Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Malar, med gott & blandat

    Nu är det dags att starta en ny tråd, så att jag kommer igång ordentligt.

    Grundtanken från början var att byta ut mitt 100l mot ett 112l, utan inbyggt filter med BTN bakgrund etc och få det snyggt. Sedan kom sambon på den briljanta idén att skrota den planen och ta ett 240l istället. Jo man tackar, gärna det! Ett snyggt kar där med, så jag har siktat in mig på ett Svart Juwel Rio 240l. Så det blev plan nr 2 som jag ruvat på i många månader nu. Nu när det närmar sig startskott för det materiella så är jag dock sugen på ett djupare kar. Föredrar när det är 50cm djupt, istället för 40. Så just i detta nu funderar jag på att ta ett Rio 300 istället, som nu för tiden t.o.m. är 350l (om jag förstått det rätt). Mycket högre än vad jag behöver men då får jag 120cm långt och 50 djupt. (66 högt.) Den är det 3 veckors leveranstid på så jag tänkte försöka bestämma mig snarast.

    Att jag vill ha ett "snyggt" kar beror på mina tidigare. Jag har 3 st nu, ett 100l (som ska bort), ett 450l och ett 325l. Jag är tillfreds med inredningarna men saknar snygga bakgrunder och snyggare möbel/akvarium på en av dem. Så det kommande nya ska ha BTN bakgrund i, och jag ska inreda lugnt och fint. Inte hasta som jag gjort med de tidigare. Överlag har de tidigare karen kommit lite över en natt, så jag har inte kunnat planera dem något vidare. Detta nya har jag grunnat på i flera månader som sagt, så det känns bra. Budget finns så det är bara att sätta igång. Dock har inte killen riktigt tid/ork att hjälpa mig med detta och kommer behöva bärhjälp flera gånger om så det är mest där det tryter just nu. Jag har ju däremot både tid och ork så ja, lite bärhjälp när det behövs borde han ju kunna hjälpa till med, tycker jag iaf. Så vi får se. Trist med lite sura miner bara.

    Tanken är iaf följande:
    * Svart Juwel Rio 240-350l
    * BTN slimline
    * Fluval Fx6
    * Ta bort Juwels inbyggda filter (då jag är galet less på den varianten) & byta ut det mot ett starkare innerfilter. (Har inte bestämt detta helt än.)
    * I växtväg - bara Anubias. Varför? Kul med bara sådana och jag gillar dem skarpt. Dessutom lätta att ha att göra med.
    * Bra drag i vattnet, både i pumpväg och cirkulation.

    Fiskar:
    Fokus på L-malar (& ni får dem i siffror )
    * Ca 5st L046
    * 5st L397
    * 1st L066
    * 3st L201
    * 3st Rineloricaria Lanceolata
    * Ca 10-15st Corydoras - står mellan Robinae och Loxozonus just nu.
    * X antal Danios, av någon sort. Då de gillar fart och fläkt.
    Sedan får vi se hur det blir när L-malarna växer och hur de fungerar ihop. Skulle några inte fungera så har jag andra kar att placera dem i. Nu i 100l karet går L397, L066, L201 och R. Lanceolata. Så inköp blir det på L046, Corys och Danios.

    Detta får bli inlägg nr 1.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Motgång nr 1 - tillhörande bänk och en Fluval Fx6 fungerar ej ihop. Skåpen är på tok för små. Så jag måste tänka om. Gillar inte idén att köpa en sådan bänk och såga isär den och hålla på, så det får nog bli att hitta på en egen bänk. Urk. Inte ett jobb för mig, då precision inte är en stark sida hos mig.

    Funderar på att flirta in mig hos pappsen, han är duktig på sådant, annars får jag tänka om igen. För bänk av något slag behövs ju. Jag gillar även att ha ytterfiltret i ett skåp så det får byggas in i så fall.

    Därmed blev allt så mycket jobbigare. Jag har en idé om hur det kan se ut men att leta reda på rätt material och hitta någon som kan göra det fysiska jobbet åt mig kan bli en svår nöt att knäcka.

