Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Jag har ett förslag men det grundar sig i mitt eget "vill ha" Svarta kejsartetror http://www.aquariumspeed.com/page/ar...e-and-diet-r54 där hanarna har blå ögon - riktigt läckra tycker jag! Jag har sett ett stim på Hornbach i Botkyrka och föll pladask, dock vet jag inte om dom håller till högt, lågt eller mellan (dom jag sett såg ut att vara överallt). Dom finns kvar där att beskåda då dom inte är till salu
    Så, inte mycket med tips härifrån inte
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av heba
      Jag har ett förslag men det grundar sig i mitt eget "vill ha" Svarta kejsartetror http://www.aquariumspeed.com/page/ar...e-and-diet-r54 där hanarna har blå ögon - riktigt läckra tycker jag! Jag har sett ett stim på Hornbach i Botkyrka och föll pladask, dock vet jag inte om dom håller till högt, lågt eller mellan (dom jag sett såg ut att vara överallt). Dom finns kvar där att beskåda då dom inte är till salu
      Så, inte mycket med tips härifrån inte
      Kejsartetror är riktigt snygga och som du skriver håller dom till på "alla" nivåer i akvariet (fast det klart, de flesta nog på mellannivå)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Dilemmat med detta med fisk som håller sig i övre delen är ju att det inte finns mycket att välja på egentligen. Så frågan kommer ofta upp i forumet men ger få svar (som du märker).
        Men vill du ha snabba högtsimmande fiskar finns ju en klassiker många glömmer, Sebrafisk. Alternativt någon Danio. Dessa matchar ju ditt Asiatiska tema du lätt hamnar i med dina Botia.
        Vill du inte ha dessa ADHDfiskar med extra sprutt så blir det tunnsått. Fattade det som att du önskade stim. Bilbukfiskar såsom marmorerad bilbuk är ju vid ytan mest hela tiden och håller ofta ihop. Kul fisk. Den vill att ytan rör sig bra för att trivas.
        Lite känslig men kul.
        Du kan också skaffa en grupp stänktetror. Urläcker fisk men där stimmas det ju inte alls. Sedan så behöver du ha växter som ligger mot/på ytan för att fiskarna ska hålla sig där.
        Halvnäbbar har jag haft tidigare. De simmade också vid ytan. Men som sagt satsa på Sebror om du vill ha stimmande fiskar högt upp.
        Iofs håller mina Endlers sig ofta högt upp, men det beror ju på att de väntar på maten
        Nu har du fått lite tips i varje fall.
        Förresten håller mina N. Beckfordi sig hyggligt högt ibland om jag har växtsnår vid ytan. Men oftast i mellanzonen som alla andra.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Jag håller med den kloka blåvingen!
          Jag har ju haft ett gäng blå danio i mitt 660 och dom drar fram vid ytan i ett tätt stim. Helt klart en av dom bästa stimfiskarna som jag har haft.

          Jag kom inte på ett enda tips förut att ge dig, men när Johnny nämnde zebrafisk och danio så hade han ju helt rätt

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Kejsartetror har jag spanat lite på. Får nog ta och kolla in dem IRL snart igen.

            Själv har jag funderat vidare. Alltså jag behöver ju inte en fisk uppe vid ytan, mellanskikt går jättebra. De kommer alltid fram på kvällen ändå av någon oförklarlig anledning. (mat)

            Det nygamla i mina tankar är att det räcker med stimfisk (de får heta så just nu) i nya karet. Har mina två Stim med vinkel och rosen. Tror det blir väldigt stökigt med ett till gäng på 10-20 st. Därför hade kanske någon enstaka varit trevligt

            Jag har kikat lite på Bilbukar ( såg dem i din tråd bluewing) men har läst lite om att de är hoppande fiskar, som stänktetrorna som är himla fina. + att de vill ha lite växter vid ytan som du skrev. Är väl därför jag sållat bort dem.

            Sebrafiskar har jag haft och adhd passar bra på dem, duracellkaninerna. Wow. De är lite för pluttiga i mitt 450 L bara. Men ska ta och kika på jättedanion igen, den har jag varit inne på förr.

            Fast just nu lutar det nog mot kongotetror.


            Jag har ju själv grunnat lite på detta sen jag skrev inlägget och insåg att jag hamnat i "jag måste fylla upp all plats jag har"-mani igen. Haha. Det där behovet ni vet.
            Så jag ska backa lite har jag tänkt men fullfölja det jag verkligen vill. Vilket är att fylla på med ett gäng torpeder till, och diverse malar. Och börjar så. så får jag drömma vidare. Rätt som det är kommer väl en art som man bara känner wow inför. Då kan det vara bra att ha plats för dem.

            Tack så jättemycket för era idéer. Alla gav mig något. det är jag ärlig med.

            Hjulet snurrar vidare i huvudet.
            Och kommer ni på något så hojta såklart till!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Likan
              ...Sebrafiskar har jag haft och adhd passar bra på dem, duracellkaninerna. Wow. De är lite för pluttiga i mitt 450 L bara. Men ska ta och kika på jättedanion igen, den har jag varit inne på förr...
              Va? Ju större kar desto bättre med stimfisk jue, och då kan man ha många...
              Och du som antagligen har bra blås på pumparna med alla malar du har, de skulle säkert bli enormt snygga av den motionen!
              Mina jag hade när jag lekte Asien i ett strömt kar blev rejält (förhållandevis) stora, fick nästan slöjfenor och blåglänsande linjer på en gyllene kropp. Dessutom lekte de ofta, även om ynglen alltid blev mat...

