Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    240-350l L-malar och Anubias

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397070022.945966.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2157270

    Grubblar på denna varje dag. Vad tror ni om att byta bakgrunden mot svart? Ha olika valle längs baksidan och sätta på lite Java och ev anubias på lite rötter. För de verkar inte silverhajarna äta iaf. Eller jo, vallen knaprar de iofs på... Kanske sätta ihop Crinumen i en grupp, kanske snyggare än utspritt.

    Sedan tror jag att det är dags att byta lysrör. Undrar om inte dessa har passerat 1 år med några månader. Kanske fixar ljuset lite, jag vill ha ljusare/vitare/kallare. Nu är det för gult.

    Eller andra förslag? För som sagt, fiskarna gillar inredningen, det märks, så vill gärna inte möblera om för mycket.

    Silverhajen med skrapsår ovanför huvudet mätte jag för ett tag sedan, 23cm från topp till tå, eller mun till stjärtspets.

    Heba, snart kommer det ett L124 kollage. När jag orkar rensa bland bilderna.


    I övrigt så grubblas det för mycket (inlägg kommer en annan dag) och jag drömmer om att köpa fisk (en annan dag också).
    Senast redigerad av Likan; 09 April 2014, 20:12.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Jag tror att en svart bakgrund blir snygg, men nu blir jag nyfiken - hur gör du det i nuläget
      Ang växterna så tror jag på en "Likan-look" med anubias och Java (windelöv kanske?) och att sätta ihop crinumen tror jag blir bra (jag har mina 2 crinum intill varandra då jag är lite fyrkantig och placerar mycket växter i grupper, men det är jag det).
      Vad tror du om en växt som går åt det röda hållet tex Ludwigia repens, eller är det röda något du valt bort med avsikt?
      Ja, jag bekräftar bara det du redan tänkt på

      Åh, blir det bildkavalkad på malar det ser jag fram emot!

      Kavla upp armarna och sätt igång och fixa karet, ingen ide att gå och störa sig på karet/inredningen - gör om gör "rätt"!
      Min kub fick sig ju en omgång för ett tag sedan - hade gått och "blängt" på det nästan sedan jag startade upp det, och när jag insåg vad det var som störde mig (det var "för mycket") så var det bara att ta tag i det (ja, det låter enkelt nu, men det tog tid då det inte är kul att börja riva i det som fungerar), men med halverad inredning så blev jag mycket gladare.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Snabbsvar ang röda växter - jag har inte ljuset för det. Annars hade jag garanterat haft en hel del rött. jag har iofs inte provat men vet att jag har klent ljus så därför har jag inte haft några.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Jag har i mitt 275-liters 2x39w och har där Ludwigia repens som inte blir riktigt röd, men den blir rödare än andra växter så jag tror du kan prova - det finns här om du är intresserad Titta på bilden nedan. Likaså har jag under samma ljus Nyphaea lotus som blir röd.
          Jag tror inte du ska räkna bort alla röda pga ljuset, det finns dom som inte behöver massor med ljus för att bli röda/rödtonade.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 140215 (2)red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,7 KB
ID: 2157273
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            240-350l L-malar och Anubias

            Intressant, tack för den infon! och idén såklart! Undrar om de smakar gott dock... Men prova kan man ju alltid. jag tror att jag börjar få en ny bild i huvudet. Ska se om den kan växa på egen hand. Måste kolla plånboken också innan jag gör något. Växter kostar ju en del, speciellt om man ska ha ett gäng som jag kommer att behöva till det karet isf. Har en del dyra fiskköp på gång också.

            Ska söka lite på växterna du föreslog och läsa på lite. jag tror jag har 2x36w.

            Angående bakgrunden, haha ja. Bra fråga. ramen upptill orkar jag inte ta bort då ytterfilterslangarna går genom den och det är så meckigt då om jag behöver lyfta upp rampen/ramen.
            Så det blir väl att lossa på den tejp jag kommer åt och upptill ja... Gubben får hitta på något smart. om jag misslyckas.

            Härligt att du blev nöjd efter du gjort om kuben. Skön känsla det där. när man bara kan titta och njuuuuuta.
            Gör om gör rätt, absolut! Nu har det snart gått 6v sen flytten så nu är det ok att stöka omkring.
            Senast redigerad av Likan; 10 April 2014, 16:59.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              240-350l L-malar och Anubias

              Det börjar dra ihop sig att köpa fisk snart. I det nya ska jag bara fixa lite sten och stengrottor, sedan bär det av att köpa hem L046 bland annat.
              Även fler pansarmalar, tänkte mig två arter med 5 av varje. Sedan ett gäng Neontetror till den ensamma stackaren som är kvar. Jag måste bara bestämma mig för antal. Jag vill ju inte proppa i fisk så tänkte mig kanske 10 neoner men det är ju så fjuttigt så jag funderar på 20 st. Men känns nja.... Blir ju rätt mycket mer belastning då. Mycket mer bajs bl.a. Kanske inte är något större problem men ändå. Eller att det blir ännu mer fisksoppa, eller så stimmar de ihop sig. Vem vet. mest belastningen jag funderar på. Svårt det där ibland.

