kan se är torr och fin. Han tyckte även att det luktade illa/fel.

                          Så ja, det blir att såga upp en del av golvet i hallen, ta bort betongplattan som ligger under golvet, för att komma åt sanden i botten. Tyvärr går det inte bara att suga ut sanden heller, för det räcker inte för att få det torrt och fint. + att golvet eller betongplattan kan vara skadat. etc. etc. etc.

                          Det golvet är dock inte ens 5 år gammalt så där ska jag banne mig ha BRA ersättning. Full ersättning t.o.m. Så nu är det dags att kriga lite igen då. (Suck.)

                          När de rev upp golvet i vardagsrummet så upptäckte vi att det var ett golv under, som dessutom sugit åt sig mycket vatten, då det var fullt med svartmögel. Bjälkarna som låg i sanden var nästan helt svarta, av mögel. Yummie. De tog bort allt sånt, liksom all sand som var blöt. Betongen ser dock fin ut, blir max 2 veckors avfuktning med fläktar. Om det ens behövs, vi får se.

                          Jag som var i kast med att beställa en ny akvariebänk till ena karet. Men nu är fokuset på lite annat igen, eftersom hela hallen så småningom måste tömmas. Där bl.a. 325l står i väntan på att få komma hem till v-rummet igen.

                          Jag hoppas innerligt att vi kan fixa golvet i v-rummet först, och därefter ta hallen. Alltså att båda rummen inte behöver vara tomma samtidigt. För då har jag stora problem i.o.m. 325-karet. Som inte får plats vare sig i köket eller sovrummet.

                          Så ja, fortsättning följer.

                          Edit: Kan tillägga att det bara är sand under tröskeln mellan hall och v-rum, därför har vattnet kunnat ta sig ut i hallen. Alltså ingen vägg som stoppat vattnet.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #73
                            Lite bilder då för att inte deppa ihop helt.

                            Bild 1. L066 + silverhaj (linslus)
                            2. L134 + Torpedbarb (linslus)
                            3.L124, min första och den som är störst i gänget nu.
                            4. Mindre L124 och L260 som jag aldrig ser mer än så där. Har man tur kan man få se ögat, men det är få förunnat.
                            5. Fin stjärt iaf. Den är ungefär i samma storlek som en C. Sterbai. Liten plutt trots över året gammal.
                            6. Mina älskade fjäskisar.

                            Jag ska faktiskt berätta en rolig grej. Som det ser ut på sista bilden ser det ut varje kväll när jag lämnar vardagsrummet och går mot köket. Stannar jag i köket en stund så är fiskarna minsann på den kortsidan av karet. De har stenkoll på var jag är. Min kille struntar det blankt i, han kan gå förbi hur han vill. Mig följer de som små gässlingar följer sin mamma. Lite roligt att de ser skillnad på oss. Kan tillägga att det bara är jag som matar dem, så det är därför. Men att de ser skillnad på oss när de egentligen bara ser halva oss?!
                            Silverhajarna är de som har bäst koll på mig, de andra är lite sisådär på det.

                            Det är mycket tack vare dem, mina fjäskisar, som intresset håller i sig. Hade det inte varit för dem, och malarna såklart, så hade jag sålt rubbet för länge sedan. De får mig att komma ihåg vad jag gillar med detta. De får mig att fortfarande känna suget.
                            Bifogade filer
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #74
                              Någon som vet hur ett akvarium reagerar på vibrationer i golvet?

                              Det måste sågas i både golvet och betongen som ligger direkt under golvet i ett rum där ena akvariet står. Jag kom att tänka på OM det blir vibrationer, hur går det då för karet?

                              Karet står på typ 2 bänkskivor, och liggunderlag mellan glasbänk och karet.

                              Nån som vet?
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                #75
                                Det blir inte vibrationer av att såga i betong. Dom har skärande verktyg inte slående som när man borrar ett hål med slagborrmaskin.
                                Dessutom så ska liggunderlaget ta vibrationerna om det skulle uppstå några, det är ju därför man har det öht.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...