              Om jag får för mig att köra asientema igen skall jag ha zebrafiskar!
              Senast redigerad av Mr Woods; 12 May 2014, 18:12.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                [ATTACH]68936[/ATTACH

                Jag har ju sällskap när jag sitter vid datorn iaf. alltid trevligt.

                Bra idé där, ett stort stim hade absolut varit mäktigt. Och de hade nog trivts väldigt väldigt bra. dock gillar jag lugnet och harmonin i karet. Tror sebrorna skulle stressa upp de andra, om inte annat mig iaf. :P
                Bifogade filer
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  240-350l L-malar och Anubias

                  Tihi. Beställde fisk idag. Corydoras adolfi och torpedbarber. Hämtar dem om ca 2 veckor eller så. Och om 4 veckor ska jag hämta mina efterlängtade zebramalar.
                  Kuuuuuuuuul! Glad.

                  Såg jätte danio idag i affären. Jag har ju spanat in dem förr... Blev lite sugen faktiskt. Så frågan just nu är - Jätte Danio eller Kongotetra? Någon av dem blir det nog ett stim på 10-15st.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Fler än jag som blir löjligt glad när jag kommer hem eftersom jag då äntligen får titta på mina fiskar?

                    Jag kan ladda upp redan utanför porten, haha. "Ja snart hemma! Då ska jag titta på mina kar, Jippi!" Lite så är det. Står/sitter och tittar en stund innan jag fortsätter med alla "måsten".

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1400783051.805309.jpg
Visningar: 1
Storlek: 309,2 KB
ID: 2157747

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1400783060.202039.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,5 KB
ID: 2157748

                    2 bilder i all hast.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Förstår precis. Sedan har du ju fått till riktigt fina kar som du faktiskt verkar vara nöjd med själv
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Ja, någorlunda iaf.

                        Häromdagen kom jag på hur jag borde ha gjort med 450l. Borde satsat på crypto som "markväxter" och sen Java och anubias. Kanske någon Valle. Så det blir väl så när jag gör om nästa gång.

                        En kul grej ang en anubias. Den lossnade från min knut på roten, hamnade i ena hörnan men jag lät den vara. Nu har det varit så ett tag och jag upptäckte nyss att fiskarna täckt den med sand. Så karet och fiskarna har planterat sin egna växt. Lite kul.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1400783528.380742.jpg
Visningar: 1
Storlek: 356,0 KB
ID: 2157749

                        Får se om den gillar att vara planterad, haha.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Jag har sååå mycket att skriva men hinner inte riktigt. Ni får glädjespridarna här iaf!
                          Äntligen lite påssjuka!

                          7st gula ancistrus med blå ögon (yes!!! Som jag letat.)
                          1 L309 ancistrus
                          Dessa hämtade jag hem i måndags.

                          5 torpedbarber = 11 totalt nu
                          8 små corydoras duplicareus
                          Dessa kom nu ikväll.

                          Så glad!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401303945.076067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 300,1 KB
ID: 2157801
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401303969.740077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,4 KB
ID: 2157802
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401303990.911590.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,5 KB
ID: 2157803
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304007.909346.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,0 KB
ID: 2157804

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304022.417534.jpg
Visningar: 1
Storlek: 314,5 KB
ID: 2157805
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304037.232863.jpg
Visningar: 1
Storlek: 291,3 KB
ID: 2157806
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            240-350l L-malar och Anubias

                            Och ute i det fria....
                            Torpederna blandade sig med det gamla gänget på en gång. Riktiga stimfiskar det där. Just nu är de i tre grupper. Kommer bli maffigt.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304171.356081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,1 KB
ID: 2157807
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304187.172223.jpg
Visningar: 1
Storlek: 307,5 KB
ID: 2157808
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304229.167993.jpg
Visningar: 1
Storlek: 368,0 KB
ID: 2157809
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304244.125973.jpg
Visningar: 1
Storlek: 390,3 KB
ID: 2157810
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304260.496034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 412,2 KB
ID: 2157811
                            Med en L397 bakom de små.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304272.046806.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,7 KB
ID: 2157812
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304300.223746.jpg
Visningar: 1
Storlek: 357,8 KB
ID: 2157813
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304310.349032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 376,6 KB
ID: 2157814
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304322.493239.jpg
Visningar: 1
Storlek: 353,6 KB
ID: 2157815
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1401304330.882932.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,0 KB
ID: 2157816
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Det var fina fiskar, och det är alltid roligt att handla fisk
                              Och den där L309 var häftig!

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ja visst är det! Jag har ju inte gjort det sedan i augusti så då njuter man lite extra.

                                Den fångade både mina ögon och framförallt sambons. Han övertalade mig att ta med den hem. Det är jag glad för. Kul med en ovanlig ancistrus! Kul att du gillade den också.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...