    Alternativ att skaffa mindre ytterfilter som får plats, men då ha 2 ytterfilter så att jag får till ungefär samma effekt. . . Vilket känns trist, men kanske lättast?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Varför inte köra ett "vettigt" ytterfilter och flytta fram bakgrunden ett par cm och bygga filter bakom bakgrunden också.

      Jag håller på att så sakteliga göra om mitt 250l kar också, man blir ju lite lagom sugen på ett malkar och ett stim med något färgglatt för att ha något "på toppen".
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Tanken jag har nu är en bänk som denna ungefär. Skåp på ena sidan där Fx6an kan stå, och sen plats över där ett 100l kar kan stå. Typ.
        Dock blir det inte riktigt det "snygga" jag tänkt då men jag är inte så sugen på att skicka ner mitt 100l till källaren. Den kan väl lika bra vara kvar och göra nytta ifall jag lyckas odla på något? Mina C. Trilineatus leker till och från, har jag ett tomt kar kan jag ju ta och anstränga mig lite på den fronten t.ex. Hur som, då finns det möjligheter (och drömmar).

        Om någon så här långt har förslag på hur en bänk som t.ex. denna kan byggas, och med vilka material (trä, vilka träslag och tjocklek på det etc). Så säg gärna till. Eller länka till tidigare byggen. (Jag har ännu inte googlat så mycket på det.)
        Den ska ju klara kanske 500kg vikt, om inte mer.
        Bifogade filer
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          MDF är ju väldigt tacksamt att bygga med, en skiva kostar ju inga jätte pengar och det håller bra.
          Enda "problemet" är ju att det inte är så fukttåligt men det är ju bara måla med någon lackfärg så löses ju det problemet.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Ursprungligen postat av KristianE
            Varför inte köra ett "vettigt" ytterfilter och flytta fram bakgrunden ett par cm och bygga filter bakom bakgrunden också.

            Jag håller på att så sakteliga göra om mitt 250l kar också, man blir ju lite lagom sugen på ett malkar och ett stim med något färgglatt för att ha något "på toppen".
            Tack för idén, jag förstår hur du menar. Dock vill jag inte ha det så bakom bakgrunden. Har inget vettigt svar varför det är så men jag är less på klumparna med skit/smuts som jag inte får upp ur mitt 100l , som är inbyggt. Får inte ner en sug där heller tyvärr. Har fått lite avsmak av sådana varianter pga det.

            Mina tänkta Danios kommer ju ha den uppgiften, att synas upptill. Nertill lär det ju inte hända så värst mycket. Kul att du är inne på samma linje, kör på du med! Det tycker jag
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Idag ska jag ta en tur till A-lagret och prata kar och bänk. Där kanske jag kan få det jag vill ha, med rätt mått etc. Det gäller bara att klara budgeten. Så vi får se men ska iaf åka dit och prata lite. Se lite fler valmöjligheter helt enkelt.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Jahopp. Hur ska jag reda ut denna röra då? Jag som ville ha det enkelt... Får tänka om mer eller mindre totalt, eller bita i det sura äpplet och ro detta i hamn, på något sätt.

                Alternativ:
                1. Snickra ihop något från IKEA, t.ex. med köksskåp som grund.
                2. Hitta en äldre rustik bänk på Blocket eller så och bygga om. (Från den tiden innan spånskivorna kom.)
                3. Bygga en bänk helt från grund.
                4. Ta en 130cm Akvastabilbänk och kapa den ca 10cm.
                5. Aluminiumställning och bygga skåp runt på ena kortsidan och behålla andra "öppen".

                Varför måste Juwel vara så egoistiska och ha så små plutteskåp som inget större vettigt ytterfilter går in i? Morr....

                Sedan såg jag Juwels 300l kar och jag kände bara, nej. Den är för hög. Ser obalanserat ut.