              Vad tycker ni? Just nu i karet går:
              Ca 14 Vinkeltetror
              Ca 17 Rosentetror
              5 C. Trilineatus
              6 C. Sterbai
              3 Rineloricaria lanceolata
              3st L134
              5st L397
              9 amanoräkor
              En drös små röda räkor
              1 anantome helena

              130x50x55, ca 350 L.

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397302284.059297.jpg
Visningar: 2
Storlek: 284,0 KB
ID: 2157286

              (Planen för 450l tar jag en annan gång, får ont i fingrarna av att skriva på telefonen.)
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag säger bara skitsnyggt

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Tack Inger!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Älskar det. Så krispigt och fint.

                    Du kommer älska mina nya älsklingar om du inte haft sådana själv. Galaxy pleco, L107
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Tack! Skönt att höra att allt är ok med dig.

                      Menar du L007? 107 va en ancistrus. Den var fin galaxyn, riktigt fin. Lagom storlek också, gillar den. Min största mal nu är på 13cm och jag gillar att se honom bli större och få mer massa liksom. Så fint. hur många blev det och i vilket kar?
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397377485.839948.jpg
Visningar: 1
Storlek: 322,2 KB
ID: 2157291
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397377491.626929.jpg
Visningar: 1
Storlek: 367,3 KB
ID: 2157292

                        Vinkeltetror som knaprar tablett.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          240-350l L-malar och Anubias

                          Jag har en teori gällande små och stora fiskar. Eller snarare bottenlevande fiskar och större fiskar "upptill" sas. Och jag är nyfiken på vad ni tror och/eller har för erfarenhet av det.

                          Teorin är att med större fiskar blir malar etc modigare och vågar sig fram mer. Så är det här hemma och det är stor skillnad. För i karet med silverhajarna och alla de andra större fiskarna så är malarna framme så galet mycket mer än i det karet med tetror. Och skillnaden är verkligen enorm. Jag kan inte komma på att det beror på något annat. Så jag gissar att de större fiskarna inger trygghet. För mina L397 är ett bra exempel. De var i 100l med småfiskar - syntes aldrig. De fick flytta till de stora fiskarna - woho vad de syntes i jämförelse! Det var en fröjd att se dem så ofta. Sedan tilI det tillfälliga karet tillsammans med de stora - Jepp, syntes fortfarande. Nu i det nya med tetrorna och annan småfisk - bye bye. Kul att ses liksom. Kan aldrig fota dem då de håller sig i skuggan, jämt.
                          Gömställena har varit lika många i alla kar så ingen skillnad där på då och nu.

                          Så min teori är att L-malar ska vara med större snälla fiskar om man vill se dem mycket.

                          Jag är dock nyfiken på vad ni tror generellt - blir "fega" fiskar modigare av att vara med större fiskar?

                          Ja, så här blir det liksom -
                          (Ser ni den till höger?)
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397970080.800022.jpg
Visningar: 1
Storlek: 318,6 KB
ID: 2157357

                          Bästa ljuset hittills! (Tyvärr med reflektion och allt, suck. )
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397970097.056675.jpg
Visningar: 1
Storlek: 295,5 KB
ID: 2157358

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397970128.187365.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,8 KB
ID: 2157359

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397970153.065080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,4 KB
ID: 2157360

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397970168.216593.jpg
Visningar: 1
Storlek: 305,0 KB
ID: 2157361

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397970187.623509.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,6 KB
ID: 2157362
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Niklas8
                            • April 2010
                            • 62

                            Jag är dock nyfiken på vad ni tror generellt - blir "fega" fiskar modigare av att vara med större fiskar?

                            Japp, jag tror du har rätt. Har noterat samma sak med pansarmalar som gått med och utan saällskap av 4 scalarer - mycket frimodigare med scalarerna.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Kul att nån mer än jag märkt det.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Idag blir det shopping.
                                Ska iväg och leta växter. Jag har en idé i huvudet så går efter den och vad jag hittar. Blir att besöka tre affärer och kolla in växterna.

                                På lördag blir det att fixa karen. Det nya ska få lite sten och 450l, ja, vi får se hur det bli.

                                Hoppas att fiskarna tar det lugnt bara. Har haft 4 dödsfall på 3 veckor i det karet. Och jag hittar ingen anledning till dem heller. Så himla frustrerande. Antar att de bara checkat ut helt enkelt.
                                1 gibbi, 1 guldbarb, 1 praktbotia och 1 kühliål. Ålen har varit med i några år, den ingick i mitt första kar som jag fick. Gibbin var väldigt tunn, kanske näringsbrist. Dessa två hittade jag hela och de såg fina ut i kroppen. Men barben och framförallt botian... Det begriper jag inte. Botian hittade jag huvudet på och del av stjärten. Barben delar av mittstycket. Jag blir alltid nojig när stora fiskar dör. Jag har kollat alla vattenvärden flera gånger och de är i bra balans. Ser inget i karet heller utan fiskarna ser ut att må prima. Så hoppas att de bara gett upp. Blev ju trots allt 3 flyttar med svältkurer på ett halvår.

                                I nya har några vinkeltetror dött, en spinkig torpedbarb som alltid levt på övertid och pansarmalen jag fick. Där ser jag mer orsaker och inget jag hakar upp mig på.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...