                Nytt alternativ där är att beställa ett glasakvarium och ha det utan lysramp och då istället vanliga lampor bakom/ovanför karet. Som en del har nu för tiden. Då blir det dessutom lite mysigt skuggigt, vilket malarna lär gilla. Anubiasen klarar väl det också.

                Killen blev däremot tänd på Vision-karen... men jag gillar det platta.

                Bakgrunden blir iaf BTN Slimline Amazon, det är bestämt nu. Jag hade tänkt den röda från början men det kommer att bli Amazonen istället.

                I fiskväg ska jag också tänka om. Stod och tittade på alla små Danios och kände bara, nej. Vill ha större fiskar. Så funderar på 10-15 av någon större Danio-sort eller varför inte Torpedbarber eller liknande? Någon som gillar drag i vattnet iaf.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  Om ni inte bestämt Er för JUWEL så finns det Scubaline serien från EHEIM, vilken jag tycker är mycket tilltalande. Jag hade själv valt denna om de haft 240 l varianten i vitt, tyvärr för min del finns bara 460 och 640 liter i vitt, så det blev ett vitt JUWEL RIO 240, som jag är mycket nöjd med skall tilläggas, men då har jag "bara" ett EHEIM 3 600 som ytterfilter vilket ryms i JUWEL skåpet.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Tack för tipset! Uppskattas! Jag ska kika på dem.
                    Upptäckte även nu Diversa som har ett 300l med måtten 120x50x50, som är mitt drömmått s.a.s.
                    Problemet med bänk kvarstår dock även då.

                    Jag måste ju inte ha just en Fx6 (även fast jag helst vill), så jag kollar in din just nu. Alltid bra attt vidga vyerna lite.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      Inatt drömde jag t.o.m. om bänken.... Tyvärr var det bara en enda röra så jag fick ingen hjälp alls av den drömmen. Haha, hade ju varit bra annars.

                      Det känns iaf som att jag väljer mellan två alternativ. Den ena är att bygga en bänk från grunden i trä, och bygga in ett skåp i ena änden som jag kan ställa ytterfiltret i (för att slippa höra det lilla sorlet från den) och sen "väggar" runt om.
                      Andra alternativet är att beställa en Alu-ställning och klä in den i trä + göra ett skåp. Men vette sjutton hur man fäster trä på aluminium? Lim?

                      Jag siktar på att dra till IKEA idag för att se om de har något jag kan använda mig av. T.ex. färdigt skåp som jag bara kan sätta fast i min ställning. Vilken det än blir.

                      Nämnde för pappsen om projektet igår, han blev lagom glad. "Jaha, vad för material ska du ha, har du gjort en ritning med exakta mått" etc etc. Jag återkommer, svarade jag. Jag siktar förvisso på att klara mig mer eller mindre själv (hade känts himla bra) men vi får se.

                      Skaffar jag plank och får de jag köper den av att kapa till den, så behöver ju jag bara pussla ihop det. Det kan väl inte vara så himla svårt? Eller? Urk. Sedan vill jag ju ha den svart också... Kan man få svartmålat virke tro?

                      Hur som helst, jag vill ha bänken klar så att jag kan gå vidare!
                      Men det känns dumt att beställa ett kar om jag inte ens har en spikad plan för bänken...
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        IKEAs köksstomme och en bänkskiva ovanpå och sedan ett beställt kar på detta. Fördelen är att bänken är 60 cm djup!
                        Jag har denna lösning själv med ett kar, och det blir inte dyrare i mitt fall iaf!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Mycket gamla bilder på min ikeabänk, numera står det flera kar på denna
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            240-350l L-malar och Anubias

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Mycket gamla bilder på min ikeabänk, numera står det flera kar på denna
                            Bygger egen nu. Hur har ni reglat upp eran?
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #15
                              Tack

                              Vi gick runt på Ikea och kände och klämde och tycker att mycket borde fungera. Ska fördjupa mig lite i köksskåpen, har hört flera som använder sig av dem.

                              Har samma fråga som Mathias också.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...